Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:24:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 18   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Someone is a little full of himself  (läst 117839 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #75 skrivet: 2016.10.26 - 07:17:44 »

Och vad händer om man lägger in vikten ihop med den kurvan?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2016.10.26 - 14:42:37 »

Vad gör man inte... <pust...>

Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #77 skrivet: 2016.10.26 - 19:47:51 »

Åh vad kul att se.  :clapping:

Och inte helt oväntat tycker jag  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #78 skrivet: 2016.10.27 - 05:14:12 »

Det var ju ett väldigt tydligt samband.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2016.10.27 - 07:53:11 »

Det var ju ett väldigt tydligt samband.


Skenbart!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2016.10.27 - 09:49:31 »

Vadå skenbart?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2016.10.27 - 10:12:28 »

Skenbart samband!

Puleeze read: http://www.fetsmart.se/blog/2016/10/23/n2-retrospektiv-kostbetraktelse/ "Fysisk aktivitet /kroppsvikt"

Se även uppdaterad graf:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #82 skrivet: 2016.10.27 - 11:08:34 »

Med det sagt vill jag tillägga att jag vet(!) att motion (förbränning) är gynnsam om man vill påverka vikten nedåt. Men man kan inte läsa av det i ovanstående graf eftersom effekten är mindre än andra faktorer (matintag t.ex.) vilket "maskerar" fys.effekten i grafen.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #83 skrivet: 2016.10.28 - 16:59:51 »

Fast jag gissar att om man lägger in en trendlinje så skulle den ändå följa rätt väl. De ställen du markerat som motsäger varann vet vi ju inte heller hur strikt eller liberal LCHF:arn var i kosten vid den tidpunkten.

Det finns många studier som visar att ökad träning ger ökad hunger och därför säger man att det inte går att träna sig ner i vikt. (Fast jag vill inte gärna tro på de teorierna för det vore allt för deprimerande.) Enligt vissa studier finns en risk att man vid ökad träning minskar på NEAT och om man då unnar sig extra mat/snask för att man varit duktig så kan man förstås gå upp i vikt. Det finns också risk för att man övervärderar tränandet. Jag är på gymmet en timme men i realiteten kanske det är knappa 30 minuters tränande. Om man däremot väljer gång som motion kanske man undervärderar det för man tänker att det ger inte så mycket för man inte ens blir svettig och så försöker man äta lite "bättre" också.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #84 skrivet: 2016.10.28 - 19:44:05 »

Om man lägger in en trendlinje i vadå baserat på vadå?

När jag skriver "skenbart" menar jag exakt det du skriver ovan; eftersom grafen inte innehåller info om näringsintag så säger den näst intill ingenting om träningseffekt på kroppsvikt.

Såg att kostdoktorn rafsat ihop en fiffig rubrik om att man blir fet av löpträning - men naturligtvis var det av överätning. Det kanske är så att vissa maratonlöpare inte kan låta bli att överäta och går upp i vikt. De flesta verkar dock ha möjlighet att undvika den fällan. Eller man kanske ska säga att de maratonlöpare som "blir feta av träning" av nödvändighet rätt snart också blir före detta  maratonlöpare - det naturliga urvalet...

Men... såvitt jag vet är dock forskningen rätt entydig om att allt annat lika (i det här fallet energiintag och NEAT) påverkar motion/träning kroppsvikten "negativt" ( dvs "positivt", om man vill gå ner i vikt... :-)) eftersom det sker en ökad förbränning av energi lagrad i fett och glykogen... att massan minskar genom att vi andas ut koldioxid tycker jag är en häftig tanke... varje andetag... ;-)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #85 skrivet: 2016.10.28 - 21:37:41 »

En trendlinje som visar en tendens och som jämnar ut de största upp och ner värdena.
Man utgår alltså från de värden som redan finns i diagrammet.

Kostdoktorn var länge sen jag slutade läsa regelbundet.
Det är bara om nån här länkar till nåt speciellt som jag kan smygkika lite.
Men han är inte tillräckligt seriös tycker jag.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #86 skrivet: 2016.10.28 - 21:43:58 »

Nu börjar det dra ihop sig lite. Ska JM lyckas jaga ut det lilla socker som har gömt sig i kroppen....

Från dag 9
Citat
Although my blood ketones are still predictably higher right now at well over 3.0 mmol, my #bloodsugar has crept up to 81 (from 67) in the morning and then 93 on camera at 5PM on Tuesday. You might be wondering why and how this could possibly happen when no food has been consumed. I'm so glad you asked!

On page 249 of THE COMPLETE GUIDE TO FASTING, here's how @DrJasonFung describes what's happening:
"Where did that #sugar (in the elevated blood glucose readings during an extended fast) come from? It could only come from your own body, specifically the liver. That glucose molecule was always in your body...(This) does not mean you are doing anything wrong. It's a normal occurrence. It just means that you have more work to do to clear out the stored sugar. And over time, fasting will do that."
*
So, you see, when you have insulin resistance as bad as I do, one of the benefits of these extended fasts is getting to these pockets of sugar that remain trapped in my body to release. The more I engage in fasting, the more these are released so the healing can continue. It's why I am engaging in these longer fasts to try to undo much of the damage from the poor nutritional choices of my past that have gotten me into this situation to begin with. Slowly but surely, that's happening and patience and persistence will get me there. *

https://www.instagram.com/p/BMBsNS5ABcW/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #87 skrivet: 2016.10.28 - 22:01:04 »

JM från dag 11

Citat
Interesting results this morning after #fasting for 12 days. My blood #ketones are solid right now at over 5.0 mmol indicating fat-burning is DEFINITELY happening. In fact, that breath alcohol device I've been showing you lately actually got up to 0.06--close to legally "drunk" on a breathalyzer. You have to have very high ketone levels for this meter to change that much.

But you'll notice my #bloodsugar jumped up to 98 today and many people would be discouraged by this. Not me. Why? Because I understand from what my coauthor of THE COMPLETE GUIDE TO FASTING @drjasonfung has had to share that this is a completely normal response when you have significant insulin resistance because pockets of sugar are trapped deep in the stored body fat that is now being released--A GOOD THING! These elevations are only temporary as your body clears it quickly. Healing is happening!

The fact that my blood ketones remain at high (and completely safe levels) is evidence that this #fast is going along swimmingly.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #88 skrivet: 2016.10.29 - 01:15:08 »

"...pockets of sugar are trapped deep in the stored body fat..."

Karln är helt sjuk - i huv'et, dessvärre...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #89 skrivet: 2016.10.29 - 05:25:53 »

Karlarna, om han citerade kung fung rätt.

Myself, I'm more concerned about my pockets of stored fat. I think JM should be too.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 18   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544