Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 11:19:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204643 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #180 skrivet: 2014.09.27 - 20:53:02 »

Tur man inte har den åkomman då.  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #181 skrivet: 2014.10.05 - 18:44:39 »

Jag kopierar helt fräckt inlägget jag nyss gjorde på ett känt LCHF-forum när oss  :whink:

Richard Nikoley fortsätter sin utveckla sin RS-teori och i det här inlägget länkar han till en intervju han är med i. Jag tycker hans sammanfattning säger mycket om hur hans gått vidare från att bara prata potatismjöl.

Citat
1. I take pains to emphasize that whatever devils are in details, it's the enormous complexity of the gut microbiome that's the important thing.

2. That focussing on very specific things in terms of specific pathogens, overgrowths, etc., is the province of clinicians with clinical experience that builds with practice and is applied to more and more specific and identifiable problems.

3. That while experimenting and supplementing with RS and dirt-based probiotics is fine, not generally harmful (suggestions that it is, are bullshit), it is nonetheless likely best to get most prebiotics from various foods, and probiotics from being less sanitary, a bit more dirty. But supplementation, while not ideal, is better than nothing.
http://freetheanimal.com/2014/10/squinting-specifically-microbiome.html

I inlägget länkar han till ett annat inlägg av Jeff Leach på The Human Food Project som handlar bla om "fecal transplant". Det kan man tycka vad man vill om men det intressanta i inlägget är när han jämför bakteriefloran i Hadzastammen med den amerikanska. Man jämför inte bara bakterier i fekalier utan man tar prover på händer, ansikten, fötter och så vidare och vid en hel massa olika tillfällen som vid en jakt när man slaktat ett djur och man tvättar händerna i vätska från magsäcken på djuret. Jeff är mycket tydlig med att man gör inte det här för se om vi alla ska äta som Hadza utan för att se hur bakteriestammarna varierar efter hur man äter men också efter hur man lever vilket kanske är minst lika viktigt.

http://humanfoodproject.com/rebecoming-human-happened-day-replaced-99-genes-body-hunter-gatherer/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #182 skrivet: 2014.10.09 - 21:05:15 »

Could Multiple Sclerosis Begin in the Gut?
MS researchers are focusing on the content of the gut’s microbiome as a possible contributor to the body’s autoimmune attack on its nervous system
...
Our microbiomes also help calibrate our immune systems, so our bodies recognize which co-inhabitants should be there and which should not. Yet mounting evidence suggests that when our resident biota are out of balance, they contribute to numerous diseases, including diabetes, rheumatoid arthritis, autism and, it appears, MS by inciting rogue immune activity that can spread throughout the body and brain.
...

http://www.scientificamerican.com/article/could-multiple-sclerosis-begin-in-the-gut/?WT.mc_id=SA_NightTweets
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #183 skrivet: 2014.10.10 - 01:47:05 »

Alla djävlar spårar in på tarmflorans universella betydelse nu - t.o.m. Professor Göran är infekterad... Dags att checka ut?...  :whistle:

Skämt åsido så är jag "införstådd" med dess betydelse - men det blir lite komiskt att efter ett tag så springer alla åt samma håll varefter några tycker att det blivit alldeles för mainstream och börjar springa i en annan riktning o.s.v. o.s.v...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #184 skrivet: 2014.10.10 - 03:07:55 »

Så är det ju hela tiden. Det blir väl så med människor på jakt efter den heliga graal.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #185 skrivet: 2014.10.10 - 06:44:41 »

Med vårt svart-vita tankesätt så blir det väl lätt så.
Det finns förmodligen korn av sanning i varje ny trend som kanske inte alltid är så lätt att förstå och så förkastar man hela den gamla teorin.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #186 skrivet: 2014.10.10 - 09:29:26 »

En annan iakttagelse man kan göra är att när någon hittat en ny infallsvinkel/trix så kommer det fram att man inte mått så himla toppen ändå (som det verkat när man prisat sin kost i alla tonarter) men NU minsann har man fått energi eller blivit av med ditten eller datten...

När detta fenomen upprepat ett par gånger funderar man ju på hur i helvete bra en människa egentligen kan må - eller hur skitpissigt de *egentligen* mådde från början...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #187 skrivet: 2014.10.10 - 09:39:12 »

Alla djävlar spårar in på tarmflorans universella betydelse nu - t.o.m. Professor Göran är infekterad... Dags att checka ut?...  :whistle:

Skämt åsido så är jag "införstådd" med dess betydelse - men det blir lite komiskt att efter ett tag så springer alla åt samma håll varefter några tycker att det blivit alldeles för mainstream och börjar springa i en annan riktning o.s.v. o.s.v...

Nu fick du mig att läsa PG igen! ***. Men äta en halv tårta. Eh.

En annan iakttagelse man kan göra är att när någon hittat en ny infallsvinkel/trix så kommer det fram att man inte mått så himla toppen ändå (som det verkat när man prisat sin kost i alla tonarter) men NU minsann har man fått energi eller blivit av med ditten eller datten...

När detta fenomen upprepat ett par gånger funderar man ju på hur i helvete bra en människa egentligen kan må - eller hur skitpissigt de *egentligen* mådde från början...

Det är mänskligt det där tror jag. Man vill visa upp det som är bra, det som är dåligt gömmer man. Det är väl därför behandlingar som åtminstone en tid fungerar jättebra för några få sprider sig som löpeldar. Dessa få visar sig gärna under den tiden de mår super, och det inspirerar. De som mår lika eller sämre visar inte upp sig på samma sätt.

Jag lyckas också ofta lura mig själv att jag är framme och har fattat det mesta - och att den här toppenfina personen som jag är idag kommer jag alltid att vara. Fast för några år sedan hade jag helt andra tankar och trodde då också att jag fattat galoppen. Svårt med ödmjukheten, man vill inte gärna tänka på att man kanske har fel på 50% och inte vet riktigt vilka 50%.
Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #188 skrivet: 2014.10.10 - 12:37:51 »

Det är mänskligt det där tror jag. Man vill visa upp det som är bra, det som är dåligt gömmer man. Det är väl därför behandlingar som åtminstone en tid fungerar jättebra för några få sprider sig som löpeldar. Dessa få visar sig gärna under den tiden de mår super, och det inspirerar. De som mår lika eller sämre visar inte upp sig på samma sätt.

Vilket utgör förklaringen till att anekdoter (i kost-bloggosfören) är totalt värdelösa som bevis för någonting över huvud taget. Däremot kan de naturligtvis fungera som inspiration/väckarklockor/tips/underhållningsläsning... "Piltson" och "Professor Göran" är två av de främsta företrädarna för inriktningen "många anekdoter = vetenskap" - vilse i LCHF-pannkakanomeletten...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #189 skrivet: 2014.10.10 - 12:59:50 »

Om man skulle bry sig om vetenskap så är det tom visat att ineffektiva behandlingar kan spridas bra på nätet.

http://www.ursprungsliv.nu/2014/09/hur-kan-ineffektiva-behandlingar-spridas/

Men idag handlar det om att ge ett gott intryck snarare än att verkligen vara bra? Eller?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #190 skrivet: 2014.10.10 - 13:13:38 »

En annan iakttagelse man kan göra är att när någon hittat en ny infallsvinkel/trix så kommer det fram att man inte mått så himla toppen ändå (som det verkat när man prisat sin kost i alla tonarter) men NU minsann har man fått energi eller blivit av med ditten eller datten...

Det som fick mig att inse det där var när den ena efter den anra i lowcarbvärlden började käka mer och mer carbs för några år sedan, avslöjade att de inte mått bra utan men gjorde inte på minsta sätt avbön för att de följdaktligen vilselett folk som litat på dem i åratal med sin nocarb-vision.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #191 skrivet: 2014.10.10 - 13:19:25 »

Om man skulle bry sig om vetenskap så är det tom visat att ineffektiva behandlingar kan spridas bra på nätet.

http://www.ursprungsliv.nu/2014/09/hur-kan-ineffektiva-behandlingar-spridas/

Men idag handlar det om att ge ett gott intryck snarare än att verkligen vara bra? Eller?

Bra slutkäm på det blogginlägget!

"Anledningen till att Atkins/ LCHF blivit så populärt är sannolikt att ett fåtal lyckas väldigt väl med metoden, och dessa personer syns väldigt tydligt. På lång sikt handlar det för de flesta om att hitta ett sätt att äta som man kan leva med och som gör att man håller sig mätt och nöjd på en rimlig energimängd. Att kunna avstå från godis och skräpmat för det allra mesta. Mycket protein och grönsaker samt fysisk aktivitet är saker som hjälper många, men det är individuellt vad som fungerar bäst."
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #192 skrivet: 2014.10.10 - 13:24:19 »

Fast vän av ordning måste nu undra om det verkligen gjorts ett så lång atkinsstudie som 6 månader?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #193 skrivet: 2014.10.10 - 13:29:10 »

Ja, det finns datapunkter från tre atkinsstudier under 12 månader i grafen där. Gardner et al var den som man fick detaljerat data från:
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=205916
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #194 skrivet: 2014.10.10 - 13:57:00 »

OK. Har väl bara svalt detta som alltid sägs att det inte gjorts några långtidsstudier på LC.

Fast att folk slumpats till de olika dieterna kan ju innebära att de varit mindre motiverade än personer som själva valt och stenhårt tror på sin diet. Den information och det stöd de fått har säkert också varit mer neutralt än en webgurus trosvissa peppande. Oavsett vilken av dieterna det gäller tror jag nog man kan vänta sig större följsamhet från dem som själva valt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544