Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2020.06.04 - 16:08:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Knäböj kontra marklyft  (läst 8446 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2017.03.01 - 03:36:09 »

Jag tror att med några få tillägg är det rätt heltäckande va? Ska unna mig en tid hos sjukisen för att fråga längre fram.

Nu gör jag dips också.  Hade glömt bort den. Mot köksbordet och föröker hjälpa till så lite som möjligt med benen. Klarar inte sittande mot stol. Hade glömt bort den. På sikt hoppas jag kunna skippa alla hantelövningar utom axlarna. Tror armhävningar + chins ger armarna det de behöver om jag fattat rätt. Men jag vill få tillbaks styrkan snabbt och chins kommer att dröja. Måste kunna vara på golvet, fixa en järnstång.... Och två övningar med medicinboll har jag lagt till. Ska lägga till fler sen. Tänkte man kan köra det som uppvärmning liksom, det är övningar man får upp pulsen rätt bra av. Jag har ju inte så tunga bollar (1-3 kg).

Och marklyft är jättekul! Spar det till sist som belöning för jag ser fram emot att göra det. Känns så bra i ryggen efteråt. Det verkar lösa upp den där stelheten jag alltid har i höger sida. Jätteskönt! Är så taggad att öka vikten, men jag ska inte göra det förrän jag känner att jag kan göra alla reps utan att göra fel. Vill gärna titta ner och då blir det fel. 10 kg känns rätt lätt, så det pallar jag nog lite felaktiga lyft med.

Passiv och aktiv rörlighet? Är det mer skit man måste lära sig och tänkta på alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2017.03.01 - 04:39:10 »

Roligt - och otroligt - att jag kunnat inspirera någon förresten. :lol:
Den här gången har jag gett mig fan på att inte lägga av också. Blir det en fin sommar och jag är ute mycket så blir det så klart mindre. Men jag tror man kan köra en gång i veckan eller så som underhåll. Än så länge går det bra att cykla och träna samma dag, det gjorde jag igår. Men jag var ute bara drygt 1½ timme. Efter en heldag på cykel skulle jag inte orka och det är nog inte bra heller.

Jag tog mig friheten att laga din länk.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2017.03.02 - 10:14:13 »

Tack, det var bra att du lagade. Hade inte tillgång till min dator och det blir så fippligt i telefonen. Tänkte att jag får väl laga den sen, eller så gör du det för du fattar ju ändå vad jag menade.  :tongue:

Jag har ju egentligen inte ens kommit igång med att träna enligt min lista. Migränen kom emellan. Så nytt är det.  Chins mellan två stolar på golvet var bra. Vi har en som  man hänger i dörröppningen. Helt värdelöst. Jag kommer ju inte ens en cm. Bara hänger där som en död fisk.

Marklyft vågar jag inte med min ländrygg som den mår just nu. Först rörlighet. Sen vikter. Provade lite med en pinne bara, och det var inte skönt i länden.

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2017.03.02 - 13:13:30 »

Ja, jag vet inte hur jag kom på det, en youtubefilm antagligen, men vet att jag skrev om det här. Hade ju funderat i åratal hur man skulle kunna göra. Sisson visar en lättvariant där man stöder med fötterna på en stol, men man ska ju ändå sätta upp en stångjäkel på nåt sätt. Frågade förra sjukisen och han sa att det borde träna samma muskler som om man gör det riktigt, men inte i samma grad förstås.

Mitt (senaste) koncept jag hade förut tycker jag var bra. Var tredje dag, men kom nåt emellan var det tillåtet att hoppa över och göra första möjliga dag därefter istället och så började jag räkna var tredje därifrån. Visste jag att jag inte skulle kunna en träningsdag var det även tillåtet att göra en dag för tidigt, bara det blev minst en dags vila emellan. Det hände ju inte så ofta dock.  :tongue: För mig funkade det bättre med flexibilitet än att köra stenhårt vissa dagar som jag gjort tidigare. Och man slipper de där negativa failtankarna. "Nu missade jag igen! Jaha, nu är allt förstört!"
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2017.03.02 - 17:11:46 »

Vilka muskler arbetar vid marklyft? Jo...



Fattar man ju att det måste vara bra! Ska man bara göra en sak är det nog banne mig det här.  :nod-yes:
Här kan man ser mer vad olika typer av marklyft gör: http://www.darkironfitness.com/what-muscle-groups-do-deadlifts-work-a-quick-display-of-the-different-types-of-deadlifts-and-the-muscle-groups-they-target/ .

Idag tittade jag bara ner två gånger (av 30 möjliga) när jag satt ner "stången". På lördag blir det 15 kg.  
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2017.03.02 - 17:20:43 »

Den där rumänska varianten borde ju du köra, Sorla!  :lol:

Här är en intressant tabell över vad man borde klara.
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg.html
Om man antar att jag borde väga 60 kg, man ska väl inte räkna tjockisvikt, så skulle jag alltså börja med 35 kg. Det tror jag faktiskt vore rimligt att klara, men jag skulle nog göra illa mig och få väldig träningsvärk, so me prefers to thread lightly and steadily.  :nod-yes:

Knäböj räknar jag mig inte som helt "untrained" på. Som novice skulle jag klara 50 kg. Nästan 20 kilo mer än övervikten jag dras med. Hmm, knäna skulle nog poppa då. :confused3:
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/SquatStandardsKg.html

Finns länkar till några fler såna där tabeller här: http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html .

Vilket leder till frågan, hur mycket tar fetsmart i bänkpress?  :biggrin1:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2017.03.02 - 17:48:38 »

Å jäsingen så smart! Hittade den här sidan om att göra egen styrketräningsutrustning. En bit ner fyller de cykelslangar med sand. Ser ju rätt mesigt ut, men så perfa att göra långa sandkorvar som man kan fylla postsäckarna Sorla ska fixa till mig med! Kan man ju reglera vikten jättebra. Cykelslang får man gratis på vilken cykelverkstad som helst. De tycker det är kul och bra att bli av med skiten. Man borde t.o.m. kunna fixa lite fler hantlar på det här sättet. Mjukt och bra är det också med gummi. Tyst och skadar inte golvet ifall man klantar sig.

http://www.wikihow.com/Make-a-Homemade-Weight-Set

Skivstången de gör genom att gjuta fast hinkar med cement i ändarna på ett järnrör föll mig däremot inte på läppen.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1654



« Svara #22 skrivet: 2017.03.03 - 14:06:30 »

När det gäller marklyft ska man ha ryggen rak, dvs neutral och inte svanka speciellt mycket.
Här finns en mycket bra genomgång av hur man ska hålla ryggen (och höfterna - och knäna).

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=VO7cjiYJIkE" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=VO7cjiYJIkE</a>
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2017.03.03 - 14:13:02 »

Tack. Jag tycker också det känns mer naturligt så. Ska man inte puta ut med rumpan heller, som sjukisen sa?

Fick av en slump tag på en järnstång idag utan att behöva åka till skroten. Tror det är galvat järn. Grått, slätt och fint. Inget skrovligt roströr här inte. Lite kort till skivstång, men jag tror den blir bra för pullups. Tror det fanns fler också. Ska återvända till brottsplatsen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1654



« Svara #24 skrivet: 2017.03.03 - 23:54:04 »

Jo rumpan så långt bak som möjligt tror jag de säger i videon så det är nog det sjukgymnasten menar.

Sen det där med svanken. Man ska ha sk neutral rygg vilket är en något lätt svank för de flesta. Om man sen börjar lyfta lite tyngre så är det lätt att man tappar hållningen i ryggen och istället börjar krumma ryggen. Om man då säger till någon att man ska försöka svanka när man marklyfter kan det vara lättare att hitta rätt hållning.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2017.03.04 - 04:37:57 »

Så det är inte fel att verkligen svanka, om det nu blir så? Vill ju inte göra illa mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1654



« Svara #26 skrivet: 2017.03.04 - 06:34:04 »

Nä fast det är viktigt att försöka träna in rätt teknik. Ibland blir det lättare när man faktiskt får lite vikt att lyfta. Nåt som kan vara lurigt i början är att verkligen hålla skulderbladen på plats. Det är lätt hänt att man rundar axlarna för att nå ner till stången. Det är därför alla "riktiga" vikter är lika stora i diameter oavsett vikt. Så att man böjer sig ner lika långt oavsett om man bara har 5 kilo på stången eller 150.

Jag tycker jag har rätt bra teknik men när ska göra "lyft" utan stång överhuvudtaget vid uppvärmning på Cirkelfyspass som jag går på så känns det verkligen jättekonstigt hur jag böjer i höften och knäna. Men å andra sidan är ju risken att göra sig illa minimal.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30954



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2017.03.04 - 06:46:31 »

Suck. Ska man tänka på skulderbladen också. Ska man dra dem bakåt eller bara undvika att runda axlarna?

Jo, jag menar inte att jag ska gå in för att svanka. Tänkte mer om det är OK om det blir fel åt det hållet. Ibland känns det som jag måste överdriva för att det inte ska bli fel och stirra rakt framåt. Då kommer ju svank automatiskt. Bättre att försöka förbättra från det hållet än från "fel" håll med rundad rygg, tänker jag?

Hur mycket tar du i marklyft då? Så jag har nåt att sikta mot.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2017.03.04 - 11:46:41 »

Sorla, vi har också en sådan stång i dörröppningen. Jag gör omvända, dvs sänker mig ner långsamt istället för att dra mig upp. Den sitter rätt lågt, så jag kan hoppa upp en liten bit och måste böja knäna för att kunna ha raka armar utan att komma ner i golvet. Har man högre upp kan man kanske ha en pall eller så. Även i de perioder då jag kunnat göra ett par chins har jag klarat väldigt få och kunnat få till några extra reps på detta vis.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1654



« Svara #29 skrivet: 2017.03.05 - 01:12:57 »

Du behöver inte dra skulderbladen bakåt utan bara hålla dem raka. Och det är egentligen det som gäller för hela ryggen. Om du tänker dig en bra hållning när du står rakt upp så ska du bibehålla exakt samma ställning genom att fälla i höften och böja lätt på knäna. Plättlätt!
 :nod-yes:

Jag har haft ont i armen (förmodligen lite överansträngning) så jag har inte kört min vanliga marklyftsträning sen i augusti men nu när jag kommit igång på cirkelfysen känner jag att det börjar bli dags. Men just nu kör jag 46 kg.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  

 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.102 sekunder med 25 databasfrågor.