Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 01:05:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 206821 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #315 skrivet: 2016.08.02 - 08:48:50 »

Sjas!  :club_idiot:  :tongue:

Pratar man i termer om processat så kan man ju hävda att grilla kött är att processa det eller att koka potatisen är det.
Jag tycker det är lättare att gå efter regeln att en sak är att OK att äta om det bara har en sak listad på innehållsförteckningen.
Även socker alltså!  :nod-yes:

Michael Pollan pratade om det i nån intervju, eller möjligtvis sin bok, the omnivores dilemma, att om folk skulle behöva tillverka sin egen pommes frites så skulle man inte äta det varje dag för man skulle inte orka göra det varje dag. Och jag tror han har rätt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #316 skrivet: 2016.08.02 - 12:24:06 »

Vad tycker du om fiberinnehållet då?  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #317 skrivet: 2016.08.14 - 10:50:29 »

Jag sitter och läser en intervju med Richard Nikoley och han drar en himla bra liknelse tycker jag.  :whink:

Citat
It has to do with metabolic exercise. There’s this self-confirming kind of a deal where if you stay too low-carb for too long, you develop insulin resistance. You wake up and your fasting blood sugar is 110. And if you do go out and eat a potato, it spikes to over 200… then what they’ve done is say, “See, I can’t handle any carbohydrates.”

It’s like the couch potato who never exercises and lives on the fifth floor, and one day the elevator breaks and he has to hike the stairs. All of a sudden his heart’s racing and he says he can’t handle any exercise.

When I started upping the carbs, not to excess, BANG—my blood sugar went down to normal, in the 80’s.

Han pratar lite om färskt fullkornmjöl mot vårt processade näringsberikade mjöl och jag tror det ligger mycket i det han säger.

http://fatburningman.com/richard-nikoley-eating-well-on-10-a-week-why-flour-is-fattening-the-potato-hack/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #318 skrivet: 2016.08.14 - 10:52:45 »

I en kommentar på VegetablePharm skriver Tim Steele så här

Citat
Here's a little tidbit for you...serve your bread with jam or berries. The tannins in the berries appear to make some of the starches in rye bread resistant to digestion, and deliver them to the gut where they serve as prebiotics. Read more: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23365108

http://vegetablepharm.blogspot.se/2016/08/rs-vs-fiber.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #319 skrivet: 2016.08.14 - 11:49:24 »

Jag sitter och läser en intervju med Richard Nikoley och han drar en himla bra liknelse tycker jag.  :whink:

Det där sa jag redan för ~10 år sedan, men ingen tyckte det var fantastiskt.  :whistle:
En rolig grej är att jag faktiskt fick kostdoktorn att hålla med. Tyvärr bomärkte jag inte tråden på KiF där det hände
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #320 skrivet: 2016.08.16 - 21:47:33 »

Det där sa jag redan för ~10 år sedan, men ingen tyckte det var fantastiskt.  :whistle:

Jag kände inte dig för 10 år sedan...  :cry:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #321 skrivet: 2016.08.16 - 22:31:42 »

Jomen nästan va? :flirting: Och jag kanske inte uttryckte det lika snyggt. Tror jag sa att jag trodde man gör sig känslig för socker genom att gå väldigt lågt på kolhydraterna. Typ.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #322 skrivet: 2016.08.17 - 14:25:26 »

Asså, nu måste jag få lite råd från er erfarna RS-are. Nu har jag tagit 2 x 1 msk i ungefär 3 veckor. Jag är fortfaranda gasig, men inte lika mycket som i början. Det är besvärande, för även om det bara är småpruttar så är lukten minst sagt kraftfull.  :shy: Inget man kan smyga med och pinsamt att göra även på toa om det finns andra människor i lokalen. Och då menar jag inte på själva toaletten utan att det finns andra i  bostaden slash förrumet om det är en offentlig toa. Bajseriet skulle jag önska lite fastare konsistens på, men jag uppskattar lättheten varmed det lämnar min lekamen. Skönt att kunna göra det man ska direkt på morgonen.

I övrigt märker jag inte av några effekter. Hur ska jag göra? Minska dosen verkar dumt när jag kommit så här pass långt. Ska jag ligga kvar så här eller öka och ta smällen?
Hur brukar ni fördela det över dagen? Morgon och kväll som jag eller?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #323 skrivet: 2016.08.18 - 17:29:19 »

Jag skulle definitivt prova att öka dosen upp till 4 msk per dag. Som du själv säger, när du ändå kommit så här långt så är det väl bättre att öka istället för att fega.  :smile:

Just 4 msk verkar många rapportera är nån gräns men jag tror inte det spelar nån större roll när man tar det.
Jag har testat de senaste veckorna att öka dosen för att verkligen komma över 4 msk, eller snarare inte vara under och jag fortsätter med en dos på morgonen och en efter jobbet och sen har jag lagt till en liten skvätt i Proviva precis innan jag går och lägger mig. Mitt mål är att få bättre sömn och jag sover helt klart mycket sämre när jag jobbar än när jag har semester. Jag vaknar fortfarande på natten men jag har inte varit vaken så länge att jag brytt mig om att titta på klockan så det är ju bra men alldeles för tidigt för att säga om det är något som kommer hålla i sig.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #324 skrivet: 2016.08.18 - 18:24:50 »

Nu hänger jag inte med. Vilken effekt har potatismjölet haft på sömnen?

När du tar upp det inser jag att jag har varit sömnigare på kvällarna på sistone och faktiskt kunnat gå och lägga mig och också somnat innan det varit "dags". Jag har inte problem att somna om jag är trött, men jag har problem med att vakna innan jag är utsövd. Att gå och lägga mig innan jag varit vaken minst 15 timmar, helst några till, brukar vara dödfött. Så jag vänder lätt på dygnet. Men nu har jag faktiskt gjort det flera gånger. Hmm.

Får se hur jag gör. Känns lite sådär att riskera att det blir värre om jag ökar dosen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #325 skrivet: 2016.08.18 - 20:50:13 »

Folk hos FTA rapporterar bättre sömn, lättare att somna, vaknar inte lika ofta och somnar om lättare. Plus att de skriver att de drömmer "vividly".
Jag har sällan problem att somna men vaknar ofta runt 3.40 med bultande hjärta och en uppjagad känsla och ibland kan det ta upp till en timme att somna om och det är det jag vill förbättra.

Just 4 msk säger många att då försvinner gaserna hos de som haft det tidigare.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #326 skrivet: 2016.08.18 - 21:32:26 »

Jaha! Så det kan bli mindre gaser om jag ökar. Jag ska prova med 1½ msk på morgonen i morgon få se hur det går.

Låter ju bra det där med sömnen. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #327 skrivet: 2016.08.19 - 20:11:13 »

Typiskt. Idag var första dagen morgontoaletten var någotsånär normal. Har varit mindre gasig under dagen också. Om det fortsätter så vet jag ju inte om det beror på att jag vant mig eller på att jag ökade på dosen.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #328 skrivet: 2016.08.19 - 21:18:55 »

 :whistle:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #329 skrivet: 2016.08.19 - 22:15:42 »

Är det fel att vilja ha koll?  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544