Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 20:39:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 21 22 [23] 24 25 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 206796 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #330 skrivet: 2016.08.20 - 09:39:15 »

Fast det är bara en illusion av koll...  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #331 skrivet: 2016.09.06 - 00:20:14 »

Näe, nu backar jag! Så här kan jag inte ha det! :fork_off:

Gaserna har minskat, men de är inte borta och det är några rejäla urladdningar per dag förutom småskurarna. Är jobbigt om man är ute. Bajseriet har blivit värre, snudd på diarré. Nu går jag tillbaks till 2 x 1 msk fr.o.m. ikväll. Så det!  :tongue_wag:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #332 skrivet: 2016.09.06 - 21:17:58 »

Trist!  :worried:

För min del verkar det inte spela nån roll hur mycket jag äter numera.
Eller inte äter då jag tex åker bort och inte har med mig.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #333 skrivet: 2016.09.06 - 22:49:42 »

Kan ju höja lite långsamt få se om det går bättre. Fast jag kan inte påstå att jag känner några positiva effekter. Tyckte ju jag somnare lättare ett tag, men nu har jag varit råförkyld en vecka, så svårt att säga om effekten upphört eller om det beror på förkylningsbesvären att det är svårare att sova.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #334 skrivet: 2016.09.07 - 13:38:35 »

Förresten, har du märkt eller hört om att man skulle kunna få mindre torr hud av detta?

Jag har haft torr hud i många år (beror säkert till stor del på hypo). Speciellt händerna har varit väldigt läskiga. Nu känns de nästan lena igen. Men jag bytte även tvål från typ vad som helst till Dove för drygt två veckor sedan då jag köpte upp mig på ett större lager på rea. Men nog har jag köpt Dove ibland förut också har aldrig märkt då att den skulle göra några underverk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #335 skrivet: 2016.09.07 - 15:11:49 »

Hittade en serie intressanta artiklar om RS på Animal Pharm. Här inte läst bloggen mer än när den kommit upp i nån googlesökning, så ingen aning om det är en pålitlig källa.

Det här var speciellt intressant.
http://drbganimalpharm.blogspot.se/2014/09/dont-take-resistant-starch-alone-and.html
Kanske också detta.
http://drbganimalpharm.blogspot.com/2014/10/dont-take-raw-potato-starch-rps.html

De övriga delarna i serien kan hittas i högermenyn.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #336 skrivet: 2016.09.08 - 21:51:24 »

Hon, Grace Liu, samarbetade med Nikoley och Steele men det bröt ihop när hon plötsligt bestämde sig för att resistent stärkelse är farligt. Jag har skrivit om det tidigare i tråden här
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3641.msg77377.html#msg77377
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #337 skrivet: 2016.09.08 - 21:55:06 »

Jaha. Men det varkar väl inte som om hon avråder från det generellt, bara under vissa omständigheter?

Det med huden då, har du läst nåt om det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #338 skrivet: 2016.09.08 - 22:01:04 »

Förresten, har du märkt eller hört om att man skulle kunna få mindre torr hud av detta?

Jo, det är inte ovanligt att de som kommenterar hos freetheanimal och vegetablepharm skriver att de fått mjukare hy.
Mina armbågar där jag haft problem med fjällande hy har blivit mycket bättre men jag har fortfarande en del problem med utslag kring ögonbrynen.
Fötterna har jag haft en tendens till självsprickor på hälarna och när du nu frågar så inser jag att de blivit väldigt fina.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #339 skrivet: 2016.09.08 - 22:04:59 »

Jaha. Men det varkar väl inte som om hon avråder från det generellt, bara under vissa omständigheter?

Vet faktiskt inte. Jag läser inte alls på hennes sida längre utan mestadels vegetablepharm nu och lite freetheanimal men inte lika mycket som tidigare
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #340 skrivet: 2016.09.08 - 23:00:19 »

Förresten, har du märkt eller hört om att man skulle kunna få mindre torr hud av detta?

Jo, det är inte ovanligt att de som kommenterar hos freetheanimal och vegetablepharm skriver att de fått mjukare hy.
Mina armbågar där jag haft problem med fjällande hy har blivit mycket bättre men jag har fortfarande en del problem med utslag kring ögonbrynen.
Fötterna har jag haft en tendens till självsprickor på hälarna och när du nu frågar så inser jag att de blivit väldigt fina.  :smile:

Men det låter ju toppen! Vill inte göra det redan, men jag kan ju sluta med Dove-tvålen en period senare så märker jag ju om det var tvålen eller potätresistensen.

Jaha. Men det varkar väl inte som om hon avråder från det generellt, bara under vissa omständigheter?


Vet faktiskt inte. Jag läser inte alls på hennes sida längre utan mestadels vegetablepharm nu och lite freetheanimal men inte lika mycket som tidigare

Jag läste bara det där jag länkade till, om vilka som skulle undvika RS. Men hon har kanske skrivit något senare där hon helt dömer ut det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #341 skrivet: 2016.09.23 - 16:01:53 »

Hoppas att du inte blir för besviken nu, Subbis. Men nu har jag gått ner till 1 msk om dan. Tar den på kvällen. Pallar inte med att bajsa sniglar längre.

Hoppas det blir bättre nu, för jag vill inte lägga av. Jag tror faktiskt att mina mjukare händer beror på detta. Det kan inte vara att jag bytt tvål. Har hållt på och städat och röjt en massa vilket innbär att jag haft händerna i diskbaljan mer än vanligt och jag tror inte tvättning med Dove ett par gånger per dag motverkar Yes framfart.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #342 skrivet: 2016.09.26 - 16:40:22 »

Det är lugnt - jag är inte särskilt besviken.
Hoppas du hittar det som får din mage i bra form.
Det är det viktigaste.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #343 skrivet: 2016.10.03 - 18:20:31 »

Nu är jag höjt till 1½ msk på kvällen. Det verkar som det var att ta det på morgonen, på fastande mage, som hade en laxerande effekt. Så jag ska prova med 2 msk ikväll får vi se hur det går.

Finns det nån kunskap om om man ska sprida ut det under dygnet eller om man lika bra kan ta hela dosen på en gång?

Mina händer har blivit torrare igen sedan jag drog ner, så jag skulle gärna vilja öka. Men det är samma sak nu som när det blev bättre, jag kan inte vara säker på att det beror på RS. Det sammanföll ju med att det blev kallare ute och jag har inte haft hanskar (viktigt för mig) och jag har hållt på och målat och slipat och alltså tvättat mig exremofta med starkare medel än vanligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #344 skrivet: 2016.10.04 - 07:11:48 »

Inte som jag kommer ihåg att jag läst. Det man pratat om är att det har "second meal effect" dvs det påverkar inte bara blodsockret vid det mål man äter potatismjölet med utan även kommande.

Hela dosen, dvs 4 msk, kanske kan vara svårt att få in i ett mål men jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll utan gå på hur magen reagerar.

Potatismjöl är förresten en gammal huskur mot diarré  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 21 22 [23] 24 25 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544