Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 07:14:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Socker och belöningssystemet  (läst 6712 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.02.22 - 17:14:24 »

Började titta på ett program på Play härom dagen, om det handlade om kost, hälsa eller tjockishet minns jag inte riktigt. Men de tog upp detta med att socker triggar hjärnans belöningssystem. Det visade sig att det var så för 75% av oss. 25% har alltså INTE den mekanismen. Tyckte det var intressant p.g.a. det eviga tjatet om att sött triggar (alla) till överätning. 25% är inte så lite och jag är alltså långt ifrån unik.

Min avsikt var att titta klart senare, men nu har jag glömt bort vad det var för program. Någon som såg det och kan friska upp mitt minne?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2015.02.23 - 11:06:47 »

Kroppsgranskarna på URPlay?

http://urplay.se/Produkter/186168-Kroppsgranskarna
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2015.02.23 - 11:17:04 »

Dr. McDougall som är en stark förespråkare för vegetarisk kost har en rätt annorlunda syn på socker.
Citat
Fighting your inborn love for sugar is as senseless as fighting your hunger drive; you are destined to lose. My recommendation is to eat first and foremost the natural sugars in starches, vegetables, and fruits. For additional pleasure, add some simple sugars. The most taste for the least sugar is accomplished by placing the sweetener on the surface of the food where the tip of the tongue can taste it directly. My experience has been that most people will enjoy their bowl of morning oatmeal even more with a teaspoon of brown sugar on top rather than plain. That spoonful of pleasure is only 16 additional calories. The same enhanced enjoyment comes from a drizzle of maple syrup over pancakes, molasses mixed into baked beans, or a little barbecue sauce poured over potatoes. Simply put, for long-term compliance and a pleasure-filled life, your meals must taste great.
https://www.drmcdougall.com/misc/2010nl/jun/sugar.htm

Stephan Guyenet blev inbjuden till ett av hans veckoslutskurser och skrev ett inlägg om det.
Jag har kanske länkat till det förut men jag tycker hans slutsats är intressant.

Citat
If someone put a gun to my head and forced me to choose between the McDougall diet and the Atkins diet for the rest of my life, I'd probably choose the McDougall diet.  Most of the people I met seem to be aging gracefully on the McDougall diet, and I still feel there are questions to be answered about the long-term health impacts of Atkins-type diets.  I still have major reservations about a 100 percent vegan diet, however, particularly for children.

Fortunately, no one is putting a gun to my head, so I'll stick with my starch-based diet that includes lots of nuts and a moderate amount of olive oil, butter, meat, seafood, eggs, and whole dairy.
http://wholehealthsource.blogspot.se/2014/09/thoughts-on-mcdougall-advanced-study.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.02.23 - 13:40:48 »

Men veggon brukar väl inte vara så anti-socker?


Citat
Fighting your inborn love for sugar is as senseless as fighting your hunger drive; you are destined to lose.

Mää! Bara för 75% av människorna, som jag äntligen funnit något slags belägg för.

Citat
The most taste for the least sugar is accomplished by placing the sweetener on the surface of the food where the tip of the tongue can taste it directly.

Så sant! Man behöver inte alls mycket för att det ska bli gott om det är "ovanpå".



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.02.23 - 13:43:27 »


Jaaaa! Så klart. Jag letade förstås bara på SVTPlay. Fattar inte varför de skliljer på det så där. En sak att de har en speciell sajt för UR, men programmen kunde väl vara sökbara från SVTPlay. Inte första gången det här händer inte.

Tack! :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.02.23 - 13:59:26 »

Ha ha! Sockervadd verkar ju vara nästan nyttigt! En sån där jättestor tuss man köper på tivoli typ motsvarar bara 3 sockerbitar. Borde ju vara optimalt godis eftersom det känns väldigt sött och tar tid att få i sig. :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2015.02.23 - 19:53:45 »

Ha ha! Sockervadd verkar ju vara nästan nyttigt!

 :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.02.24 - 00:32:43 »

Synd att det inte är gott bara.  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2017.05.01 - 18:33:31 »

Ett blogginlägg av WeightyMatters

Citat
In what will come as no surprise to anyone who's ever comforted themselves with sugary foods, the sugar drinking subjects were less stressed in that the consumption of beverages with sugar, but not with aspartame, decreased stress-induced cortisol production and led to greater hippocampus activation (an area of the brain inhibited during stress).

http://www.weightymatters.ca/2017/05/people-self-medicate-with-chunky-monkey.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.026 sekunder med 23 databasfrågor.