Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:47:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204533 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #90 skrivet: 2013.12.26 - 16:18:59 »

altlså om jag fattar rätt äter ni potatismjöl några ggr om dagen? Och det i litet fil?
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #91 skrivet: 2013.12.26 - 17:48:57 »

altlså om jag fattar rätt äter ni potatismjöl några ggr om dagen? Och det i litet fil?

Jag vet inte om det är nån mer som vågat sig på att prova men jag tar det i fil.
Från början för att jag tycker det är gott men sen verkar det ju också vara en fördel då den resistenta stärkelsen i potatismjölet skyddar prebiotikan i fil/yoghurt på dess färd genom magen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #92 skrivet: 2013.12.26 - 18:47:31 »

kan testa i litet yoghurt om det inte är allt för äckligt  :smile:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #93 skrivet: 2013.12.26 - 20:10:47 »

Så du har egentligen inte märkt nåt heller (än så länge)? Hur länge har du hållit på?

Fast någonstans läste jag att effekten är långvarig, bl.a. beträffande blodsockret. Så man skulle inte behöva tajma det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #94 skrivet: 2013.12.26 - 21:01:37 »

Jag tror alltid jag ska komma ihåg sånt där mycket bättre än vad jag gör i verkligheten. Jag tror jag ökade till 4 matskedar runt lucia och innan dess körde en halv till en knapp matsked nån dryg vecka innan.

Nej jag har inte märkt nåt egentligen men å andra sidan har min mathållning under perioden varit rätt annorlunda mot annars med rätt mycket extra i form av julbord och fikabröd som saffranskrans, pepparkakor och julgodis. Så jag hoppas ju förstås att potatismjölet ska ha en bra effekt även på mitt blodsocker.  :rolleyes:

Men jag hade å andra sidan inte förväntat mig några jättesnabba resultat och jag har väl kanske inte heller några stora störningar i min ämnesomsättning. Jag tror att om det är förbättringen av tarmfloran som gör att man mår bättre så kanske det tar lite tid. Som sagt jag tänker testa vidare åtminstone ett par månader in på mer ordinarie mathållning och se om det blir några förändringar.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #95 skrivet: 2013.12.26 - 21:27:44 »

Men det där med huvudvärk och otroliga mängder gas som ALLA får då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #96 skrivet: 2013.12.27 - 08:43:18 »

Ingen huvudvärk alls kan jag rapportera (är det verkligen nåt de flesta som testar RS får???).  Första veckan jag ökade upp dosen blev jag väldigt bubblig och gasig i magen men jag blev aldrig så där obehagligt uppspänd i magen eller att jag fick ont i magen. Det fixade sig genom att gå på toa och göra nr 2. Men det kan ju ha att göra med allt julgodis också. :whink:

I går kväll släckte jag 22.30 och vaknade första gången 6.30. Lyckades, kors i taket, somna om och sov till 8.00. Jag brukar annars ha svårt att somna om när det i princip blivit morgon. Men som sagt, det är alltid lättare när jag inte har en speciell tid jag måste upp så jag får nog vänta med den utvärderingen till i januari också.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #97 skrivet: 2013.12.27 - 10:36:00 »

Hittade en kommentar från Tatertot (LC=low carb och VLC=very low calorie)

Citat
tatertot // Dec 24, 2013 at 10:47

Here’s my view on ‘RS alone doesn’t do shit.’

If you are eating a SAD diet and in full-blown met syndrome, adding 6TBS a day of potato starch will probably be helpful to some extent, but until you get off SAD (or LC, VLC, etc..) you aren’t going to be magically cured.

Eating a pretty good paleo diet, PHD, or according to Richard’s guidelines from a few weeks ago, the simple addition of potato starch is going to be a big deal.

If you also have sever gut issues, cleaning up diet, adding potato starch may still not be enough. That’s where doctors make their money–especially ones who hate antibiotics.


Från det här inlägget http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-starch-critiques.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #98 skrivet: 2013.12.27 - 11:44:17 »

Men då borde det ju har stor effekt på oss då. Vet att du inte äter LC, men du äter väl knappast SAD heller?

Jag skrev slarvigt. Jag syftade enbart på gaserna, d.v.s. att det står att alla får gaser från helvetet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #99 skrivet: 2013.12.27 - 13:56:12 »

Nej jag äter långt från lowcarb men frågan är hur långt från SAD eller svenska SLV det är.

Jag försöker tänka på kvalitén på maten så jag äter mättat fett för jag tror att fleromättat fett härsknar lätt vilket inte är bra att få i sig. Av den anledningen äter jag inte omega3 tex.

Likadant tänk vad gäller kolhydrater. Gärna potatis och rotfrukter och jag försöker äta surdegsbröd så långt det går. Jag tror att ett av problemen med LC kan vara att bakterierna inte får tillräckligt mycket att jobba med. Det är ju många som säger att de bara gör nr 2 nån gång i veckan och det är ju inte ovanligt att folk ber om råd för de är förstoppade.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #100 skrivet: 2013.12.27 - 14:29:00 »

Jag bajar som vanligt varje morgon. Men jag äter ju inte LCHF heller. Att baja mer sällan behöver ju inte vara ett problem om man inte upplever obehag eller behov.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #101 skrivet: 2013.12.27 - 19:52:41 »

Det behöver naturligtvis inte vara dåligt att gå mer sällan men nånstans borde det finnas en gräns. Just för tarmflorans skull.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #102 skrivet: 2013.12.27 - 20:18:48 »

jag vet inte men om hundar eller katter får mer oprocesserad kött skiter dom betydligt mindre också. Och mer sällan. Rovdjur skiter mycket litet, blir mindre "avfallsstoffer" kvar. äter jag striktare lc skiter jag kanske 2-3 ggr i veckan och den är annars normal, kanske litet mer "pluppig". så länge det inte ger ont i magen tror jag inte det är något problem för tarmfloran egentligen.
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #103 skrivet: 2013.12.27 - 21:52:58 »

Ytterligare en podcast av Chris Kresser som har en del intressanta inlägg där han pratar med Jeff Leach från American Gut Project
Jag uppmanar verkligen alla att läsa hela podcasten, eller lyssna till den. Det är en massa intressanta saker som tas upp och jag har bara citerat ett par avsnitt. Jag skulle egentligen vilja citera hela podcasten.

Citat
(Jeff) I tell everybody if you’re not having two to three bowel movements a day, then you need to go back and start over, and one of them should be a whopper.  If you’re not having that kind of bowel activity, then you’re not fermenting enough – again, assuming you don’t have other issues – and so you need to increase the diversity and quantity of fiber.  Why that’s important is when those bacteria ferment that dietary fiber – and again, get it from a lot of sources – it changes the pH of your colon.  It makes it more acidic.  A lot of opportunistic pathogens are pH sensitive, and so typically as those Ruminococcus and those Blautia and those Bifidobacterium and all those guys go up, you often see the other ones go down.  It’s not always a one-for-one, but keeping your colon acidic through fermentation, frequent bowel habit, then all of that stuff leads to improved barrier function with regards to, you know, some people generically call it a leaky gut.

Citat
(Chris) What I’ve noticed – and these are just my observations as a clinician, and it’s a relatively small sample size – but almost every patient that walks in my door I do a comprehensive stool analysis, and I use different labs depending on what I’m looking for, but most of them report on the pH.  They can give you an idea of what the pH is.  They test for butyrate and total short-chain fatty acids and some other markers that give me an idea of what’s happening in terms of their consumption of fermentable fiber and the effects of that fiber on the gut flora.  And what I’ve noticed is that many people who are on a ketogenic or very low carb diet – let’s say less than 30 or 40 grams of carbohydrate a day – come back with an alkaline pH in the stool.  They have low levels of butyrate or other total short-chain fatty acids and some other markers of dysbiosis.  So, that got me thinking and wondering about the potential adverse effects of a very low carb or ketogenic diet from the perspective of gut flora, gut microbiota, and wondering is it that people who are doing the ketogenic diets are not only doing a ketogenic diet, but they’re also just not eating enough plant fiber?  And that kind of makes sense.  If they’re really trying to limit their carbohydrates, they’re going to be somewhat limited in terms of the variety of vegetables and certainly fruits that they can eat.  You can correct me if I’m wrong, but I think I read a blog post of yours a while back that was speculating maybe that 35 or 40 grams of carbohydrate may not be sufficient to reach the levels of bacterial fermentation that you were just talking about.

Citat
(Jeff) One of the big things that the low carb diets do is they really drop out the resistant starch in the diet.  And what’s interesting about a lot of butyrate producers, Roseburia and these guys and Eubacterium, they’re cross-feeders.  For example, you have certain species of bacteria, groups of bacteria that break down whatever, cellulose and hemicellulose, and produce acetate and propionate and all these things, but a lot of the butyrate producers are cross-feeders and they’re feeding off of other activities.  So, when I see a very low carb person, I often see not only a huge drop in dietary fiber, but a drop in diversity of dietary fiber and a significant drop in resistant starch, which is a huge source of nutrients for the microbiome as well.  Resistant starch is often called the third dietary fiber.

http://chriskresser.com/you-are-what-your-bacteria-eat-the-importance-of-feeding-your-microbiome-with-jeff-leach#comment-86205
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #104 skrivet: 2014.01.01 - 17:26:02 »

Nu har jag tagit min första shot med potatismjöl - fortfarande efter tio minuter märker jag ingen skillnad... är det en bluff???  :confused3:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544