Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 23:03:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bästa hemulbrödet  (läst 76785 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #60 skrivet: 2009.05.08 - 19:12:45 »

Det var länge sedan jag gjode min hemul-bröd pannkaka-varianten med keso som bas.
Så gott och mättande :nod-yes:

Oops måtte innehålla minimalt med kolisar, men hemul-pannkakan är mäktig att äta!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2009.05.08 - 22:07:46 »

Menar du att hemulpannkaka innehåller för mycket kolisar  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #62 skrivet: 2009.05.11 - 11:36:46 »

2dl mjöl / plåt  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2009.05.11 - 11:56:46 »

2 dl?  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #64 skrivet: 2009.05.11 - 20:22:23 »

Så var min pannkakevariant
Jag kan kanske ta lite mindre mjöl och testa om det fungerar ändå  :whink:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2009.06.19 - 20:13:09 »

Provade att baka detta bröd för första gången här i onsdags.. på egengjord ost!  :lol: och sedan blev det ytterligare 2 sattser till i går!..  blev gott!  :nod-yes: .. jag hade i lite fiberhusk också.. och använde Dinkelmjöl i stället för vetemjöl...  funderar på att införskaffa BakePro också!.. få ner mängden kolisar är ju aldrig fel!  :thumbsup: ..

Hemul... villken koncistens ska osten egentligen ha när den är färdig?? .. min blev ganska så lös... och den tog 5 timmar på sig att stelna först i grytan!.. .. sedan provade vi en gång till och denna gången tog vi 2 liter g mjölk och 3 liter grädde.. men det stelnade inte alls! ...  :shake_head: vad gör jag för fel tro??  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2009.06.19 - 20:26:36 »

 :clapping: Laddade du för sillen idag?


Oj då. Jag vet inte för det har alltid funkat för mig. Tar du tillräckligt med löpe? Kan det va nåt fel på den? Fick du slå ut alltihopa? :eeek:

Konsistensen är ungefär som keso, om du tänker dig keso utan grädden de häller i, fast kornen är inte lika runda och fina. Just ja, det finns ju bild här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2009.06.19 - 21:11:20 »

jo det fick åka direkt ner i vasken alltihopa!  :so_mad: .. trotts att vi gav det hela två dygn på sig!.. det surnade i slutänden...  :evil: .. jag vet inte varför det hände när vi hade grädde i.. satsen vi gjorde med gammeldags mjölk stelnade ju i alla fall.. även om det tog låång tid... men koncistensen blev lite mer åt färskosthållet på den  :whink: men god endå! ..

tack för bilden!! då har jag något att gämföra med!  :clapping: .. ska försöka igen!.. men funderar på att köpa ny löpe... kanske är något fel på den jag har nu?... men jag följer doseringen slaviskt.. 15ml för 5 liter... tror du jag kan öka på det lite?.. vad händer om man har för mycket löpe i ??  :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2009.06.19 - 21:20:39 »

För mycket är ingen fara. För lite kan göra att det inte funkar. Har du köpt på apoteket?

Du är strong som inte ger upp!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2009.06.19 - 21:26:22 »

 :inlove:

strong vete f-n.. Envis snarare!  :lmao: .. och jag tyckte det smakade gott! .. så inte tänker jag ge mig inte!..

löpen köppte jag i kyldisken på Coop.. borde jag köpa den från appoteket i stället tror du?.. är det den du använder?! 

ska prova med dubbla dosen löpe nästa gång! .. och göra ricotta på resterna!  :thumbsup: .. och atans den mjölk som inte vill stelna då!  :angrywife:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2009.06.19 - 21:45:54 »

Jag har provat den från Coop också. Fick för mig att den var mer konstgjord, men nog funkade den. Är osäker nu om det blev precis likadant eller inte. Har diffusa minnen av att jag inte använde slut på den. Borde ju ha haft nån orsak, men det kanske bara var att jag tyckte den verkade mer kemisk. :blink:

Haru nåt bröd kvar från den lyckade batchen eller har du ätit upp alltihop? Jag har just ätit en nybakt med matjesill och sur grädde.  :lick:

Haru kvar så prova att göra pizza!  :dribble:  Men passa dig för det vill bränna. Bäst att bara ha övervärme eller grill och rejält varmt så det går fort.  :guns:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #71 skrivet: 2009.06.19 - 22:25:31 »

Jag köpte min första löpe på apoteket och allt fungerade finfint, sedan gjorde jag en storsatsning när jag hittade löpe och ica-hyllan och köpte 2 på en gång.
efter en månad kollade jag dom lite noggrannare och konstaterade att bästföre datumet var bara om en månad elle så. Så dom hade säkert stått i hyllan redan ett år.
Jag ringde till företaget och dom sade att man kan visst använa löpe efter bästföre datumet, men  att man måste succesivt öka doseringen då för effekten börjar sina då.

jag har inte gjort egen ostmassa på jättelänge för när det slutade med eko-gammeldagsmjölken blev jag lite sur på det hela.
Det är gott med färsk ostmassa som färsk med lite bär , men egentligen vill jag ha den ekologiskt , annars kan jag ju köpa keso ( även om det nu inte riktigt är samma sak ...)
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2009.06.20 - 10:37:28 »

 :lol: jodå.. nog har jag bröd kvar alltid! .. blev ju ca 30 stycken totalt!.. så jag har i frysen nu.  :thumbsup: .. jag gjorde brödet i size med tekakor... så jag vill göra en bach med större bröd.. till wraps och sånt! ... (och jag vill lyckas med den attans Osten!  :angrywife:)

pizza ska vi faktiskt prova att göra.. eller en variant av det i alla fall  :flirting: ... blir med tackofärs och ost på.. gästerna får vanligt tortillabröd, eftersom ingen av dem e LCHF:are.. ÄN! ..
min förhoppning är att det blir gott!.. första gången på länge det blir tacos hemma hos oss!  eller tacopizza kanske man ska säga!  :thumbsup:

verkar helt klart som att jag får köpa löpe från Apoteket nästa gång! .. se om den fungerar bättre!...  är det nån som har koll på vad Löpe egentligen är??!....  :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2009.06.20 - 11:07:06 »

Sånt där kalvar har i magen. http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe

Är din flaska från Coop en liksom lite kantig brun plastflaska? Googla på företaget. Jag hittade deras hemsida och det var så jag fick för mig att det var ren kemi. Det kanske apotekets är också, men det känns inte så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #74 skrivet: 2009.06.20 - 11:10:58 »

Förresten, eftersom du ska baka så mycket nu, vet du att äggvita går fint att frysa? Är du som jag och äter mest gulor och slänger mycket vitor så kan man lika bra slänga dem i frysen så har man när man vill baka. Lite över böjen, axlarna eller vad man ska kalla det, på en Findus majonnäsburk är precis lagom. Ett par cm från kanten alltså.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544