Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:54:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ghee  (läst 81577 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #30 skrivet: 2011.04.04 - 13:43:26 »

Min bottensats blev jättefin och ville bara följa med genom filtret och inte stanna kvar i pannan. Första gången lät jag oljan svalna lite, som det stod i länken från kwidell. Efter den misslyckade filtreringen värmde jag upp oljan och hällde den varm genom filtret men jag hade lika gärna kunna ha en tät plastpåse som filter. Jag kunde inte hälla av allt flytande för då hade den fina bottensatsen följt med. Vilket märke var det på dina filter? Äkta melitta? Jag hittade ICA-filter i gömmorna och de var inte bra.  :angrywife:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2011.04.04 - 14:05:46 »

Du kokade det inte tillräckligt länge. Oljan ska bli helt klar, redan i grytan alltså. Du ska se bottenskräpet kristallklart genom den som om den vore lite gulfärgat vatten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #32 skrivet: 2011.04.04 - 14:35:21 »

Men oljan blev helt klar, det vara bara det att en del av bottensatsen blev så fin att den ville genom filtret. Aja, jag ska prova fler gånger om det smakar bra.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2011.04.04 - 14:40:53 »

Är du säker? Tyckte det var svårt att se i början, för den blir först ganska klar, man ser igenom den och så, men sen plötsligt så är den glasklar. Mitt bottengrums brukar bli brunt, som en skorpa nästan, och jag får passa så det inte bränns.

Bäst att du har det i kylen för om du inte fick bort allt skräp så kommer det inte att hålla sig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2011.04.04 - 14:42:19 »

Vänta nu, "pannan" sa du. Gjorde du bara jättelite i en stekpanna? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #35 skrivet: 2011.04.04 - 14:50:29 »

Nä det blev en miss där, ingen panna här inte det var förstås en kastrull.  :nod-yes:

Okej, jag ska ha den i kylen och koka den ännu längre tid nästa gång.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2011.07.05 - 08:54:36 »

tänk vad man lär sig i detta forum.. :rolleyes:

Men lidl smör, jag använde det förr ofta men jag även regelbundet haft härskade eller illaluktande/smakande paket. Antar det är annat smör hursomhelst än det ni har i svenska Lidl.

Kommer nog att testa ghee inom kort. Koka en timme lät länge men vad jag förstår dröjer det ännulängre?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2011.07.05 - 11:31:09 »

Har inte Lidl samma varor överallt, om de heter samma alltså?

Tror tiden beror på hur mycket man gör. Jag brukar göra rätt mycket på en gång, 2-3 kg sådär, dels för att det är inget man vill göra varje vecka, men också för att det hela går lite lugnare till med större volym. Men testa med mindre först, för det kan hända att du bränner det innan du lärt dig hur du ska vakta på det.

Men nu är jag så less på ghee så jag kommer inte att göra det på länge! Köpte ju massor med smör för 14:50 halvkilot tidigt i höstas och var tvungen att göra ghee på det mesta för att få rum med det. Nu har jag varit tvungen att steka i ghee för att bli av med det. Men nu är jag inne på sista burken.  :clubhead: Men det var helt nyligen jag började köpa smör igen, så det var nog en rätt bra affär. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #38 skrivet: 2011.07.05 - 11:40:22 »

Jag lyckades ju använda upp det ghee jag gjort men det var inte lätt. På något sätt hade jag lyckats förtränga hur mycket det sprättar när man steker i olja, så även smörolja!  :angrywife:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2011.07.05 - 11:43:03 »

Jupp. Och smaken blir annorlunda. Men ibland är det bra och man kan ju blanda ghee och smör så uppför det sig lite lugnare.

Fast att laga mat i ghee hela vintern och längre blev liiiite tjatigt faktiskt. Det smör jag fryst hade jag ju till smörgås, men det var ju en mindre mängd.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #40 skrivet: 2011.07.05 - 12:13:17 »

Jag hann bara skriva förra inlägget så började jag fundera på att ge ghee en ny chans, trots att jag blir galen på sprättandet.  :blink:  :shy:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2011.07.05 - 14:13:22 »

Har inte Lidl samma varor överallt, om de heter samma alltså?



Nepps! jag har besökt lidlar i sverige och i tyskland. Visserligen kommer vissa saker överens men sen är det bl.a. anpassad till landet OCH använder dom sig med t.ex. mejerier av lokalare produkter. T.e.x. här i holland är det normalt med ett visst slags vaniljkräm till efterrätt (olika smaker, chocklad, hallon, jordgubb, alltså mejerikrämer med smak) men det finns inte i tyskland eller hos er. Här kan jag inte få tag på fil, men det finns i svenska Lidl. Ni har god (som svensk) grillkorv, vi har bara pytonsmakande (som holländarna anses gilla) grillkorv.

Ganska roligt att kolla skillnaderna med affärerna! När jag går till mina svärföräldrar som bor nära tyska gränsen går vi ibland över till tyska lidl för dom har helt andra saker ibland. Och är billigare.  :eeek: Så jag tror att smöret från lidl är svenskt smör. Och inte belgiskt eller holländskt som vi har här.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2011.07.05 - 14:15:55 »

Jo, så jag. Men OM de har just det här smöret, då är det väl samma? Fast det är klart, det är tyskt smör som har fått ett finskklingande namn och det är säkert för att lura oss i Skandinavien specifikt.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2011.07.05 - 14:33:21 »

måste stå på smörpaketet var det kommer ifrån. Iaf här måste det.

Kom på en sak, när jag var i tyskland för 2 år sen kunde jag (dock inte på lidl) köpa irländkst smör. GOTTTTT var det, mycket godare. Dags att åka till tyskland igen. (dock 3 v kvar tills dottern har sommarlov, får bli efter dom veckorna)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2011.07.05 - 14:35:16 »

Här är det finska bäst, Valio. Åker ut till en stormarknad bara för att köpa Valio osaltat, de flesta butiker har bara det saltade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544