Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:34:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: fråga om mjölk  (läst 22310 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ahyla
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« skrivet: 2008.07.01 - 21:02:23 »

Är ny här, hitta länken hos hemul på Paleodiet  :flirting:
känner att jag måste fråga om mjölk och då främst angående kolisarna i den.
jag dricker runt 2 liter om dagen av Åsens ohomogeniserade mjölk den fetaste,
och det är ju 5g kolisar per 1dl, hur många kolisar får jag då i mig per dag?
Är det några farliga mängder jag kommer upp i(är verkligen inte alls bra på matematik)
för jag försöker verkligen äta LCHF och jag tror att mjölken är min största kolhydratkälla
i dagsläget förutom en och annan tomat och ägg (vet inte hur mkt kolisar det är i ett ägg
men jag äter runt 3-4 ägg om dagen iaf).
Sen kommer ju kolisarna i mjölken från mjölksockret, alltså laktosen, så min andra
fråga är hur pass mkt det påverkar blodsockret eg? :/
Tacksam för svar ^^
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.07.01 - 21:18:37 »

Hej på dig Ahyla!  :wave:

Ja, om mjölk råder det ju delade meningar som du vet. Men ska du lowcarba så är nog tyvärr 2 liter alldeles för mycket. Det blir 100 g kolhydrat, det.  :sad:

Vad är det här Åsen för något? Jag skulle dö för ohomogeniserad mjölk!  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ahyla
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« Svara #2 skrivet: 2008.07.01 - 21:23:16 »

Ajdå så pass mycket ändå, jag kan ju dra ner det till 1 liter mjölk om dagen då, 50 kolisar, det är väl okej?
Kan ju försöka dra ner det ännu mer och bara dricka runt 2-3 dl om dagen. Jag sparar ju en del pengar
på det också haha.

Åsens ägs ty pav Skånemejerier eller vad man ska säga, http://www.asens.se
Väldigt god mjölk är det, du borde kunna tjata på din lokale handlare att ta in det i din butik? :)
min dröm är riktig mjölk som även är opastöriserad men det lär ju va omöjligt om man inte
äger en egen ko typ :P
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.07.01 - 21:29:44 »

Det beror ju på vilken kh nivå man vill ligga på och om du även äter andra kolisar. Nu har jag gått och blivit laktosintolerant, men innan gjorde jag så att jag drack ett litet glass gräddmjölk ibland.

OHOMOGENISERAD sa du ju! Och jag också. Men jag tänkte opastöriserad.  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ahyla
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« Svara #4 skrivet: 2008.07.01 - 21:41:37 »

men jag vet inte vilken nivå som är lagom! 50 gram om dagen? Är det LCHF då? eller man ska gå ännu lägre?
jag äter knappt kolisar, mitt dagliga bröd består av bacon, ägg och kött ungefär, kanske en 3-4 coctailtomater till middagen. Det är ungefär allt, och så dricker jag mjölk värre än f*n förståss då ;)

heheh  :lmao: ja, man skulle kanske tjuvmjölka en kossa! Här i skåne finns det ju MÄNGDER av mjölkkor! De kan ändå producera en 9 liter per spene, fast bönderna kanske blir sura då :D :S
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.07.01 - 22:00:38 »

Jadå, 50 är LC. Det skiljer ju på olika "läror". Men de flesta ligger nog runt 50-60 g. Wolfgang Lutz (Leben ohne Brot) kör med 72 (de 2 grammen är för att han räknar i en konstig tysk "brödenhet"). Det är tydligen så att hur lite kolhydrater man måste äta för att få kroppen att gå över på "fettdrift" är individuellt, men vid de där nivåerna gör alla det. Den svenska falangen tror ju på ju mindre desto bättre, men personligen tror jag inte på det.

Men det är annat med mjölk som inte är så bra heller. T.ex. är vassleproteinet väldigt insulinhöjande. Så det är nog bra att dra ner på mjölken.

Vi kan slå oss ihop! Jag har också funderat på att tjuvmjölka. Det är bara det att jag inte vet hur man gör och lider av lätt koskräck.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.07.01 - 22:04:53 »

Och vi är även några som försöker hålla oss till 20 g kh per dag.
:wave: Hej och välkommen  :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Ahyla
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« Svara #7 skrivet: 2008.07.01 - 22:09:35 »

Hemul: Aha okej då blev jag lite visare nu  :lol: så imorgon ska jag börja dra ner på det!
Hm ja just det ja, vasslet :( Kanske därför jag känt mig så rusig och får mjölksug som påminner om sockersug? :S
usch usch nej ett glas om dagen får det bli helt enkelt!

haha jag har ingen koskräck, då mjölkar jag och du håller vakt :D perfekt  :yay: haha

MiaP :Taaack :D :D
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.07.01 - 22:15:33 »

Jag kan hålla fast'na i svansen.  :cow:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ahyla
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« Svara #9 skrivet: 2008.07.01 - 22:22:18 »

perfekt!! och sen bara  :drink2: kanske vi kan leta upp några getter att mjölka samtidigt när vi ändå håller på!!  :lol1:

men trots all denna mjölk och dessa kolisar är jag sällan sådär superhungrig som jag var förr.
Får ju i mig en del fett också och resten är typ bara proteiner, så kroppen borde vara inställd på
att bränna...? Kolhydrater ändå? :/ eller? om man äter mer fett än kolisar trots man äter så mkt
kolisar så borde väl kroppen ändå gå över på att bränna fett?
inte för jag bryr mig om att gå ner i vikt, men jag vill att kroppen ska gå på fettförbränning istället för
kolhydratförbränning av uppenbara skäl  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.07.01 - 22:28:19 »

Det knepiga är väl att det är svårt att veta. Hur länge har du hållit på? Jag tror du sa det på paleodiet, men jag hade så mycket att läsa igen efter att ha varit utkickad så jag kommer inte ihåg nåt.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ahyla
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« Svara #11 skrivet: 2008.07.01 - 22:33:13 »

Bör snart vara 3 månader ungefär. Jo jag läste det hehe, surt som fan  :kungfu: hehe
men hamnar typ i ketos när man är riktigt lågt nere på kolisarna eller hur funkar det?
hm allting är så grymt förvirrande och jag är nog ännu mer förvirrad  :lol1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.07.01 - 22:46:38 »

Jo men det är förvirrande. Jag tror att ketos avser när man inte kan använda upp ketonerna och kissar/andas/svettas ut dem. Tror inte det har så mycket med resultatet att göra att man är i ketos. Det har nog bara blivit en gimick eftersom det är det enda som går att mäta själv + att sådana här dieter kallas "ketogena dieter". Det finns också de som säger att man absolut inte ska vara i ketos, så nog är det förvirrande alltid.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ahyla
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« Svara #13 skrivet: 2008.07.01 - 23:09:56 »

aha okej :) jag läste på passagen netdoktor och där stod att ketos är när kroppen inte har fler kolhydrater att förbränna (de finns ju bara lagrade i kroppen i ett par få timmar till förbränning) och eftersom hjärnan kräver kolhydrater så tvingas kroppen att använda ketoner från fettet istället eller något i den stilen haha. sen finns det en sjukdom som påminner om samma eller heter typ samma men som är rätt så ovanlig och sådär.
Jo som sagt, förvirrande. Önskar man kunde se in i kroppen och se exakt vad som hände. men kroppen är samtidigt långsam, alla förändringar sker i regel långsamt därför man måste känna efter så mycket tex vad man tål och inte tål osv.
jag trodde ju länge att jag var laktosintolerant och tog i princip helt bort alla mjölkprodukter i kosten tills jag kom fram att det var stärkelse jag inte tålde  :lol1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2008.07.01 - 23:28:13 »

Ketoacidosis. Det är något diabetiker kan få. Friska får aldrig så höga nivåer så det blir acidos.

Jag tyckte också det var svårt i början. Vem ska man tro på? Nu tror jag nog det viktiga är att få ner kolisarna och börja äta mer fett, skit samma vilka nivåer man hamnar på. Det är nog inte så viktigt att hitta den perfekta modellen på en gång och följa den benhårt. Sedan när man läst mer kanske man fastnar för någon speciell variant men då är man ju redan där nästan, bara lite småändringar att göra liksom. Fast visst vore det bra om man visste säkert vad som är bäst!  :shy:

Har du märkt några förändringar än då? Hälsa? Vikt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544