Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:46:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Chokladmousse med bär (den som låter äcklig)  (läst 9791 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2008.04.01 - 11:48:51 »

Ingredienser
Portioner: 4-6

3 mogna avokador
1 1/2 dl kakao
1/2 dl vatten
drygt 1 dl honung + 2 msk till bären
1 citron
bär till servering, tex björnbär eller hallon
 

Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Lättlagat


Gör så här
1. Skala och kärna ur avokadorna. Lägg i en skål tillsammans med kakao, vatten och ca 1 dl honung.
2. Mixa till en jämn smet och smaka av med pressad juice från citronen.
3. Smaka av bären med honung.
4. Servera i små koppar och toppa med bären.

 :thumbsup:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.04.01 - 20:17:38 »

Det lät ju lite äckligt men blir säker gott!  :lol:

Men nu måste jag fråga, jag trodde du var helt anti kolisar. Har det ändrat sig? Har ju egentligen ingen pejl på hur folk äter längre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2008.04.01 - 23:46:30 »

Jag är helt anti kollisar ja! Men det är si och så med disciplinen. När jag var jättestrikt gick jag upp i vikt, när jag (som jag läste att många gjorde) ökade lite på kolhydraterna för att se om det hjälpte,  gick jag ännu mer upp i vikt. Jag väger över nästan 15kg mer nu än när jag började med LCHF för 1,5 år sedan. Det känns lite hopplöst ja.  :shake_head:

Men samtidigt har ju LCHF såna otroligt positiva effekter på mig, den viktigaste är att min depression är verkligen puts väck. Men så fort jag äter kolhydrater, då får jag en svacka. Det slår aldrig fel. Äter jag socker, kommer svackan direkt och håller i sig några dagar förutsatt att jag inte fortsätter "fuska". När jag äter spannmål blir det inte alls lika häftig svacka men däremot blir jag helt trasig i magen, jag blir jättegasig och får kramper. Så jag är anti kollisar eftersom jag uppenbarligen inte tål de för fem öre. Värt att nämna är att jag faktiskt tål spannmål bättre nu än jag gjorde för kanske 1 år sedan. Svackorna är mindre och magen blir inte fullt så trasig. Men jag undviker det ändå. Synd, jag älskar att baka bröd och särskilt med surdeg. Jag gör om alla recept till surdegsditon och bakar till min pojkvän istället. Han är överlycklig. :rolleyes:

Min hud mår mycket bättre, förut hade jag knastertorr hud som sprack, gjorde ont som fan och när det var som värst så blödde det ur sprickorna. Det gick åt litervis med lotion. Nu behöver jag smörja mig på sin höjd, en gång i månaden, om ens det.
Jag är mycket piggare på LCHF, jag behöver inte sova lika mycket. Något som uppskattas. Det är en jäkla skillnad att klara sig på 6h sömn när man på SLV kost behövde sova minst 9h och var fortfarande trött som ett as när man vaknade.

Fakir har inte funkat på mig. Men vem vet, jag kanske måste köra fakir i flera månader innan det börjar hända saker. Det vet jag inte om jag orkar. Det har alltid stupat på mjölkprodukterna. Jag tycker det är så oerhört svårt att laga mat utan creme fraiche, grädde, ost och allt sånt.

Jag äter bär ibland, inte alls ofta. Tycker det är gott men jag begränsar det till hallon och blåbär (jag är jättesvag för blåbär). Jag äter inte bröd, och bara ytterst få ovangjordsgrönsaker. Frukt är såklart utesluten, rotsaker med. Det saknar jag mest, jag älskar nämligen kålrot. Och rättika. Det är en av de bästa sakerna med Sverige tycker jag.  :tongue:

Jag använder mycket smör, lite då och då ekologisk kokosolja, creme fraiche i matlagning, vispgrädde använder jag iofs nästan aldrig nuförtiden. Jag blev less på att aldrig lyckas med att få skiten att hålla ihop. Hur jag än gjorde skar det sig. Det är aningen lättare med CF, men jag lyckas få det att skära sig med.

Jag gör min egen kefir och dricker kanske 1dl per dag, det gör gott för magen med bacilluskerna. Mjölk dricker jag nästan aldrig. Om jag gör det så är det max ett halvt glas. Jag blir jättegasig av mjölk, all homogeniserad mjölk blir magen helt trasig av. Åsens mjölk är nog lite homogeniserad då jag blir lite småtrasig i magen av den med men inte på långa vägar som med vanlig mjölk. Arlas gammaldags mjölk reagerar magen knappt på, men det är mkt kollisar så jag håller mig borta från mjölkdrickandet ändå.

Min mathållning består av nötkött (lite griskött), bacon, korv (några enstaka märken med riktigt hög kötthalt och gärna riktigt kryddiga), kyckling, fisk, ägg, majonnäs, smör, creme fraiche, svarta oliver, spenat, broccoli, paprika (en paprika i en stor gryta som ger 5-7 portioner), massa olika kryddor (det lönar sig att ha kompisar som är från Indien   :yay:), min hemgjorda kefir och så vatten att dricka.

 
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.04.02 - 00:29:27 »

Citat
Jag väger över nästan 15kg mer nu än när jag började med LCHF för 1,5 år sedan. Det känns lite hopplöst ja.  :shake_head:
Å fy sjutton! Stackars dig. Du behövde gå ner när du började då? Är alltihopa fett som du lagt på dig, tror du?  :sad:

Jag väger ju också mer, men bara ett par kilo. De där jag ökade omedelbart när jag började.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2008.04.02 - 00:48:31 »

Jupp, jag vägde väl ca 75 då och jag ville gå ner till ca 65kg. Nu väger jag ganska så exakt 90kg. Det mesta är fett jag har lagt på mig ja, men också en del muskler. Folk tror mig inte när jag säger att jag väger 90kg, alla säger att jag inte ser ut att väga så mkt. Jag antar att jag ska ta det som att det är mer muskler på kroppen än fett men i vilket fall som helst, mina knän vill helst bära upp en lite lättare börda.  :cry:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.04.02 - 01:51:02 »

Men hur har det gått till då? Själv år jag ju som en gris första månaderna, säkert 3 - 4000 kcal, men jag gick inte upp av det.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.04.02 - 01:52:32 »

Å andra sidan... jag lyckades ju gå ner en 8-10 kg genom att dra ner på kalorierna. När jag inte orkade hålla på så gick jag upp till precis samma som innan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544