Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:02:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Va?! D-vitamin ingen saliggörande underverksmeducin?!?  (läst 5245 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2014.01.24 - 15:57:21 »

Det vet jag inte om jag trodde heller. Men jag har för egen del noterat att jag varken har dött av cancer eller eller fått slaganfall sedan jag började käka D-vitaminer regelbundet.  :whistle:

Jag tycker ändå att det är värt att notera att undersökningen är genomförd i Nya Zeeland. De har ett ganska soligt klimat där va? Så att de skulle notera sjukdomar pga D-vitaminbrist där finner jag ganska otroligt.

En sak till som jag har noterat, är att jag sover inte om jag tar D-vitaminet innan sovdax. Däremot känner jag mig piggare dagtid om jag tar tillskottet på morgonen.

En sak till som jag just noterade är att jag verkar ha funnit favoritordet för dagen. Har ni också noterat det?  :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.01.24 - 16:06:45 »

Jag märker absolut ingenting. Eller jo, första vintern jag åt D var också första vintern på LC som jag drabbades av förkylning, men det har nog inget samband.  :tongue:

Ja, verkar märkligt att man skulle få D-vitaminbrist på NZ. Om det inte är som min australiska mailvän sa, att många där är så rädda för solen att de alltid bär heltäckande kläder, vidbrättade hattar o.s.v. och ser till att försöka vara i skuggan om de måste vara ute plus att de kletar på sig så mycket solskyddsfaktor de bara kan. Men alla kan ju inte vara såna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.01.24 - 17:42:56 »

Det stämde inte det där med Nya Zeeland. Det var en metaanlys och de egentliga studierna var gjorda lite varstans.

Förresten, skulle det där föreställa en pudel? Kostdoktorns inlägg alltså.

P.S. Du hade skrivit B-vitamin i rubriken. Antog det var ett misstag så jag ändrade.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.01.24 - 18:26:47 »

Det var en nära-pudeln-upplevelse. Bra att han kan uppdatera sig när det gäller annat än insulin iaf. Sen tittade ju inte studien på infektioner. Och man räknade allt mindre än 15% som obetydligt.

Men helt klart är inte D-vitamin nåt som hjälper mot allt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.01.24 - 18:42:58 »

Hmm. "Det är möjligt att entusiasmen på sina håll varit för stor tidigare" låter inte som om han räknar sig själv till den gruppen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2014.01.24 - 23:30:02 »

Tack Hemul för redigeringen. B och D ligger ju så nära varandra. ;-)

Men det är ju klart att det inte hjälper mot allt. Men från att ha varit höjt till skyarna som rena mirakelvitaminen och näst intill dödligt farligt att få för lite av, till att eventuellt hjälpa lite mot något, är steget rätt stort. Åtminstone i mina ögon.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2014.01.25 - 09:08:01 »

Och fyra inlägg längre ner länkar han till tidningar som skriver om att gravida bör ta D-vitamin och har dessutom länk till sin egen sammanställning om D-vitamin där man kan bli friskare från de flesta sjukdomar. Kanske dags att uppdatera...?

Nu orkar jag inte kolla upp detaljerna igen men Chris Masterjohn har skrivit mycket om D-vitamin i samband med A och K-vitamin samt kalcium och magnesium. En studie på lite äldre personer gav man extra vitamin D fast ändå under det man anser vara högsta RDI och det gav dåligt resultat men kommer inte ihåg vad (och orkar inte kolla upp det, har säkert skrivit om det här innan) och CM spekulerade i att det berodde på att man skrämt folk för A-vitamin, vilket till skillnad från D-vitamin är farligt i stora doser. A-vitamin tittade man inte alls på i studien.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2014.01.25 - 09:10:47 »

Här är inlägget jag skrev tidigare

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3370.0.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2014.01.25 - 09:47:44 »

Tack för den tråden. Den hade jag missat att följa. Jag håller med Idalinda. Det går inte att göra rätt. Det är bara att lägga ner.  :tongue_wag: Jag käkar Mg så det sprutar ur öronen. Och D-vitamin lite mer än de gamla rekommendationerna. Jag borde mao ha fått njurstenar till en hel kulpåse full.

Just det här är skälet till att jag inte orkar hålla intresset uppe mer än sporadiskt. Man känner sig som en flipperkula som knuffas i olika riktningar hela tiden.  :look_down:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.01.25 - 12:40:09 »

Vem är CM?

Nåt jag tycker är underligt är att förut, innan D-vitamin, då var vi lyriska över att vi slapp förkylningar eller fick lindrigare sådana på lowcarb. Nu är det helt plötsligt D-vitaminets förrjänst. Har tagit upp det några gånger men inte lyckets få respons.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.01.25 - 12:40:52 »

Aha, det hängde ihop med länken. Chris Masterjohn.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.01.25 - 13:48:25 »

För min del märkte jag just ingen skillnad m lchf, men tyckte att jag inte blev sjuk lika ofta med d. Men det suger ju med N=1, det kan ju vara vadsomhelst som gjorde det. Eller så kan det hjälpa immunförsvaret men skada nåt annat. Jag fick onormalt höga blodvärden på 5000 IE, så nu tar jag hälften, då ligger jag bra.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.01.25 - 13:56:31 »

Jag har testat två gånger och låg då mitt i intervallet med 5000 iu. Sist fick jag inta ta provet. Funderar på att fråga om jag kan få ta det om jag betalar, om det inte är för dyrt. Är lite orolig att komma för högt. Jag är ju ute mer och är trots allt lite smalare.

Min strategi på sommarn är (eller snarare var) att fortsätta äta, men om jag varit ute i solen en dag så tänkte jag skippa att ta piller nästa. Men sommarn 12 var ju så dålig, så då käkade jag i princip på genom hela sommarn och i somras var det ju tvärtom, så då slutade jag ta kapslarna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.01.26 - 20:55:22 »

Om magnesium läste jag häromdagen hos en kompis som håller på med sånt att kroppen inte tar upp magensium så bra oralt. Hon sa att man ska ta fotbad eller bada med magnesiumklorid. Hennes billigaste sätt  var att ha en msk magnesiumklorid i en liten skål, hälla på litet hett vatten och lösa det, sen doppa ett par sockor i det evt hälla till litet vatten så man får våta strumpor. Ta på sig dom och sen plastpåsar över och en filt över och sen sitta minst 20 minuter. till att börja med varje dag i 2 v sen 3 ggr per vecka. jag har börjat testa det. men kom av mig då jag var borta i helgen. Får ta det imorgon igen och sen varje dag. Bra skäl iallafal att kunna sitta lugnt i minst en halvtimme :)
Loggat



Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544