Funkar inte tyvärr. Ja, jag ringde först bossen som var en dryg jävel. Det var då jag hotade med vad-de-nu-heter. Men efter en stund ringde försäljaren upp och verkade mycket skamsen och blev inte agressiv trots att jag faktiskt var det. Jag ville häva köpet, men han sa att det skulle inte behövas, han skulle försöka ordna så jag fick det jag trodde att jag skulle få.
Jag lät mig pratas omkull av en mobilsäljare. Fast jag har inte betalat ett öre. Ganska patetiskt faktiskt, skämskuddeläge. Jag skulle handla mat och det ligger en sån där telefonbutik precis utanför i samma galleria. De brukar stå där i gången och försöka locka in folk. Jag bara ruskade på huvudet, så där coolt som jag brukar. Men så frågade han om jag redan var kund hos något av bolag A eller B. Jag sa ja och sen upphörde coolheten. Då sa han att de hade en kampanj just nu och jag skulle få en present. Det fick jag också, ett par hörlurar. När han registrerade gåvan upptäckte han att jag varit kund länge och dessutom köpt mitt abonnemang på just den butiken. Visst, det stämde ju. Men då skulle jag se att jag skulle få ännu mera prylar, jättefina!
Helt plötsligt skulle jag få en ny mobil, den enda jag behövde göra var att binda mig i två år till. Min bindningstid har just gått ut. Jag är mycket nöjd med abonnemanget men inte med telefonen, så nu började jag ju bli frestad. Jag frågade upprepade gånger om det inte innebar några ökade kostnader och att jag skulle behålla mitt abonnemang precis som det var. Så var det. Tyckte inte det var så himla märkligt då jag hört att bolagen ger en telefoner om man förlänger, hade ändå tänkt ringa och fiska om det. Så jag slog till och fick ännu fler små presenter, ett fodral och ett bluetoth-headset, och lät honom flytta över korten till den nya telefonen. Glad och nöjd ger jag mig hemåt för att ägna kvällen åt att lära mig min nya Samsung. När jag kom hem hade jag fått SMS från Tre som tackade för fortsatt förtroende och talade om att mitt abonnemeng var Total 1 GB. Jag hade 10 GB! Fanstyget ändrade alltså till ett sämre abonnemang! Och jag behöver datatrafiken. Grejen är att jag inte läste igenom kontraktet - jag fick ju allt bekräftat verbalt. Dum, dum, dum.
Till saken hör att jag köpte detta jätteabonnemang som är onödigt stort för mig när 3 och Tele 2 hade priskrig och man fick deras då största abonnemang för mindre än halva priset. Nu har priserna ju sjunkit, men jag skulle ändå få betala 150 spänn extra för att upgradera enligt 3. Det är ännu konstigare för det abonnemang de gav mig kostar 50 spänn mindre än det jag betalar nu och telefonen var ju helt gratis, så vart tog de 50 kronorna vägen?
Man får väl skylla sig själv när man är blåögt, men jag behöver verkligen datatrafiken och jag vill inte dra på mig några ökade kostnader, har var så glad åt att jag fick det där stora abonnemanget så billigt. Nu har ju netbooken pajat, men jag surfade med den genom mobilen också och det tänkte jag nog fortsätta med när jag väl skaffar en ny laptop eller platta, vilket det nu blir. 1 GB räcker inte långt inte. Så jag är rätt ledsen över att (kanske) förlora det, inte bara över att jag blivit blåst.