Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 16:26:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad heter det?  (läst 10778 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2014.05.06 - 22:15:14 »

Jag har fått hjärnsläpp. Vad heter den där lokala instansen dit man kan vända sig om man blivit lurad av en försäljare? Jag har sagt det 10 ggr idag och nu när jag skulle kolla upp numret är det helt borta. Kommer bara på konsumentombudsmannen, men det är det väl inte? Konsument- något annat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 656

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.05.06 - 22:27:52 »

http://www.arn.se/ ?
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.05.06 - 22:34:29 »

Näää... tror inte det. :confused3:

Det jag tänker på är lokalt också. Men jag hittar bara Konsumentrådgivningen.
Loggat

fetsmart
Hero Member

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.05.06 - 22:36:00 »

Kommunens konsumentvägledare? Men dom är väl nerskurna...
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.05.06 - 23:21:42 »

Fan också. Jag visste ju vad det var. Eller trodde det ivf. Jag hotade skurkarna med att vända mig dit till och med. Sa jag fel så garvar de väl läppen av sig nu.

OK, vi börjar från början. Vart är det man vänder sig om man blivit blåst, även om man varit enfaldig? KO och ARN verkar så, ja, högtravande. Känns som om man borde ha tagit femtielva steg innan man vänder sig till dem. Jag vill mer veta vad jag ska göra och om jag kan göra något öht. Få lite råd och tröst liksom och gärna lite hjälp också.

Nu kan det hända att det löser sig ändå, men jag vill prata med någon innan skurkförsäljaren ringer i morgon. Om han gör det. Han sa att han skulle det, men det vet man ju inte.
Loggat

fetsmart
Hero Member

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.05.06 - 23:41:42 »

En skurk som ska ringa tillbaka, wtf?...
Känner du ingen med motorcykel, skinnväst & basebollträ?
Ska vi köra DOS-attack? eller twitterstorm?
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.05.07 - 00:09:17 »

Funkar inte tyvärr. Ja, jag ringde först bossen som var en dryg jävel. Det var då jag hotade med vad-de-nu-heter. Men efter en stund ringde försäljaren upp och verkade mycket skamsen och blev inte agressiv trots att jag faktiskt var det. Jag ville häva köpet, men han sa att det skulle inte behövas, han skulle försöka ordna så jag fick det jag trodde att jag skulle få.

Jag lät mig pratas omkull av en mobilsäljare. Fast jag har inte betalat ett öre. Ganska patetiskt faktiskt, skämskuddeläge. Jag skulle handla mat och det ligger en sån där telefonbutik precis utanför i samma galleria. De brukar stå där i gången och försöka locka in folk. Jag bara ruskade på huvudet, så där coolt som jag brukar. Men så frågade han om jag redan var kund hos något av bolag A eller B. Jag sa ja och sen upphörde coolheten. Då sa han att de hade en kampanj just nu och jag skulle få en present. Det fick jag också, ett par hörlurar. När han registrerade gåvan upptäckte han att jag varit kund länge och dessutom köpt mitt abonnemang på just den butiken. Visst, det stämde ju. Men då skulle jag se att jag skulle få ännu mera prylar, jättefina!

Helt plötsligt skulle jag få en ny mobil, den enda jag behövde göra var att binda mig i två år till. Min bindningstid har just gått ut. Jag är mycket nöjd med abonnemanget men inte med telefonen, så nu började jag ju bli frestad. Jag frågade upprepade gånger om det inte innebar några ökade kostnader och att jag skulle behålla mitt abonnemang precis som det var. Så var det. Tyckte inte det var så himla märkligt då jag hört att bolagen ger en telefoner om man förlänger, hade ändå tänkt ringa och fiska om det. Så jag slog till och fick ännu fler små presenter, ett fodral och ett bluetoth-headset, och lät honom flytta över korten till den nya telefonen. Glad och nöjd ger jag mig hemåt för att ägna kvällen åt att lära mig min nya Samsung. När jag kom hem hade jag fått SMS från Tre som tackade för fortsatt förtroende och talade om att mitt abonnemeng var Total 1 GB. Jag hade 10 GB! Fanstyget ändrade alltså till ett sämre abonnemang! Och jag behöver datatrafiken. Grejen är att jag inte läste igenom kontraktet - jag fick ju allt bekräftat verbalt. Dum, dum, dum. :bang_head:

Till saken hör att jag köpte detta jätteabonnemang som är onödigt stort för mig när 3 och Tele 2 hade priskrig och man fick deras då största abonnemang för mindre än halva priset. Nu har priserna ju sjunkit, men jag skulle ändå få betala 150 spänn extra för att upgradera enligt 3. Det är ännu konstigare för det abonnemang de gav mig kostar 50 spänn mindre än det jag betalar nu och telefonen var ju helt gratis, så vart tog de 50 kronorna vägen?

Man får väl skylla sig själv när man är blåögt, men jag behöver verkligen datatrafiken och jag vill inte dra på mig några ökade kostnader, har var så glad åt att jag fick det där stora abonnemanget så billigt. Nu har ju netbooken pajat, men jag surfade med den genom mobilen också och det tänkte jag nog fortsätta med när jag väl skaffar en ny laptop eller platta, vilket det nu blir. 1 GB räcker inte långt inte. Så jag är rätt ledsen över att (kanske) förlora det, inte bara över att jag blivit blåst.
Loggat

fetsmart
Hero Member

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.05.07 - 01:11:16 »

Mobiltelefondjungeln *suck*... tacka vet jag Bengalen!
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 452

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.05.07 - 07:51:28 »

Konsumentrådgivare/ konsumentvägledning?

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagledning/Konsumentvagledningen/

Hoppas det ordnar sig!
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #9 skrivet: 2014.05.07 - 10:19:15 »

Ett urdrag från http://www.fairshopping.se/opinions/view/15090   "Nu har jag även tagit kontakt med Telecområdgivarna och den lokala konsumentombudsmannen i Kungsbacka."
Inte länge sedan jag hade en dust med 3 om mammas uppsagda mobilabonnemang. Det var plötsligt inte uppsagt men ett gratis mob bredband som inte behövde sägas upp var uppsagt... Räkning på 3 mån framåt på 699 anlände trots att telefon var avstängd. Jag hotade med att inte betala en krona och anmäla till allmänna reklamationsnämnden. Efter mycket diskussion slutade det med 133 kr fram till 21 april då tlf stängdes av.

ARN har färdigt formulär på nätet och såvitt jag minns så om man anmäler ngn där så spärrar man både inkasso och kronofogde att gå vidare med krav. Dock måste man egentligen betala och få tillbaka om man får rätt men jag är inte så petig på det utan betalar inte en spänn.  :whistle:

Personligen hade jag velat häva köpet och börja om från början. Och nej du är inte dum, egentligen skulle man i en perfekt värld kunna tro på vad de säger muntligen.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.05.07 - 11:13:22 »

Problemet är ju bara att jag inte ska betala något mer än jag redan gör och betalar jag inte mobilräkningen har jag ingen telefon alls. Har ingen fast telefon längre.

Jo, jag är dum. Jag vet ju hur de är och att man ska läsa. Men deras teknik funkar ju. Det tog säkert en timme. Jag var trött av att stå, svettig i min fleecejacka, törstig, kissnödig o.s.v.  Och killen malde förstås på konstant.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.05.07 - 13:15:41 »

Jag ringde kommunens rådgivning. De hade haft massor med klagomål på de här nissarna, men det hade blivit bättre efter att de hade en rad möten med dem för något år sedan. Men som jag trodde har man så klart inte ett lagligt ben att stå på om man skrivit på.

DESSUTOM fick jag lära mig att detta med ångerrätt är en myt. Det gäller bara vid telefon- och dörrförsäljning. Jag har hört och läst så många gånger att man alltid har rätt att ångra ett köp att jag slutat be om öppet köp. Men det finns inget sånt! Det är helt upp till butiken om de vill tillämpa bytesrätt eller inte. Så man ska alltid fråga! Och hoppas att de inte ljuger då.  :whistle:

Upptäckte ytterligare blåsningar. Det nya abonnemanget var dessutom dyrare än mitt gamla! Plus en försämring av 3s villkor. Numera stänger de av datatrafiken om man överskrider. Enligt mitt gamla abonnemang ströps bara hastigheten. Då törs man ju för fan inte använda det!

Men chefen som var så snorkig igår ringde och nu var han hur vänlig som helst. De löser det genom att ge mig fri datatrafik. Helt fri!!!  :clap_jump: När jag påpekade att de blåst mig på priset också sa han att de skulle åtgärda det också! Fatta! Jag kan sitta i bersån och kolla SVT Play hela nätterna om jag har lust!  :biggrin1:  :headbanger:

Det enda var att han sa att jag skulle få ett SMS från honom senare idag när de ordnat upp det med 3. Men inget kontrakt från 3 tydligen. Måste ringa och fråga om det igen, men jag tror att de helt enkelt ger mig ett företagsabonnemang som de står för. Har läst att det är de enda med obegränsad trafik. Så dealar de väl med 3 så jag får min vanliga räkning. Men jag måste ju ha någon slags papper på att detta. Ett SMS är ju inte mycket att komma med.
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.05.07 - 14:32:07 »

ojdå, hoppas det löser sig! jag kör aldrig längre med såna försäljare, kollar bara överallt först och bestämmer sen själv. Men jag kan förstå man ibland blir frestad.

vilken samsung har du nu?
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.05.07 - 15:07:02 »

Det har ju i princip redan löst sig. Jag får ju ett helt obegränsat värstingabonnemang utan att betala ett öre extra. Kan i princip köra Fetbobba från mobilen, men sidorna kanske skulle bli lite långsamma för er. Är ju bara att jag vill ha någon slags papper eller ifv email så det inte bara kan upphöra rätt vad det är.

Det är en S3, så de gav mig en gammal modell också fast de sa att det var en av värstingarna. Jag hänger inte med alls, kollar upp sånt om jag ska köpa bara. Men det stör mig inte så mycket. Fast jag börjar inse fördelarna med HCT trots allt. De har sitt eget interface och allt var väldigt sobert och prydligt. På den här är det blaffiga jättestora ikoner, ser ut som en barntelefon i jämförelse. Användningen var också bättre på HTC. Hatar att Home är en fysiskt knapp. På HTCn sitter en hel rad med touchikoner på skalet direkt under skärmen, Home, meny, settings och vad det är. Det gör det väldigt enkelt att hantera den med en hand.

Men obegränsad surf uppväger allt. Om jag nu bara får det där SMSet så kan jag koppla av sen. :biggrin1:
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.05.07 - 15:57:07 »

S3 är utmärkt! Gammal modell ja men inte så farligt. Jag har en S3 Mini, men inga blaffiga stora ikoner här. Det var ungefär samma som HTC iallafall.
Jag har bara en fysik knapp på skärmen, på htc´n jag hade var det 2 eller 3 minns inte.

ska hålla tummarna att SMSset kommer snart!

Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.028 sekunder med 23 databasfrågor.