Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:11:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: That Sugar Film  (läst 15110 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.02.21 - 16:03:30 »

Ligger nu på Play.
http://www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1
http://thatsugarfilm.com/

Yet another movie about sugar, men det är rätt välgjord och underhållande om man står ut med att man redan hört allt förut. Trevligt med australisk engelska också.  :whink:

Tyvärr, mynlis. Textad är den, men kan bara ses i Sverige.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.02.23 - 06:25:05 »

 :cry: jag blir mobbad!!!

kommer säkert här i holland också!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.02.23 - 10:37:15 »

Du behöver inte gråta. Jag hade bara sett en bit när jag skrev det ovan. Jag var garanterat uttråkad efter halva. Samma fakta, sammar personer som intervjuas, samma koncept som andra filmer där folk börjar äta skitmat för att se vad som händer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2016.02.24 - 21:41:45 »

Jakob Gudiol gör, som vanligt, en pricksäker analys

Citat
Tittar man på den faktiska statistik som finns så handlar det istället om ungefär 45 kg tillsatt socker per vuxen person och år i Australien (1). Så även om vi hade tänkt oss en familj med fyra vuxna så är 6 kg en grov överdrift och en rimligare siffra hade varit 3,5 kg socker i veckan. Man kan ju tycka att det är högt det med men varför då överdriva siffrorna så extremt mycket? För det är extremt när man nästan dubblar de faktiska siffrorna.

Citat
Efter Kimber Stanhopes korta kommentar kommer det lite statistik och information som är bra att veta. Även här verkar man dock ha överdrivit siffrorna lite. När det gäller mängden produkter i en livsmedelsaffär som innehåller socker så har jag aldrig sett en siffra högre än två tredjedelar medan man i filmen säger 80 procent. En ganska obetydlig fråga kanske men samtidigt så visar det på den röda tråden i den här dokumentären vilket är att verkligen blåsa upp allting.

Citat
En av de mest irriterande sakerna med den här filmen är att Gameau påstår att han gått upp i vikt utan att äta fler kalorier än tidigare. Det här är givetvis helt fel. Det är möjligt att Gameau helt enkelt bara är usel på att skriva ner och mäta vad han äter men jag skulle gissa på att han helt enkelt valt att ljuga, det blir ju en så mycket bättre ”dokumentär” då.

Det finns dock gott om studier på vad som händer med kroppsvikten om du byter ut kalorierna från annan mat med socker och resultatet är att det i princip inte händer någonting alls.

Citat
Även värt att nämna här är att han i filmen själv påstår sig äta lika mycket socker som medelaustraliensaren. Nu är det som jag redan påpekat inte så, men det är ändå anmärkningsvärt att han går upp så mycket i vikt medan den genomsnittliga australiensaren behöver nästan 10 år på sig att gå upp så mycket i vikt. Så det är ju något som är väldigt fel här i filmen när man påstår att han äter som en genomsnittlig australiensare och går upp väldigt mycket i vikt trots att han själv inte påstår sig äta mer än vanligt. Varför sker då inte detta för alla andra australiensare?

Svaret är givetvis för att Gameaus ljuger när han försöker göra en ”bra film”.

Citat
Summering – socker är dåligt men filmen sockerfilmen är usel

Idag är du i princip inte cool om du inte är extremt anti-socker och det är extremt svårt att försöka hålla någon form av rimlighet i debatten. Den här filmen är ett utmärkt exempel på det här då ingen riktigt vågar säga emot den.

http://tranastyrka.se/hur-du-gor-en-storsaljande-men-usel-dokumentar-om-kost/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.02.24 - 22:27:41 »

Jag kan minnas fel, men angående statistiken, sa de inte i filmen att det är där som här, att den bara tar upp rör- och betsocker och att alla dessa nymodiga sötningsvarianter alltså faller utanför?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.02.25 - 02:41:05 »

http://www.forskning.se/2012/12/20/felaktig-sockerstatistik-doljer-okat-sockerintag/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2016.03.23 - 13:26:23 »

Här är en annan australiensisk film fast med en helt annan kostsyn, inte emot enbart socker utan emot allt utom frukt och grönsaker. Men jag fick mig en liten tankeställare vad det gäller micronutrienter. Risken att jag ska äta enbart 2 måltider med kött/mejeri etc i veckan finns dock inte för mig.  :bg:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.03.23 - 16:14:52 »

Här är en annan australiensisk film

Var då?  :confused3:

Citat
Risken att jag ska äta enbart 2 måltider med kött/mejeri etc i veckan finns dock inte för mig.  :bg:

I hear you, mate!  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #8 skrivet: 2016.03.23 - 22:24:04 »

Suck glömde länken i vanlig ordning.  :rolleyes:

http://putlocker.is/watch-fat-sick-and-nearly-dead-online-free-putlocker.html (Putlocker är en gratiskanal som jag använt mycket utan problem, gissar på att om man letar på youtube att den finns där också.)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016.03.24 - 03:15:35 »

Man måste ha ett konto. Vad är det för ställe? Är det piratade filmer eller filmer som är gratis på riktigt? Verkar ha en himla massa där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016.03.24 - 03:20:34 »

OK. Det är piratade filmer.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #11 skrivet: 2016.03.24 - 10:24:51 »

Man behöver inte ha ett konto. Alla filmer jag tittar på ser jag i god tro.  :flirting: :bg:
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #12 skrivet: 2016.03.24 - 10:28:29 »

Finns på youtube också. Såg att det finns en del 2 också där killen som var så himla duktig senare tappat fotfästet och var större än någonsin.  :sad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2016.03.24 - 12:41:31 »

Men jag får upp en ruta där de kräver att jag ska regga mig. :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #14 skrivet: 2016.03.24 - 13:02:41 »

Konstigt.. Men om man söker fat sick and nearly dead på youtube så finns den där. Eller    https://www.youtube.com/watch?v=8o0pSnp0Xs8
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544