Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 13:08:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kaffe - the new super food  (läst 15994 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.06.27 - 21:06:28 »

I Harvard tycker man det är mycket som tyder på att kaffe skyddar både mot det ena och det andra.
http://www.health.harvard.edu/press_releases/coffee_health_risk

Hur kan de dra så långtgående slutsatser från banala samband?
T.ex:
Type 2 diabetes: Coffee is thought to contain chemicals that lower blood sugar because heavy coffee drinkers may be half as likely to get diabetes as those who drink little or no coffee. Coffee also may increase your resting metabolism rate, which could help prevent diabetes.

Jaha? Man kan inte tänka sig att de som inte dricker kaffe kanske dricker något annat, som t.ex. läsk? Och kanske innehåller läsk någon mysko kemikalie som höjer blodsockret? Socker kanske?  Duh!

Det finns ju oförstörda människor som jag som bara dricker friskt källvatten och vildjakmjölk aldrig berörd av människohänder, men jag skulle tro vi är ganska få.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.06.27 - 21:54:06 »

Håller med. Samtidigt finns det forskning som visar att något ämne i kaffe kan minska glukoneogenesen

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014579306007538

Jag dricker ju mycket kaffe. Verkar hyggligt ofarligt om man inte har svårt att somna.  Men det är ju inte paleo.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.06.28 - 10:54:19 »

Effekten av en kopp kaffe sedan jag helt avgiftade mig från både thé och keffe är sådan att jag avstår. Och inser att något som har så kraftig effekt nog måste anses vara an drog i alla fall. Kanske någon gång att jag tar upp tedrickandet igen, men jag har inget fysiskt sug efter det och det är skönt att vara av med krånglet att behöva dricka te regelbundet för att må bra. Däremot var det ju trevligt.

Att klara sig fint på bara vatten är ganska befriande på något sätt. Speciellt när man som jag är nu ofta är ute hela dagarna. Att släpa en extrastor ståltermos med te och en stor flaska mjölk med sig i ryggan förutom vatten som jag alltid gjorde förr var inte idealiskt.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2014.06.28 - 11:05:18 »

Jo lite mer kött på benen bör de nog ha innan de uttalar sig.....  :hm-hm: Forskningsresultat behandlas mer än vårdslöst i många fall.

Men kaffe som är så gott Hemulen!  :max-shock: Jag dricker mest nescaffe, ganska svagt, men ska försöka dra ner lite kanske eftersom jag ännu en gång läst att måttlighet är klart bäst. Så nu har jag bytt till en mindre mugg.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.06.28 - 11:12:08 »

Drack bara kaffe socialt förut eller om jag fikade ute. Tror aldrig jag kokat en kopp till mig själv. Men jag var en riktig tetunna och mådde faktiskt dåligt om jag inte fick te på ett tag, så det känns rätt skönt. Men jag saknar ju vanan och myseffekten te gav, men inget fysiskt sug.

När jag druckit kaffe har jag svettats i timmar, blivit darrig, varit torr i munnen och haft en äcklig smak i munnen också, ibland t.o.m. mått illa och har inte kunnat sova på kvällen även om det gått många timmar sedan jag druckit kaffet. Inga hälsosamma effekter, tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Trule
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15



« Svara #5 skrivet: 2014.06.28 - 16:56:31 »

Jag tror kaffe är upptaget på de listor (relevanta eller ej) över ämnen som ökar fettförbränningen. Därtill kommer alla forskningsrapporter som pekar hit och dit. Jag är inte tillräckligt insatt i den kaffe-relaterade forskningen för att kunna urskilja de seriösa från de oseriösa, de äldre från de nya.

MEN det är alltid en livsstils-vinst att slippa vara beroende av något. Bara det är hälsosamt nog!

Själv är jag djupt nere i te-träsket. Vet inte hur jag skulle komma på fötter utan två koppar (stora som baljor) med svart (onyttigt, fermenterat) te på morgonen. :pippi:
Å andra sidan har jag faktiskt aldrig provat.
Skulle vara intressant att se hur det går kanske.

Kaffe är en social grej för mig. Alla vill ju dricka kaffe hela tiden. Något mycket svenskt. Jag tror inte det existerar någon annanstans i världen. I Italien kan man exempelvis komma hem till någon, slå sig ner och prata utan att dricka något över huvud taget. Befriande.
Loggat

Logic does not apply to the real world. / Marvin Minsky
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.06.28 - 17:14:17 »

Du vet att allt från Kina är fullt av arsenik och annan skit va?  :bg:

Diana Schwarzbein tycker inte om kaffe. Det ska man sluta med, säger hon.

Jag blev förvånad över hur lätt det var och det var inte ens meningen att sluta. Det var sant att jag släpade en jättestor ståltermos med mig (1 eller 1.5 liter) för att inte få abstinens och mådde faktiskt skit om jag var borta och inte fick te på alltför många timmar. När jag började lowcarba var jag ju tvungen att skära ner på mjölken. Jag började lite lätt genom att tillåta mig te morgon och kväll men jag fick avstå på dan. Efter bara någon dag insåg jag att jag inte var sugen på kvällen och sen ville jag inte ha morgonen efter heller.

Nu är jag nästan kliniskt ren. Bara snuset kvar. Och booze förstås.  :borracho:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.06.28 - 19:03:19 »

Jag har aldrig haft mjölk i te, URK!  Jag dricker örtteer eller rooibos. Utan socker eller mjölk, bara vatten "och litet färg". Sen dricker jag en portion äggmjölkskaffe om dagen men om jag inte har den märker jag inget.

Det jag börjat med nu är... vatten med litet vitt vin eller rosevin i :) blev litet less på bara vatten. 2,5 dl vatten blir det kanske 2 msk vin.

Men det dricker jag såklart inge på morgonen... haha!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.06.28 - 19:26:15 »

Det var inte mycket vin det inte.  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.06.28 - 20:48:17 »

nej men jag dricker ju inte i normala fall... gillar inte alcohol. Men kanske jag blir alkis nu :cheers: :loony:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.06.28 - 21:01:13 »

Här blir alla alkade förr eller senare.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.06.28 - 21:14:07 »

jaså, är det det här forumets fel???
Loggat



Trule
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15



« Svara #12 skrivet: 2014.06.29 - 11:06:45 »

Klart att det är forumets fel! Det känns i skallen att jag drack ett glas rött vin för mycket (ett?) igår. Och när registrerade jag mig här? Jag ser ett solklart samband! 

Hur kommer det sig förresten att alkoholisterna på bänken utanför Systemet är magra som torra kvistar? Så mänga kalorier som bara ett par glas rödvin innehåller? Dessutom (har jag lärt mig från Kif) dämpar alkohol viktnedgång.
Deras kroppar kanske är så förstörda att de inte kan ta upp näring ordentligt?
Vilket ger uppmuntrande framtidsutsikter. Bikini-formen lär inte vara något problem nästa sommar.  :yay:
Loggat

Logic does not apply to the real world. / Marvin Minsky
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.06.29 - 11:40:22 »

De är nog smalfeta eller vad det heter. Och så dricker det nog mer brännvin och det är ju LCHF! Har inte du fattat någonting du?  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.06.29 - 11:48:37 »

vilket vin är bäst för viktnedgången??? måste se till att jag få i mig det. omedelbums! Att  klockan inte är 12 än spelar väl ingen roll...
Loggat



Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544