Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:53:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ghee  (läst 81589 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2011.07.05 - 14:37:10 »

har läst mycket om valio.
nu är jag avis  :so_mad: :so_mad: :so_mad:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2011.07.05 - 14:40:47 »

Ja och saltar man själv smakar det som fäbodsmör nästan! Jag började salta själv för att jag blev rädd för antiklumpmedel. Men det visade sig bli så mycket godare att nu vill jag inte äta köpesaltat. Jag tror att det beror på att saltet inte blir så homogent blandat, utan det är som små klumpar av saltare smör, om du fattar. Och att det är godare med kavarnmalt havssalt förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2011.07.05 - 14:44:47 »

det förstås. Saltat smör är ovanligare här. Det går att köpa men är dyrare.

mm för några år sen gick det att köpa normandiskt smör, saltat och extrasaltat. DEN var också mycket god. mm det hjälper ganska bra att skriva så mycket om mat, jag har inte snaskat i mig något under tiden hahaha!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2011.07.05 - 14:49:14 »

Det kan det göra. :nod-yes: Nu när jag håller igen på kalorierna också så är jag hungrig på mer när jag äter, men det går över efter ett par timmar. Jag brukar faktiskt kanalisera det genom att tänka på nästa måltid, vad jag ska äta och hur gott det ska bli. Kanske krångla till det lite med saker som måste förberedas eller börja fixa med grönsaker eller så i förväg. Man skulle ju tro att det skulle göra en mer hungrig, men det gör att jag blir fokuserad på och ser fram emot nästa mål istället för att sura över att det förra målet var lite för litet.  :shy:

Just ja, ni har ju så klart osaltat smör! Bra, då kan man göra som man vill. Svårt att få bort saltat om det redan är där liksom.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #49 skrivet: 2011.09.03 - 18:06:27 »

Jag tror nästan att jag måste prova göra ghee igen, trots att jag inte gillar när det stänker. Hur var det nu, smälte ni smöret på högre värme och sedan sänkte eller hade ni svag värme hela tiden?  :hm-hm:
Och silade med vad? Kaffefilter tog halva dan och tygfiltret släppte igenom allt.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2011.09.03 - 18:34:11 »

Du kan inte ta en vanlig silduk. Lägg en bit lakan eller liknande i ett durkslag. Melitta funkar, men en del säger att det inte är så nyttigt, att lim och skit kan lösas ut. Jag tror inte ditt var riktigt klarnat om det tog sån tid. Det brukar rinna som vatten i början, sen mot slutet blir det ju lite segt.

Det spelar ingen roll hur du gör bara du inte bränner.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #51 skrivet: 2011.09.04 - 10:45:09 »

En bit lakan borde jag kunna få fram, ska absolut prova det, tack! Spelar det någon roll om det är vävt på vanligt sätt eller som satin?  :hm-hm:
Visst, Melitta kanske inte är så nyttigt men jag använder det ju aldrig till kaffe i alla fall.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2011.09.04 - 13:11:43 »

Vet inte. Har aldrig använt satintyg till silduk.  :tongue:

Har för mig att farligheten har att göra med den heta oljan. Fettlösligt lim kanske? Den kan ju vara betydligt varmare än vatten också. Ivf, du kan låta oljan svalna av en del innan du börjar hälla. Grumset sätter sig bättre då och risken att skolla sig är mindre. Var försiktig om du använder melitta. Det kan bli rätt ranglig uppställning och välter filtret mot en så får man nog brännskador som heter duga på lilla magen. Mitt välte en gång när jag stötte till det med grytan, men från mig tack och lov. Fick bara ett litet stänk på armen. Efter det har jag blivit mycket försiktig och öser över oljan med en soppslev. Dessutom är det risk att man smälter filterhållaren om man häller i den skollheta oljan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #53 skrivet: 2011.09.04 - 13:41:04 »

Har ett lakan av bomullssatin som ska kasseras, så jag provar väl i alla fall.

Ja det blir lätt rangligt med melittahållaren, det upptäckte jag förra gången men som tur var välte det aldrig. Har för mig att jag lät oljan stå en liten stund innan jag började hälla upp den förra gången, just för att den är så sabla het annars.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2011.09.05 - 07:26:23 »

går nog bra med satinväv, om den är bomull vill säga. Annars är det polyester eller en annan konstgjord fiber och det vet jag inte hur den håller sig i hett fett..

men är den satinvävd men bomull går det nog bra.

annars kanske kassera en gammal köksduk som är vanligt vävd.. (tuskaft eller kypert) Dom brukar vara bomull :)
Loggat



Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #55 skrivet: 2011.09.05 - 09:16:06 »

Jadå det är bomull. Den där syntetsatinen är hemsk! De kökshanddukar som ska kasseras är så slitna att de inte duger som siltyg, resten av är lin och de håller ungefär hur länge som helst om man inte är vårdslös när man torkar diskade knivar.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544