Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:08:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Agnes Wold dissar tarmfloran  (läst 21745 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #15 skrivet: 2019.10.23 - 19:18:01 »

Men om du inte är så groggy när du vaknar kanske det är ett tecken på att sömnen ändå funkar bättre? :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2019.10.23 - 19:55:08 »

Ja, absolut. Fast jag tror jag sovit direkt dåligt förut heller. Sover ju som en sten. Det är liksom i den änden problemen börjar, att jag har svårt att vakna. Det är ivf märkligt om det skulle bero på MSM.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #17 skrivet: 2019.10.27 - 07:54:13 »

Jo kan hålla med om att det är mysko men skönt att det funkar bättre i alla fall

 :clapping:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2019.10.27 - 11:03:47 »

Ja det sprack nu då. Men så här länge har jag inte kunnat hålla vettig dygnsrytm på decennier.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2019.11.09 - 23:46:46 »

Har just insett att MSM antagligen har effekt på värk för mig. Har ätit en dryg månad nu. Har inte tänkt på det förrän nu, men jag hade problem med höger hand/handled. Rörelser när jag vinklade handen och belastade lite gjorde ont, typ torka diskbänken, sånt. Jag *tror* jag fick det av mina idoga böjövningar efter armbrottet. Det är oerhört ansträngade för den andra armen. Inte i början, när man nästan inte kan böja alls. Men när man kommit så långt att man nästan får handen till axeln. I det läget har man liksom ingen kraft i den andra armen, ingen hävstång. Så man får ta i så man blir blå.

Inte säker att det var därför värken uppstod, men jag har ivf haft problemet i flera år och jag har fortfarande problem med musklerna i överarmen och det är definitivt av den orsaken. Det var ingen svår värk i handen, men av den där sorten att man känner att det inte är bra, att man nog borde undvika rörelsen. Men det är ju svårt utan hembiträde. Jag var rädd att det skulle bli värre, att jag skulle får svårt att öht göra vissa saker. Hur som, för ett par dagar sedan insåg jag att det inte gör ont längre och nog inte har gjort det på ett tag.  :lol:

Så nu är man fast för ytterligare ett tillskott.  :bang_head:

Om jag minns rätt finns det väl studier på att både nyponpulver och MSM verkligen har effekt vid ledbesvär, så antagligen är det vettigt att ta det. Jag har ju fått artros i fingarna och tårna. Även om det inte besvärar mig nämnvärt oroar jag mig för att jag ska få det i större leder också, så kan man motverka så... Det är ju billigt skit, så inte så mycket pengar i sjön ifall att det inte gör nytta. Och man får ju ivf i sig C-vitamin från nyponen.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #20 skrivet: 2019.11.10 - 08:02:06 »

Jag köpte MSM för länge länge sen men tog det inte så länge. Kanske ska prova det igen så jag ofta känner av mina leder...
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2019.11.10 - 17:13:25 »

Då kan jag tipsa om var jag hittade billigt, fri frakt. De har mycket bra där. Köper Thaideo därifrån nu bl.a.
https://www.happygreen.se/rawpowder-msm-pulver-destillerad-250g
Fast det har gått  upp sen jag köpte. Betalade bara 84. Nu är det faktiskt några kronor billigare att köpa 500-grammaren.
https://www.happygreen.se/rawpowder-msm-destillerad-500g-pulver

Man kan köpa direkt från http://rawpowder.se/msm-glutamin/ också, men det blir lite dyrare.

Vet inte riktigt hur mycket man ska ta. I de flesta beskrivningar står att man ska öka till 1 tsk. Jag tar väl en lite rågad tsk nu. Men mångs skriver ju att de tar flera tsk eller t.o.m. msk. Men det är säkert det där vanligt att folk tror att mer är bättre. Iofs står ibland (i beskrivningar till preparat) att man kan mer i böjan för att snabbare komma till rätta med problem och sen gå ner i dos. Men jag tror jag kommer att ligga kvar på en tsk.

Tar du nyponpulver förresten? Jag brukar blanda. Gjorde det av misstag och då visade det säg att den lite syrliga smaken från nyponen dämpande äckelsmaken på MSM. Lite.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #22 skrivet: 2019.11.10 - 21:22:46 »

Tror jag har kvar i skåpet så jag kanske ska testa igen.

Jag äter alltid magnesium och i perioder zink. Jag har kört ZMA-tillskott i perioder vilket är magnesium, zink och b-vitamin.
Inte testat nypon. Är det något jag borde?  :smile:

Men spelar det nån roll när på dygnet man tar MSM? Morgon eller kväll?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2019.11.11 - 00:20:18 »

Värst vad det har blivit aktivt här nu då!  :lol:

Pja, som jag skrev så har väl nypon och MSM bevisad effekt när det gäller ledproblem, så varför inte om man nu har såna problem? Apotea var billigast när jag kollade. Hink för hästar är det som gäller.  :lol1:
https://www.apotea.se/back-on-track-nyponpulver-900-g

Det där med när man ska ta MSM försökte jag få svar på på KiF. Ibland står det ju typ 1 krm 1-5 ggr dagligen, som om man skulle pytta ut det under dagen. Jag vet fortfarande inte. Men på KiF säger de ivf att man kan bli pigg av det och ska alltså inte ta det på kvällen. Sömnproblem är faktiskt omnämnt som biverkning. Jag tar ivf hela surven till frukost. Rätt eller fel vet jag inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2019.11.11 - 00:24:12 »

Tror inte jag märkt så mkt av nyponen. Men första hinken räckte 7 månader och då var den inte helt slut, eller snarare, jag beställde alltså en ny efter 7 månader. En månadskostnad på ~25 spänn kan jag ta på vinst och förlust. Det lär ju ivf inte vara skadligt och man får ju i sig C-vitamin om inte annat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2020.03.10 - 13:41:07 »

Hur har det gått? Har du kommit igång med MSM?

Beträffande nyponen har jag insett att jag tagit för lite. Jag räknade mig som häst och räknade ut lagom dos efter det, 1 tsk för mig. Senare såg jag att rekommendationerna för hund var dubbelt så stor dos per viktenhet, 2 tsk för mig. Skrev till företaget och frågade och de sa 1 msk för människa. Men de jag pratat med på KiF som tycker de får effekt tar 2 rågade tsk, så nu kör jag också på det.

Pratet om MSM i den här tråden borde också ha varit borta...  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #26 skrivet: 2020.03.10 - 20:47:31 »

Hur har det gått? Har du kommit igång med MSM?

Nja det går sådär. Jag kom ihåg att ta det kanske 4 dagar på raken och sen har jag totalt glömt bort det.  :bang_head:
Finns de att köpa som kapslar istället?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2020.03.10 - 23:06:58 »

Jag tror det. Tycker du det är så äckligt? Ihop med nyponen tycker jag det är riktigt gott. Men jag gillar ju Treo också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #28 skrivet: 2020.03.13 - 14:58:29 »

Mmm tycker det är lite för beskt   :eeek:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #29 skrivet: 2020.04.18 - 01:52:53 »

Har läst en hel tråd med ert prat. Vad är MSM? Fattar nada. Snälla, förklara för en oinsatt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544