Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 03:15:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: A och D-vitamin  (läst 23888 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.01.30 - 21:43:48 »

Chris Masterjohn har skrivit ett inlägg om hur A- och D-vitamin jobbar ihop och att det kanske inte alls är bra för oss att äta stora mängder D-vitamin om vi inte samtidigt äter A-vitamin. Det kan leda till bla kalcificering (heter det så på svenska?) av mjukdelar.

Citat
Vitamins A, D and K cooperate to protect our soft tissues from calcification, to nourish our bones and teeth, and to provide children with adequate growth. We obtain these nutrients together by consuming organ meats, cod liver oil, fatty fish, grass-fed animal fats, green and orange vegetables, and fermented plant foods.

Citat
When large imbalances between vitamins A and D favor vitamin A, phosphorus accumulates at the expense of calcium, promoting bone loss.16 Vitamin A may also overwhelm the storage capacity of the liver under these conditions, contributing to liver damage. When the imbalance favors vitamin D, calcium accumulates in soft tissues, leading to stones in the kidney and bladder, and calcification of the blood vessels and aortal valves.13

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/beyond-good-and-evil
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.01.30 - 21:52:00 »

Det är säkert så. Har läst om det förut. Säger han nåt om hur mycket A man behöver, du som har läst? Jag räknar kallt med att en portion lever i veckan räcker. 175 g nötlever ger 3570 % av RDI, så det borde väl räcka?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2013.01.30 - 22:11:15 »

Jag håller på att lyssna på en intervju med honom men när han kom till "when not enough is too much" så kände jag att ögonen gick i kors och jag nog får lyssna klart en annan dag för att fatta vad han säger.  :confused3:

Intervjun finns här om någon vill lyssna på den
http://balancedbites.com/2013/01/podcast-episode-69-talking-nutrient-synergy-with-dr-chris-masterjohn.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=podcast-episode-69-talking-nutrient-synergy-with-dr-chris-masterjohn
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.01.30 - 22:21:44 »

Bra. Och sen rapporterar du va? Jag har väldigt svårt att fatta nu för tiden. :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2013.01.31 - 00:42:06 »

Suck säger jag , vad svårt det är att äta nuförtiden  :flirting:

Vi pratade igår precis om A-vitaminen, lever och morötter.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2013.01.31 - 15:39:01 »

När jag gjorde min håranalys så var ett av resultaten att jag hade mycket kalcium i blodet och skulle genast sluta med d-vitamin och mjölkprodukter. Enligt näringsterapeuten kleggar det igen njurarna. Det jag märkte var att morgonstelheten försvann när jag följde råden. Men nu äter jag d och lite mjölkprodukter igen och morgonstelheten är tillbaka.

Något annat jag läst på 4health hemsida är att om man är stressad och sover dåligt så kan kroppen inte ta upp d-vitaminet så då spelar det ingen roll hur mycket man vräker i sig. Att bara ta en tablett är inte alltid en enkel lösning. Gissar att vi är konstruerade för att äta näringsämnena i sin naturliga form.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.01.31 - 17:47:23 »

Jo, men den världen existerar inte längre.

Det där du sa om för mycket kalcium i blodet, går inte det lite stick i stäv mot att man skulle bli kalcifierad, eller tänker jag fel nu?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2013.01.31 - 19:20:05 »

Bra. Och sen rapporterar du va? Jag har väldigt svårt att fatta nu för tiden. :smile:

Jo jag ska rapportera vad han säger fast utan att veta det så känns nog ändå 3570% som liiite mycket, eller tänker jag fel?  :hm-hm:  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.01.31 - 20:05:31 »

Man äter ju inte lever varje dag. Jag tänker att det räcker för att man ivf ska ligga gott ovh väl över RDI, för att kompensera D-vitaminintaget alltså.

Förresten, många lowcarbare gillar ju lever, jag inte minst, även innan jag började ta D. Om man inte tar D-vitamin som tillskott, är det inte risk att man får i sig för mycket A då (i förhållande till D alltså)?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2013.02.07 - 08:32:12 »

Nu har jag lyssnat klart men tyvärr - jag lyckades inte höra om han säger vilka nivåer som anses optimala vad gäller A o D-vitamin och även K som är inblandat. Tyvärr faller ljudet bort vid vissa tillfällen så man tror nästan att det har brutits och det gör det lite svårt att få sammanhang i några delar.

Det där med att för mycket kan vara för lite handlade om att i en studie så gav man en liten dos D-vitamin och kalcium och det visade sig öka risken för njursten. Problemet är att dosen man gav var mindre än vad man anser behövs för att undvika benskörhet. Men CM påpekade att man inte visste hur mycket A-vitamin personerna hade ätit och om man undvek det så skulle det kunna vara en del av problemet.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.02.07 - 16:03:10 »

Tack för ett gott försök ivf.  :flowers:

Men kan inte njurstenen kommit av att man gav dem calcium? Det är inget jag har sett rekommenderat av D-vitaminförestpråkare (doc vet jag inte). Det anses väl snarare att vi får i oss för mycket kalk som det är och istället behöver magnesium.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #11 skrivet: 2013.02.07 - 19:32:43 »

Jo fast som jag fattar det så menar CM att det är obalansen i A-D som ger njursten.

Citat
When the imbalance favors vitamin D, calcium accumulates in soft tissues, leading to stones in the kidney and bladder, and calcification of the blood vessels and aortal valves.

Frågan är om det man kan få tex njursten av obalans oavsett mängd. Jag hade njursten för länge sen och jag har svårt att tro att jag hade några övermängder D-vitamin och då kan man ju undra om jag hade en gruvlig underbalans av A.

Men enligt wiki så finns det fyra olika sorters sten och det borde ju bara vara den vanligaste, kalciumstenen, som skapas av överdos D. De sa aldrig vad min sten bestod av, bara att det inte var någon infektion i den så jag slapp äta antibiotika.

Citat
Njurstenar delas efter kemisk sammansättning in i fyra olika huvudtyper. De är kalciumsten, infektionssten, uratsten och cystinsten. Vanligast är kalciumstenar som består av kalciumoxalat och/eller kalciumfosfat. Ca 90% av alla njurstenar är kalciumstenar. Näst vanligast är infektionssten som består av karbonatapatit och/eller magnesiumammoniumfosfat. Ca 5% av alla njurstenar är infektionsstenar. Tredje vanligaste typ är uratstenar. Ca 3% av alla njurstenar är uratstenar. Mest ovanlig är cystinsten. Bara 1% av alla njurstenar är cystinstenar. Njurstenar kan även vara kombinationer av flera stentyper.
 
Normalt innehåller urin kemikalier så som magnesium, pyrofosfat och citrat som motverkar att saltkristaller bildas. Lider kroppen brist på dessa ökar risken för njursten. Forskning har visat att citrat är den mest betydelsefulla kemikalien för att förebygga njursten.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2013.02.07 - 19:34:11 »

Glömde kommentera på sista stycket från wiki
Citat
Normalt innehåller urin kemikalier så som magnesium, pyrofosfat och citrat som motverkar att saltkristaller bildas.

Magnesium och kalcium hänger ju också intimt samman i kroppen så det är säkert nåt vajsing med det också.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.07 - 19:48:46 »

jag vet bara -eftersom min kompis man är känslig för njursten- att man ska vara försiktig med svart te och lakrits när man är känslig för njursten. vad kan ingå svarta teet då?.. och lakritsen...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.02.07 - 20:36:43 »

Om man äter både D och Ca kanske det är svårt att veta varför man fick stenar då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544