Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 05:59:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 207625 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #165 skrivet: 2014.05.19 - 16:33:42 »

...Och Tommy har också problem att hålla sig under strecket där han får ha sin special T-shirt, dvs då han gått ner halva sin kroppsvikt. Undrar om han kommer ha den på föreläsningen på kryssningen.

Det är lugnt Tommy har snittat 1555 kcal de senaste tio dagarna - han måste ha vänt vikttrenden... men det är inte kaloribantning för han räknar kalorierna i efterskott...  :whistle:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #166 skrivet: 2014.05.19 - 17:05:51 »

Det gör jag med. Men jag rättar mig efter resultatet nästa dag, eller försöker ivf. Det kan ju han också göra. Omedvetet så klart! :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #167 skrivet: 2014.05.19 - 17:38:58 »

Ungefär som jag också 90% av tiden... men *det händer* att jag planerar i förväg för att hålla mig ett par hundra kcal under uppskattad förbrukning - det är det som gör att jag är ätstörd... enligt expertisen.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #168 skrivet: 2014.05.19 - 17:40:38 »

Man lär sig ju också. T.ex. hur mycket grädde man kan ta till olika sorters kött utan att det bär iväg alldeles.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #169 skrivet: 2014.05.31 - 10:44:47 »

Länk till Dave Aspreys intervju med Richard Nikoley och Tim Steele aka Tater Tot där de pratar en del om varför en del får problem med RS. De pratar även om hur Tater Tots story.

Intervjun med ljud
http://www.bulletproofexec.com/124-resistant-starch-revealed-with-richard-nikoley-and-tim-steele-podcast/

Intervjun i text
https://www.bulletproofexec.com/transcript-124-resistant-starch-revealed-with-richard-nikoley-and-tim-steele/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #170 skrivet: 2014.06.08 - 09:15:36 »

kommentar från Tater Tot

Citat
We are trying to clarify that taking straight potato starch on an otherwise low fiber diet is not the best approach. BUT, the ‘fiber industry’ has for years only been selling isolated fiber fractions and calling them ‘prebiotics’, and in doses so low they don’t do anything. I think we have a chance to turn that all around here.

Early, early on in this I knew that one day we would have to shift the talk to ‘fiber’ and prebiotics. The more I learned about fiber the less I wanted to talk because I could see there was so much mis-information and confusion.

Hopefully some day there will be a really good supplement that incorporates all these different fibers for a truly synergistic reaction in the gut. Until then just consider eating wide range of the high fiber foods and supplementing with an isolated RS or fiber fraction when absolutely necessary or to bridge the gap on days you get stuck eating low fiber.

http://freetheanimal.com/2014/06/refining-resistant-starch.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #171 skrivet: 2014.06.22 - 13:17:26 »

Hittar inte att jag postat de här länkarna tidigare

Refining the Resistant Starch Story – Part 1 (Other non-RS Fibers)
http://freetheanimal.com/2014/06/refining-resistant-starch.html

Refining the Resistant Starch Story – Part 2 (RS2 and RS3; Not Exactly the Same Thing)
http://freetheanimal.com/2014/06/refining-resistant-exactly.html

Refining the Resistant Starch Story – Part 3 (RS3 Content in Food)
http://freetheanimal.com/2014/06/refining-resistant-content.html

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #172 skrivet: 2014.06.22 - 15:46:07 »

Jo det första där om olika sorters fibrer/ oligosackarider var bra. Att bara snöa in på rs är inte riktigt rimligt. Sen undrar jag över det där att vi alltid ätit rs. Inte alls säkert, som vanligt säger man en massa saker om de stackars stenåldersmänniskorna som inte kan försvara sig.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #173 skrivet: 2014.06.22 - 15:52:54 »

Homo hemulis åt kall potatis! :mad_viking:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #174 skrivet: 2014.06.22 - 18:24:42 »

I min släkt har vi ätit stekta potäter ända sedan vi gjorde grottmålningar i det som senare blev Frankrike...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #175 skrivet: 2014.06.22 - 18:27:16 »

 :clapgrin:

Jag är helt såld på stekt potatis nu. Kokar alltid extra så jag har kalla i kylen. Fattar inte varför jag inte ätit det på alla de här åren med potatis och HF. Är ju perfekt och resistent blir man också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #176 skrivet: 2014.06.22 - 19:38:40 »

Sen undrar jag över det där att vi alltid ätit rs. Inte alls säkert, som vanligt säger man en massa saker om de stackars stenåldersmänniskorna som inte kan försvara sig.

Det är så klart jättesvårt att veta vad stenåldersmänniskan ätit men man skulle kunna vända på det och säga att rätt lätt att konstatera vad de inte åt.  Pizza, chips och godis tex :whink:

Själv är jag övertygad om att de åt vad de kom över oavsett om det var kött, frukt, rötter eller socker i form av honung. Oavsett vilken form det nu var på frukten eller grönsakerna. (Kanske till och med fler fibrer i de "icke utvecklade" frukterna och grönsakerna.) Och inte var det kliniskt rent heller. Vare sig maten eller kropparna.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #177 skrivet: 2014.06.22 - 19:58:00 »

Jo, exakt. Många har säkert ätit en hel del rs, och man kan nog gissa att "alla" ätit fibrer och oligosackarider av olika slag. Men att just rs skulle vara helt nödvändigt? Nah.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #178 skrivet: 2014.06.23 - 14:22:03 »

Nej jag tror inte heller att RS i form av potatismjöl är helt nödvändigt mer än kanske som en krycka för de mest strikta lowcarbarna och de mest insulinresistenta för att kunna öka mängden kolhydrater och komma upp i en större mängd naturliga fibrer än vad vi får i oss i modern mat.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #179 skrivet: 2014.09.27 - 13:49:08 »

Hadzafolket har mindre av de goda bakterierna och mer av de dåliga bakterierna som i västvärlden kopplats till tex Crohns och IBS.
Då försöker jag dra parallellen med "hookworms" att de dåliga bakterierna kanske trycker ner det som orsakar Crohns och IBS.

Mer mask i magen åt folket! :nod-yes:  Träna Styrka (Gudiol) tipsar på fejjan

Citat
Australian researchers have achieved groundbreaking results in a clinical trial using hookworms to reduce the symptoms of celiac disease.

 
The results are also good news for sufferers of other inflammatory conditions such as asthma and Crohn's disease.
In the small trial run over a year, 12 participants were each experimentally infected with 20 Necator americanus (hookworm) larvae.
They were then given gradually increasing doses of gluten – beginning with just one-tenth of a gram per day (the equivalent of less than a one-inch segment of spaghetti) and increasing in two further stages to a final daily dose of three grams (75 spaghetti straws).

Fast en intressant vinkling i den här artikeln är att T-cellerna ändrar sig från att vara proinflammatoriska till att var anti. Man undrar hur

Citat
A collaboration between JCU scientists in Cairns and gastroenterologist Dr John Croese at The Prince Charles Hospital in Brisbane, this study investigated the mechanism by which hookworms reduce the inflammatory response. "In gut biopsies collected before, during and at the end of the trial, we identified specific cells of the immune system, known as T cells, that we suspected were targeted by hookworm proteins," Dr Giacomin said. "We found that over the duration of the trial the T cells within the intestine changed from being pro-inflammatory to anti-inflammatory."

http://medicalxpress.com/news/2014-09-spaghetti-celiac-patients-worms.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544