Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:33:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: slowcooker  (läst 14905 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« skrivet: 2015.01.15 - 11:25:53 »

Jag har gått och köpt en slowcooker.. på Amazon.de!

Den kommer om 1-3 v, få se när den verkligen kommer. Köpte en på 3.5 liter för den vara nedsatt pris än vad jag först såg. endast 22 euro plus 11 euro försändning, det är vad normala priset var först. Dom där apparaterna är mycket billigare i tyskland än här i NL, säkert hälften!

få se vad jag ska laga för gottigheter i den :)

Den på 6 liter var också billig, men det tycker jag är litet FÖR stor för bara mig och Linnea.

Någon som vet goda recept som jag absolut måste prova?

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.01.15 - 11:56:32 »

Man kan köra alldeles vanliga recept, det är bara tiden som skiljer. Man behöver inte ens ha vätska i utan kan färdigsteka typ revbensspjäll som man brynt i pannan först helt utan vätska eller med bara lite bottenskyla, precis som man gör i stekpannan.

Jag blev besviken på grytor med en massa grönsaker i och så. Köttet blir gott och spadet också, men grönsakerna smakar absolut ingenting. Det är som om allt i pottan antagit samma smak, d.v.s. smakar som buljongen gör. Stoppar man en bit morot i munnan smakar den alltså bara buljong, inte morot.

Hittade en blogg där en kille beskrev exakt vad jag upplevde och hur besviken han var. Men han hade en lösning också. Att fräscha upp det hela med lite nya grönsaker som bara for koka med en stund innan man äter.

En variant jag tänkt testa är att bara ha lite grönsaker med från början och tillsätta nästan alla mot slutet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.01.15 - 11:58:26 »

Jag har också 3.5 liter. Min kompis köpte en på 7 eller 6.5 jättebilligt från Fyndiq nyligen, då blev jag lite sugen på en stor också. Men sen tänkte jag på hur fullt det redan är i skåpen och avstod. Hon skulle koka julskinkan i sin. Har glömt att fråga hur det blev. Det skulle ju inte gå i min.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.01.15 - 12:35:56 »

Det var bra tips! Grönsakerna är nog godast som "smakgrönsaker" och inte som grönsaker i sig. Det kan jag föstå. Gillar inte sönderkokta grönsaker vill ha dom fräscha. inte råa men knapriga ändå typ.

Tänker iaf mest göra soppor och  grytor i det med billig kött som annars knappt går att äta :)

Skinka kör jag alltid i ugnen. Myyyycket godare :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.01.15 - 13:50:14 »

Kör i låg temp (under 100) i ugnen, men jag tänker att det blir ju något liknande i pottan ju.

Tänk på att varje gång du lyfter locket sjunker temperaturen och man får lägga till rätt mycket koktid. Ska man tillsätta grejer mot slutet är det säkert idé att koka upp dem i lite vätska i kastrull först så de inte kyler ner det hela. Likadant när man startar så slår man på kokande vätska, inte kall.

Den är super till buljong! Mest det jag använder min till faktiskt. T.ex. när jag kokar lammbringa så kokar jag den på spisen (revbenssjoken är för stora för pottan ivf när köttet sitter på). Sen drar jag ur benen och lägger dem i pottan och slår på spadet och grönsakerna som kokat med. Så får det puttra uppåt ett dygn. Sen tärnar jag köttet och fryser i buljongen i portioner. Inga speciella kryddor. Då kan jag laga vad jag vill på det sen. Mest blir det tillkött. Eller curry.

Vilken potta köpte du förresten? Jag vill se. Länka!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.01.15 - 16:07:19 »

toppenide med koka buljong. Det gör jag alltid med kycklingskrovet som blir kvar efter grillad kyckling.

http://www.amazon.de/Andrew-James-Sicherheitsglas-Keramiksch%C3%BCssel-Temperaturstufen/dp/B00O252KW0/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1421334234&sr=8-6&keywords=andrew+james+slow+cooker

den här köpte jag. den på 6.5 liter var bara 8 eller var det nu 9 ... euro dyrare men tja, för stor.

dillkött är inget jag är uppväxt med och kan inte minnas jag gillar det :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.01.15 - 18:03:45 »

Den var ju jättefin! Mycket finare än den kompisen köpte. Den här var det. Fast den kostade inga 718 kr då!
https://fyndiq.se/hemmet/kok/koksmaskiner/?page=3#697995-centurion-slow-cooker-65l
Den här har jag.
http://www.amazon.co.uk/Morphy-Richards-Accents-460002-Litres/dp/B00GN5740K/ref=sr_1_8?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1421341385&sr=1-8&keywords=Morphy+Richards+slow+cooker

Antingen man gillar dillkött eller inte så har jag helt slutat att frysa färdiga rätter. De tapppar bara smak i frysen i varje fall. Mycket bättre att bara koka och sen göra klart när man ska äta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.01.15 - 21:24:36 »

Och jag vill ha en tryckkokare.

Nu finns denna med europeisk kontakt! Dyr är den ju, men jag ska nog baske mig slå till.

http://www.amazon.co.uk/Instant-Pot-Programmable-Generation-Technology/dp/B00OP26T4K/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1421353310&sr=8-1&keywords=instant+pot

Den här är lite mindre dyr då:

http://www.amazon.co.uk/Instant-Pot-Programmable-Electric-Stainless/dp/B0073GIN08/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1421353415&sr=8-2&keywords=instant+pot

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.01.15 - 21:32:12 »

Oj, den såg spejsad ut! Har du haft sån förut? Jag har aldrig använt en och är lite rädd för dem.  :blush:
 
Dyr, ja. Men den var ju nersatt ivf. Jag antar att den fria frakten är borta för dig också? 7 in one och 6 in one, vad är det som skiljer?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.01.16 - 14:27:49 »

oj, spännande apparat!. Min farmor hade en tryckkokare , men en vanlig än som fungerade på gasspisen... :) jag tyckte alltid att den var litet spännande, har aldrig vågat använda den själv. I Masterchef australia används dom ganska ofta också. INte såna elprylar men riktiga på gasspisen :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.01.16 - 15:46:14 »

Ja, mina kompisar hade en sån. Fast de satt den på elspisen.  Trist att gasen försvann i Sverige förresten. Det är ju toppen att laga mat på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.01.16 - 19:14:13 »

Gas finns fortfarande på en del håll i Stockholm. Vi hade det i Bromma, super.

Fick svärmors tryckkokare, men den höll inte trycket längre, minns inte om det saknades något eller om det bara hade torkat/ förstörts. Jag har inte använt, men det verkar så praktiskt, både snabbare och mer energieffektivt (o fortfarande bra näringsinnehåll).

Nä, ingen fri frakt. Var på väg att beställa ett mikroskop till sonen men backade när jag såg vad frakten skulle bli...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.01.16 - 20:42:54 »

Jag vet. Göteborg också, tror jag.

Ja, det har förstört min nätshopping totalt att de tog bort den fria frakten. Jag hade ett strykjärn på önskelistan, ett gammaldags tungt, inte ång. Tänker inte ens kolla vad frakten skulle bli. Inte ens böcker blir billigare att köpa därifrån längre! Vart är världen på väg? :sosad:

Det är konstigt, när det gäller cykelgrejer finns flera engelska sajter som både är billiga och har fri frakt. I vissa fall måste man handla för en viss summa, men det är inte mycket, 200 kanske, går alltid att lägga till nån förbrukningsgrej som kedjeolja om man inte kommer upp i det. Undrar varför Amazon tog bort det. Det måste ju påverka försäljningen menligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.01.16 - 20:57:44 »

Mormor på söder hade också gas minns jag.  Vet inte om det ännu är så.

jag gillar inte laga mat på el. Fast man vänjer sig ju.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.01.16 - 21:34:36 »

Jag har en vanlig spis med plattor. Jag vet inte om det är spisarna som har ändrats eller om det är nåt med elen, minns inte när det började, men det går inte att sjuda längre på sådana spisar. Även om man har på ettan så kokar det efter ett tag. Man får lov att ställa bara halva kastrullen på plattan om ens det. Det är inte energieffektivt.  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544