Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:15:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204576 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #255 skrivet: 2015.09.21 - 11:22:41 »

Undrar om det där går att interpolera? Ponera att man värmer och kyler en potatis 12 gånger. Då skulle man komma upp i lika mycket RS som potatisen innehöll som rå. Säkert blir den jättäcklig, men det är ju oväsentligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #256 skrivet: 2015.09.21 - 20:07:29 »

Säkert blir den jättäcklig, men det är ju oväsentligt.

Nja jag vet inte om jag håller med.  :nonono:
Tycker nog ändå att mat ska vara god  :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #257 skrivet: 2015.09.21 - 21:06:59 »

Det är oväsentligt för experimentet.  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #258 skrivet: 2015.09.22 - 17:46:29 »

Det är oväsentligt för experimentet.  :club:

Men är det inte värsta matstörningen av alla att äta otäck mat?

 :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #259 skrivet: 2015.09.22 - 23:22:27 »

(Tanke-)Experimentet är att utröna om andelen resistenta fibrer ökar för varje gång man värmer och kyler potäten, upp till nivån i den råa potatisen. Det kanske t.o.m. blir mer genom någon slags uralstring. Vem vet?  :crazy:

Syftet är alltså inte att skapa en ny potatisrätt med Cordon Bleu-status utan ren och skär grundforskning!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #260 skrivet: 2015.09.23 - 21:09:34 »

Hmpff   :nonono:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #261 skrivet: 2015.09.23 - 22:26:36 »

 :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #262 skrivet: 2015.09.26 - 15:41:17 »

Men om man nu vill äta mer resistent stärkelse och inte vågar öka kolhydraterna så skulle nog jag föreslå potatismjöl istället för att koka en potatis sjuttielva gånger.  :look_down:

Jag har sovit sämre på de senaste månaderna. Jag har flera stressfaktorer i mitt liv just nu som jag själv inte kan påverka så jättemycket och när jag måste ställa klockan för att gå upp så har jag ibland svårt att somna om när jag vaknar på småtimmarna. Jag tycker också att jag är mer hungrig när jag jobbar än när jag har semester och ibland när jag vaknar så har jag en vag hungrig känsla.  :glare:

Jag har ätit lite potatismjöl ihop med müsli i yoghurt det senaste året men det har nog inte blivit några större mängder och jag har inte heller eftersträvat det eftersom det är ett slags "piller" och inte riktig mat. Jag ha heller inte märkt nån större skillnad på min sömn eller att jag skulle drömma mer tidigare. Av olika anledningar så bestämde jag mig för nån dryg vecka sen att verkligen försöka få i mig närmare de 4 matskedar som man haft som nåt slags riktlinje för på freetheanimal och vegetablepharm. Det ska ju inte värmas upp så jag har bara rört ut typ en matsked i mjölk eller vatten och svept det. Jag kan inte påstå att det smakar gott men det är helt OK och eftersom det är så liten mängd så slinker det ner.

Jag tar en "shot" med vatten på morgonen direkt efter frukost (havre- och råggrynsgröt) och sen tar jag som vanligt ihop med yoghurt till kvällsmaten och ytterligare en "shot" precis innan jag går och lägger mig. Det har varit blandat med antingen mjölk eller vatten. Så jag tror det blir 3-4 msk totalt under dagen. Jag vaknar fortfarande på nätterna men tycker jag har haft lättare att somna om och jag drömmer väldigt mycket vilket jag normalt sett inte gör så mycket. Fast det är alldeles för tidigt för att vet om det har nån verklig effekt eller om det är för jag tror att jag ska sova bättre.

Men nåt som jag har märkt skillnad på och som jag inte hade nån förväntning på är att jag inte blir så hungrig innan lunch på jobbet. Jag brukar äta en banan eller morot på förmiddagsfikat och sen är jag i alla fall småhungrig redan vid 10.30 och tycker det är jättelångt kvar till lunch 11.30. Vi får väl se om det håller i sig.

Och jag kanske ska tillägga att jag inte fått blivit fisig i magen vilket många rapporterar som en biverkning av potatismjöl.  :thumbsup:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #263 skrivet: 2015.09.26 - 15:44:34 »

Jag vill inte äta mer resistent stärkelse, jag vill veta hur det fungerar! Jag vill inte åka till Mars heller, men tycker ändå det är intressant att det är möjligt.  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #264 skrivet: 2015.09.27 - 10:43:47 »

Jag vill inte äta mer resistent stärkelse, jag vill veta hur det fungerar!

 :hm-hm:
Just med den återupphettade potatisen specifikt eller med potatismjöl generellt?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #265 skrivet: 2015.09.27 - 13:35:33 »

Driver du med mig?  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #266 skrivet: 2015.09.27 - 13:54:01 »

Driver du med mig?  :loony:

Nä absolut inte - jag har jättesvårt att tolka folk i text.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #267 skrivet: 2015.09.27 - 13:58:14 »

OK. Det är detta jag undrar, ingenting annat. Och jag tänker inte prova och vill inte äta den resulterande torra, skinniga potatisen. Jag bara undrar och funderar. :whink:

Undrar om det där går att interpolera? Ponera att man värmer och kyler en potatis 12 gånger. Då skulle man komma upp i lika mycket RS som potatisen innehöll som rå. Säkert blir den jättäcklig, men det är ju oväsentligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #268 skrivet: 2015.09.27 - 20:17:54 »

Undrar om det där går att interpolera? Ponera att man värmer och kyler en potatis 12 gånger. Då skulle man komma upp i lika mycket RS som potatisen innehöll som rå. Säkert blir den jättäcklig, men det är ju oväsentligt.

Eftersom man inte ens hade testat att värma upp maten en gång tidigare så tvivlar jag på att man testat att återupphetta 12 gånger.  :smile:
Men jag skulle gissa att det nog är så att det ökar lite för varje gång men kanske inte så det kommer upp i samma mängd som från början.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #269 skrivet: 2015.10.14 - 17:11:42 »

Citat
When Morgan Spurlock famously spent a month eating large portions of McDonalds for the purposes of his documentary Supersize Me, he gained weight, damaged his liver and claimed to have suffered addictive withdrawal symptoms. This was popularly attributed to the toxic mix of carbs and fat plus the added chemicals and preservatives in junk foods. But could there be another explanation?

We may have forgotten others who really don’t enjoy fast food. These are the poor creatures that live in the dark in our guts. These are the hundred trillion microbes that outnumber our total human cells ten to one and digest our food, provide many vitamins and nutrients and keep us healthy. Until recently we have viewed them as harmful – but those (like salmonella) are a tiny minority and most are essential for us.

Citat
He was able to eat either a Big Mac or Chicken nuggets, plus fries and Coke. For extra vitamins he was allowed beer and crisps in the evening. He would collect poo samples before, during and after his diet and send them to three different labs to check consistency.

Tom started in high spirits and many of his fellow students were jealous of his unlimited junk food budget. As he put it:

I felt good for three days, then slowly went downhill, I became more lethargic, and by a week my friends thought I had gone a strange grey colour. The last few days were a real struggle. I felt really unwell, but definitely had no addictive withdrawal symptoms and when I finally finished, I rushed (uncharacteristically) to the shops to get some salad and fruit.

Citat
Tom’s gut had seen massive shifts in his common microbe groups for reasons that are still unclear. Firmicutes were replaced with Bacteroidetes as the dominant type, while friendly bifidobacteria that suppress inflammation halved. However the clearest marker of an unhealthy gut is losing species diversity and after just a few days Tom had lost an estimated 1,400 species – nearly 40% of his total. The changes persisted and even two weeks after the diet his microbes had not recovered. Loss of diversity is a universal signal of ill health in the guts of obese and diabetic people and triggers a range of immunity problems in lab mice.

Citat
We are unlikely to stop people eating fast food, but the devastating effects on our microbes and our long term health could possibly be mitigated if we also eat foods which our microbes love like probiotics (yogurts), root vegetables, nuts, olives and high-fibre foods. What they seem to crave, above all else, is food diversity and a slice of gherkin in the burger just isn’t enough.


http://www.iflscience.com/health-and-medicine/your-gut-bacteria-don-t-junk-food-even-if-you-do
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544