Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:32:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Knäböj kontra marklyft  (läst 19906 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.02.23 - 13:16:41 »

Bad sjukisen lära mig hur man gör marklyft. Har inte tordats ge mig på det själv. Men nu slog det mig, om man gör marklyft, är det då någon idé att göra knäböj också? Är ju rätt mycket samma rörelse. :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2017.02.23 - 19:43:30 »

I marklyft går man ju inte ner lika djupt i knäböjen. Men när man tränar knäböj går man ner till 90 grader. Så det är väl bra att köra bägge.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017.02.23 - 20:45:16 »

Han sa att man kunde gå djupt. Tror jag i alla fall. Hittade en uppgift på att av knäböj blir framstidan stark och av marklyft baksidan. Låter ju helt flärpigt.   :huh:

Man kan ju göra belastat knäböj också. Då förstår jag ännu mindre skillnaden. Nu ska jag inte gå mer förrän jag känner behov av det, så jag kan inte fråga sjukisen heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2017.02.23 - 23:01:31 »

Du får väl känna ett behov då.  :lick:

Har du ett kvastskaft när du kör marklyft då?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017.02.23 - 23:49:33 »

Har inte listat ut nåt bra än. Först tänkte jag fylla en säck med sand. Men jag har ju ingen sand, kan inte sno så mycket från föreningen, vi köper i säck och har alltid brist. Sen tänkte jag ett par plastdunkar. Men det känns inte bra med en i varje hand, så kanske hänga dem på ett skaft. Provar med det i morgon.

Sjukisen sa att 20 kg var bra att börja med, men så mycket törs jag inte. 10 kanske, två 5-litersdunkar med vatten. Funkar jag det ska jag fixa en säck sen. Man ska ju kunna hämta gratis santd på olika ställen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2017.02.24 - 19:07:42 »

Är inte vatten smidigare att dona med? Då kan du variera smidigt utan att damma ner hela lägenheten tänker jag.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017.02.25 - 19:37:43 »

Men dunkar skvalpar och gungar. Tänkte inte ösa i sanden inomhus.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2017.02.27 - 12:29:16 »

Det gick faktiskt utan skvalp med två 5-liters dunkar. Men jag kunde ha dem i mitten på stången, de fick plats mellan fötterna liksom. Tror det blir värre när man hänger på fler dunkar. Kollade på färdiga såna där säckar. De är jättedyra och de flesta är klassade för rätt låg vikt, 15-25 kg sådär. Sjukisan tyckte ju jag skulle börja med 20 och det skulle jag nog klara också, men jag är rädd att göra illa mig om jag gör fel, så jag kör med 10 tills jag känner att jag fått in den rätta knycken. Jag har en stor canvas säck på vinden, militärt överskott, men den vill jag inte riktigt förstöra. En postsäck eller liknande vore nog toppen. Är det nåt du kan köpa loss billigt kanske, Sorla?  :flirting: För de är väl fortfarande i tyg?

Hittade postsäckar på en sajt med överskott, men de var dyra + dyr frakt. Classe har jutesäckar, men det känns lite som det är för glest och obehagligt material.
http://www.clasohlson.com/se/Jutes%C3%A4ck/40-7169

Kollade på Styrkelabbet. Han gör annorlunda mot vad jag fick lära mig. Böjer inte knäna så mycket och har ryggen mer rak. Jag blev tillsagt att skjuta ut rumpan och svanka rejält med blicken rakt framåt för att inte tappa svanken. Här tittar de i golvet en bit framför och har ryggen rak snarare än svankad. Vilket är rätt? Finns det olika skolor kanske?
http://www.styrkelabbet.se/marklyft/

Beträffande hur mycket man ska böja knäna, efter att ha sett fler videos tycker jag det ser ut som de flesta mera böjer sig ner med mjuka knän än verkligen gör ett knäböj. Är det så du menar, Sorla?

Ivf känndes det som en väldigt skön övning, så det här kommer jag att köra. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2017.02.27 - 19:35:58 »

Precis så menade jag, Hemul. Mjukt knäböj men det mesta i höften. Kul att du har hittat något du gillar. Du och Magnus.....


* magnussamuelsson.jpg (29.42 KB, 445x605 - visat 341 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017.02.27 - 19:44:53 »

Magnus? Är det han med styrkelabbet?

Ja, jag vill göra alla grejerna man kan göra med kroppen som motstånd + marklyft. Har lärt mig att man kan göra sidplanka mot en vägg, så det har jag börjat med. Måste ner till min pre-armbrottsvikt innan jag kan vara på golvet. Det gör för jävla ont i knäna. Men det kan ju vara bra att mjukstarta. Kör armhävningar mot diskbänken, det skulle jag inte orka på golvet ivf. Å så gör jag plankan mot köksbordet. Sidplankan gäller på armarna för mycket mot bordet. De har tappat all kraft. Gör jag det på armbågen är det fara att glida iväg, så vägg får det bli tills det går på golvet. Så hittade jag ju nånstans att man kan göra pullups liggande med en stång över ett par stolar. Så det blir det också sen.

Eller gör och gör. Jag började igår. Men jag har gjort en fin tabell, så det finns ingen återvändo. Nästa gång ska jag börja lägga till medicinbollsövningarna också om jag kan pussla ihop det igen. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017.02.27 - 19:47:56 »

Jaså, den Magnus! Nu kom bilden.  :tongue: Jag gillade honom i den där deckaren vad den nu hette. Jag ska bli som han. Fast kvinnligare och sötare. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2017.02.27 - 19:49:29 »

Härligt hemul!  :clapping: Vilken inspiratör du är! Vill du visa din lista?

Ja, han är inte alls tokig. Och en djävul på att dansa. Han var ju med i Lets dans och var ruggit smidig trots den kroppen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2017.02.27 - 20:02:48 »

Det är inte komplett än. Lägger till vartefter så jag inte ska krokna.

Styrkegrejer
Armhävningar
Knäböj
Tåhävningar
Marklyft
Plankan
Sidoplanka
Axelpress
Biceps

De två sista är med hantlar. Kanske inte heter axelpress då, armar uppåt sträck med hantlar?

Med gummiband
Rodd
Sned push

De här fick jag av förra sjukisen och det är vad jag kallar dem. Känner mig fortfarande stel över skuldrorna så jag fortsätter med dem. Inte speciellt tungt, men för att mjuka upp (tror/hoppas jag). Rodd är stående med bandet runt ett dörrhandtag. För pushen tar man bandet över ryggen och fram under armarna. Sen pushar man ungefär 45 ° eller lite brantare uppåt-framåt. Det skulle ta alla muskler över skuldror och axlar, sa han. Jag tvivlar lite, men det är säkert bra.

Höftövningar
Benspark
Sidstep
Snoddgång

Mina egna namn på övningarna jag fått för höfterna. Den första är den där jag hittade på tuben. Håller i en stol och bendlar framåt-bakåt med benet och sedan i sidled. Sidstep heter nåt annat egentligen. Liksom utfall åt sidan så långt man kommer? Har precis börjat klara att göra det med ett litet hopp. Kunde inte alls hålla balansen i början, så det är bra träning så också. Det tredje är att gå bredbent fram och tillbaka medan man spänner ut en snodd mellan fötterna. Liksom föra fötterna rakt fram så snodden är spänd hela tiden.

Höftövningarna varannan dag och resten den andra dagen är planen. Egentligen vill jag köra styrka var tredje dag som jag gjorde förut, men det bli svårt att få ihop det med höftgrejerna. Så jag kör så här tills jag kommit igång lite mer och det blir lite tyngre. Höftgrejerna är inget man blir trött av efteråt, så det blir som vilodag ändå.

Det var läskigt att inse hur mycket armarna tappat. Det var fullständigt vidrigt att göra armhävningar och jag gjorde bara 3x8. Tror jag gjorde 3x12 eller 15 förut.Sidplankan med vänster arm mot väggen var också hemsk. Blev alldeles förskräckt för jag kunde inte räta ut armen helt. Men insåg att det berodde på att jag inte orkade. Knäböj var däremot inget problem alls, men benen har jag ju så klart belastat hela tiden.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2017.02.28 - 19:21:08 »

Jag trodde inte jag fått träningsvärk men jäklar vad det gjorde ont i tuttfästena när jag gjorde armhävningar idag! Men det inspirerade mig bara att göra flera.    :cool_big:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2017.03.01 - 10:02:05 »

Det var en bra lista. Jag har inspirerad av dig gjort en lista för min rörlighet i rygg och höft. Men sen hittade jag en artikel av Jacob Guidol där han rekommenderar att msn jobbar parallellt med aktiv och passiv rörlighet. http://www.tyngre.se/artiklar/hur-oekar-man-sin-roerlighet
Så nu behöver jag utveckla min lista.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544