Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:40:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204569 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #360 skrivet: 2016.12.23 - 08:41:00 »

Tater Tot startade en ny blogg där han ska samla mer "formella" inlägg om potatis och resistent stärkelse (RS).
Han har skrivit ihop ett introinlägg om just RS som är långt och faktaspäckat.
Bland tar han upp en förklaring till varför man reagerar så olika på RS

https://potatohack.com/2016/12/17/intro-to-resistant-starch/

Citat
In numerous early studies, researchers were confused as to why the results of RS experiments varied widely between study participants. Modern studies looking at microbes eating RS have discovered that certain key microbes must be in place before RS can be fully utilized. For instance, when a gut microbe known as Ruminococcus bromii is thriving, RS causes massive increases in beneficial gut microbes Bifidobacterium and Bacillus species. When Ruminococcus bromii is absent, no change in Bifidobacterium or Bacillus is detected. This discovery led to new theories on the fermentation of RS by gut bacteria, one theory, known as the “Keystone Species Theory” describes that RS is not fermented simply by many different microbes, but selectively targeted by only a few “Keystone” species and the byproducts are then consumed by RS co-feeders in a remarkable progression of events which leads to the production of important chemicals and compounds important to intestinal health.

Citat
The Australian Paradox

Earlier we said, “don’t confuse resistant starch with dietary fiber.” The Australian Paradox illustrates our point.
...

Rural Native Africans eating a very basic diet high in resistant starch and low in dietary fiber have a colorectal cancer rate of less than 1 in 10,000. Australians eating a diet low in RS and high in dietary fiber have a colorectal cancer rate of 1 in 12.

As you can imagine, CSIRO is shifting their focus from dietary fiber to resistant starch. They have issued a recommendation of 20 grams of RS per day, the first such recommendation in the world, and have begun numerous partnerships with food producers to increase RS in the food supply. While RS may not be the ultimate solution to the Australian Paradox, emulating a diet where colorectal cancer is nearly unheard of is a good start.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #361 skrivet: 2016.12.23 - 09:20:27 »

Det står inget om människor det funkar som laxermedel på?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #362 skrivet: 2016.12.29 - 10:15:18 »

Tim Steele tycker du ska prova en smoothie  :smile:

Citat
Over the last couple years, I’ve caught a lot of flack for recommending Raw Potato Starch (RPS). Quite a few people have written me and expressed that they tried the potato starch, and it did not work. Then they usually relate that NOTHING works for them. If you are in this predicament, badly behaved gut bugs and a strong desire to fix them, here’s something to try:

A smoothie inspired by the invention, 2-3 times per day.

Each smoothie consisting of:
1-2 TBS uncooked oat bran (example link)
One-half to 1 cup of  fresh blueberries
One-half to 1 TBS of inulin powder or raw potato starch or Hi-Maize

Mix with a liquid of choice.

Add some (or all) of the following, if you like:
Honey
Cocoa Powder
Flax/Chia/Hemp Seeds
Psyllium Husk
Green Banana/Banana Flour
Colorful Veggies

https://potatohack.com/2016/12/25/oat-blueberry-smoothie-gut-ibs-diabetes/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #363 skrivet: 2016.12.29 - 13:12:16 »

Men jag har inte badly hehaved gut bugs och jag vill inte äta kli. Jag vill veta varför RS är laxermedel för mig.

Jag har slutat helt nu förresten. Det var ingen idé att fortsätta. Jag vande mig ju aldrig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #364 skrivet: 2016.12.29 - 13:29:34 »

Men kör på havregryn då. Så här säger Saltå Kvarn

Citat
Havregryn är en fullkornsprodukt tillverkad av hel, skalad havre som ångats och pressats till flingor. Hela kärnan med grodd och kli och alla näringsämnen finns kvar.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #365 skrivet: 2016.12.29 - 17:36:19 »

Jag vill inte äta spannmål på regelbunden basis. Det är det enda jag uteslutit som skulle kunna vara boven för mig. Och förresten får man väl äta en jäkla massa havregryn för att komma upp i samma mängd RS som i potatismjöl.

Det var hela grejen att alla mår så bra av RS som gjorde att jag ville prova. Jag har inget speciellt problem jag tror det ska hjälpa mot, hoppades bara på allmänt välbefinnande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #366 skrivet: 2016.12.30 - 08:51:48 »

Varför vill du inte äta spannmål regelbundet? Kommer inte ihåg vad du sagt.
Är det allmänt eller något specifikt du tror du inte tål?

Om du får räserbajs av RS så har du faktiskt per definition badly behaved gut bug, eller åtminstone inte tillräckligt många av de goda som älskar RS.  :whink:

Men jag har full förståelse för att det är jobbigt att fortsätta om man inte känner ngn bättring
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #367 skrivet: 2016.12.30 - 14:16:57 »

Därför att jag mått bra på lowcarb. Blev av med massor med problem och fick tillbaks hälsan. Nåja, jämfört med innan. Känner mig inte trött och sjuk som förut och de flesta värden har blivit jättebra. Eftersom jag inte tror på teorierna bakom LC antar jag att det är något annat med sammansättning av födan som är fördelaktigt. Sött åt jag nästan aldrig förut, inte junk heller. Kvarstår bara en sak då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #368 skrivet: 2017.06.13 - 20:24:42 »

Nu börjar man titta på sambandet mellan magoperationer och tarmfloran

Citat
It turns out gastric bypass not only restructures the topology of the human gut, but profoundly changes which microbes can survive and thrive in it. In a National Institute of Health-backed study published today, researchers at Arizona State University showed that patients who underwent the procedure developed totally different microbiomes, replete with organisms that promoted weight loss. And the effect appears to be permanent. The results confirmed earlier research with a smaller sample size, and also compared gastric bypass with another popular, though less invasive bariatric surgery. Only the bypass impacted microbiome diversity.

https://www.wired.com/2017/05/obesity-surgery-may-work-remaking-gut-microbiome/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #369 skrivet: 2017.06.13 - 21:09:04 »

Det var ju riktigt intressant. Om några decennier kan vi nog också få se studier på näringsupptag hos åldringar med minimal magsäck.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #370 skrivet: 2018.09.19 - 08:31:04 »

Eftersom du fortfarande finns i kulisserna så chansar jag på att du läser detta.

Här börjat testa med potatismjöl igen. Magen kollapsade totalt, som förra gången. Sen lyckades jag stabilisera någotsånär på 1 krm potatismjöl. Ja, kryddmått! Nu tror jag att jag ätit fulmagnesium, sålt som citrat men egentligen oxid. När jag bytte ut det blev det genast bättre. Så kanske var det coctaileffekten. Ska öka så sakta få se.

Trots den låga dosen hade det samma effekt som förra gången. Mina supertorra händer blev mjuka och fina. Det brukar vara på ovansidan jag får sprickor på vintern. Men senaste vintern fick jag längsgånde sprickor i handflatorna och rester av dem var faktiskt kvar under sommaren. De försvann på en vecka med potatismjölet. Så jag kommer att fortsätta av den anledningen om inte annat.

Nu var det inte det jag ville prata om. Det var bara en liten inledning.  :biggrin1:

Jag slogs plötsligt av ett minne från kemin i skolan. Man rörde ut lite potatismöl i vatten och tillsatte en droppe jod. Vätskan blev mörkblå då jod är en reagens på stärkelse. Sen spottade man i glaset och rörde om. Vätskan färgades av. Därför att amylasen i saliven bryter ner stärkelsen! För att vara säker på att jag inte mindes fel om vilken mjölsort som användes utförde jag genast experimentet i köket. Jag har ju alla ingredienser. Jodå, det gick som beskrivet.

Så hur fasiken är då stärkelsen resisten va? Förklara det, tack!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #371 skrivet: 2018.09.19 - 21:33:02 »

Jo då jag finns här även om det är rätt glest mellan varven så det är rätt festligt att jag kollar samma dag som du skrivit.

Jag vet inte om jag kan förklara det. Det är ju visserligen typ 1,5 gram "vanlig" stärkelse per 100 gram potatismjöl men är osäker på om så lite kan ge reaktionen du pratar om. Om det inte är så att joden reagerar på din saliv. Du kan ju prova med ett glas vatten och typ 1 gram vetemjöl vilket borde motsvara mängden stärkelse som kan brytas ner i potatismjölet.

Äh jag vet inte - men är du så rädd för stärkelse egentligen?  :tongue:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #372 skrivet: 2018.09.20 - 01:48:47 »

Nejdå, inte så länge det gäller krm. :tongue:  Men om stärkelsen bryts ner redan i käften är den ju inte så vidare värst resistent och jag har i så falll inbillat mig att jag fått mjuka händer. The shame!  :sosad:

Nä, jag vill väl veta hur det förhåller sig helt enkelt. Hmm. Skulle de där 1.5 procenten icke-resistent stärkelse ge så kraftig reaktion? Rörde väl ut sådär ½ tsk i ett glas vatten. Det blev som bläck.

Jag ska testa med vetemjöl. Tänkte på det själv faktiskt.  :cool: Men det får vänta lite. Min jod håller på att ta slut och jag kan inte beställa från vanliga stället p.g.a. tull- och postverkens konspiration mot oss. Så det är ransonering tills jag fått tag på nytt.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #373 skrivet: 2018.09.20 - 19:56:51 »

Var inte vattnet mer än 56 grader så så blir det ju ingen förändring av den resistenta stärkelsen och jag tror faktiskt siffrorna stämmer.

Men spelar det egentligen nån roll? Är inte de mjuka händerna viktigast?

Jag äter 1 msk på morgonen och 1 msk på kvällen mestadels för att jag inbillar mig att jag sover bättre.
Placebo eller inte spelar ingen roll bara jag får sova
 :thumbsup:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #374 skrivet: 2018.09.21 - 00:26:36 »

Ja, att veta hur saker fungerar spelar roll. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544