Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:12:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204541 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2013.12.22 - 06:52:32 »

@subbis
Men han säger isolated RS, inte isolated starch. Skulle rå potatis innehålla 100% RS eller vad då?

@fettis
Är lite osäker på priset, eller snarare mängden. Pack of 4 står det. Men är vikten för alla 4 eller för 1 pack?

Jag var inte intresserad från början, men börjar bli lite sugen iom att det är så enkelt och billigt. Förutsatt att man kan använda vanligt potatismjöl alltså. :lol1: Har ju lite problem med magen fortfarande, så nåt så enkelt kan ju vara värt att prova.

Jag har periodvis ätit all min potatis i resistent form (typ stekt och stuvad), men inte märkte jag nån effekt av det. För små mängder kanske. Äter väl runt 150 g potatis om dan. Kanske var det innan jag fick problem med magen också.

Om man ska testa, hur mycket ska man ta då? Är en t-spoon en tea spoon eller en table spoon?

Apropå att läsa amerikanska, jag tycker jag gör det relativt obehindrat, men Nikolays engelska har jag faktiskt jäkligt svårt att förstå. Det är en konstig blanding av vardagsspråk och tvärtom som gör den extra svår att begripa tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2013.12.22 - 08:23:45 »

Jaha, matskedar var det.

Most of the studies use 30g of potato starch, which is 4 tablespoons. Above 60g will probably pass on through. Many have begun with 1TBS per day, and increased up to 4 each week. However, dose, frequency, how it's administered (with food, kefir, yogurt—cool or warm—or just water by itself) is something each person has to experiment and figure out for themselves.

Igår såg jag en länk till någon autoritativ sajt om RS. Nu hittar jag den inte. Nån som kan upplysa?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2013.12.22 - 08:26:11 »

Jaha, det smakade inte så illa faktiskt! Fick björnklisterflashbacks.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #63 skrivet: 2013.12.22 - 09:33:45 »

Jaha, det smakade inte så illa faktiskt! Fick björnklisterflashbacks.  :laugh:

Har du ätit björnklister?!?!   :max-shock:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2013.12.22 - 09:46:40 »

en fråga, potatismjöl är ju potatisstärkelse? Någon på en NL blogg som även kan svenska sa att en person som bor i sverige inte kunde använda potatisMJÖL men att det borde vara potatisSTÄRKELSE  Jag har dock aldrig hört om potatisstärkelse i sverige. Det är ju potatismjölet?

blir väldigt förvirrad nu vad det är man ska använda!
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #65 skrivet: 2013.12.22 - 09:47:16 »

Så är konsensus att det går att köra "vanligt svenskt potatismjöl"?
Nåt jävla hokuspokus för typ 300kr/500gram kommer inte på frågan för min del... Mitt fokus kommer nog i vilket fall som helst att ligga på potatissallad och "cooked&chilled&fried" vitt ris.

Som jag tolkar det så är samma sak som vanligt svenskt potatismjöl. I nån av inläggen så står det att det är svårt att komma upp i mängd om man bara äter det som vanlig mat. Inte för att det är dåligt, tvärtom så är det helt rätt tänkt. Men man kanske behöver en skjuts i början för att få ordentligt fart på de goda bacillerna.

Jag tänker mig att köra potatismjöl i Onaka till frukost och ytterligare en dos på kvällen för att få i mig ungefär 4 matskedar totalt. Jag trappade upp under en vecka ungefär och blev rätt bullrig i magen men har svårt att avgöra om det var det här eller allt julgodis på jobbet som orsakade det.  :redface:

Hursomhelst så kände jag mig egentligen aldrig särskilt uppblåst i magen som man kan göra ibland. Nu tror jag det värsta har lagt sig så jag kör på och oavsett vad jag äter i jul så kommer jag att ta en liten hutt med potatismjöl och fil/youghurt morgon och kväll. Fast eg borde man nog ta morgon och middag för att få ut bäst effekt av den blodsockerhämmande effekten.
Nu tänkar jag julgodis igen...  :redface:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #66 skrivet: 2013.12.22 - 09:53:22 »

@subbis
Men han säger isolated RS, inte isolated starch. Skulle rå potatis innehålla 100% RS eller vad då?

Som jag har fattat det så är det just processen för att göra potatismjöl/potato starch som gör mer RS tillgängligt.
Och det är ju här det blir lite lurigt för det blir inte tillgängligt för våra magar utan enbart för bacillerna i tarmarna.
Det är därför det inte höjer blodsockret, utan tvärtom, dämpar blodsockerhöjningen av annan mat.

Det senaste inlägget pratar om effekten på både T1 och T2 diabetes och det är ju rätt häftigt om det håller i sig.
http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-experiment-continuous.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2013.12.22 - 09:53:59 »

Jaha, det smakade inte så illa faktiskt! Fick björnklisterflashbacks.  :laugh:

Har du ätit björnklister?!?!   :max-shock:

Bara lite.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2013.12.22 - 10:00:10 »

@subbis
Men han säger isolated RS, inte isolated starch. Skulle rå potatis innehålla 100% RS eller vad då?

Som jag har fattat det så är det just processen för att göra potatismjöl/potato starch som gör mer RS tillgängligt.
Och det är ju här det blir lite lurigt för det blir inte tillgängligt för våra magar utan enbart för bacillerna i tarmarna.
Det är därför det inte höjer blodsockret, utan tvärtom, dämpar blodsockerhöjningen av annan mat.

Det senaste inlägget pratar om effekten på både T1 och T2 diabetes och det är ju rätt häftigt om det håller i sig.
http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-experiment-continuous.html

Men enligt tabellen innehåller potato starch i runda slängar mellan 65 och 80% RS. Skulle inte jag kalla isolerat.

Hur blir det med kolisarna då för de som bryr sig? Om vi säger att hälften är resistent stärkelse då borde vi väl kunna bryta ner den hälft som inte är det. 3 msk borde bli knappt 30 g, så en 15 g kolisar per dag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #69 skrivet: 2013.12.22 - 11:38:33 »

Men enligt tabellen innehåller potato starch i runda slängar mellan 65 och 80% RS. Skulle inte jag kalla isolerat.

Hur blir det med kolisarna då för de som bryr sig? Om vi säger att hälften är resistent stärkelse då borde vi väl kunna bryta ner den hälft som inte är det. 3 msk borde bli knappt 30 g, så en 15 g kolisar per dag.

Om man slår upp potatismjöl på livsmedelsverkets tabell så säger de att 30 gram (dvs 4 matskedar) potatismjöl innehåller 24,2 gram kolhydrater, 0,4 gram fibrer och 4,8 gram vatten. Men kikar man sen längre ner i tabellen där man specar kolhydrater på mono- och disackarider samt sukros så är den summan totalt bara 0,4 gram. Samtidigt anger man kaloriinnehållet till 100 vilket tyder på att man tagit 24,2 gånger 4. Nåt fel är det uppenbarligen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2013.12.22 - 12:53:20 »

Om man slår upp potatismjöl på livsmedelsverkets tabell så säger de att 30 gram (dvs 4 matskedar) potatismjöl innehåller 24,2 gram kolhydrater, 0,4 gram fibrer och 4,8 gram vatten. Men kikar man sen längre ner i tabellen där man specar kolhydrater på mono- och disackarider samt sukros så är den summan totalt bara 0,4 gram. Samtidigt anger man kaloriinnehållet till 100 vilket tyder på att man tagit 24,2 gånger 4. Nåt fel är det uppenbarligen.

[ironi]Eftersom jag är gravt kalorifixerad (ätstörd) så intresserar detta mig trots att det egentligen är helt irrelevant (jämfört med ev. insulinpåslag...) [/ironi]

Så... kolhydraterna i potatismjöl ger ingen energi alls på konventionellt sätt (medveten förenkling) MEN man kan tänka sig att kroppen får sig tillgodo allt energiinnehåll (100 kcal/4 matskedar) därför att tarmbakterierna har 100 procent verkningsgrad i omvandlingen till smörsyra (medveten förenkling) som ju till helt övervägande del stannar i kroppen(?)

Men jag tror inte att SLV resonerat så - de har bara haft tur... ;-)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #71 skrivet: 2013.12.22 - 13:48:59 »


[ironi]Eftersom jag är gravt kalorifixerad (ätstörd) så intresserar detta mig trots att det egentligen är helt irrelevant (jämfört med ev. insulinpåslag...) [/ironi]

Så... kolhydraterna i potatismjöl ger ingen energi alls på konventionellt sätt (medveten förenkling) MEN man kan tänka sig att kroppen får sig tillgodo allt energiinnehåll (100 kcal/4 matskedar) därför att tarmbakterierna har 100 procent verkningsgrad i omvandlingen till smörsyra (medveten förenkling) som ju till helt övervägande del stannar i kroppen(?)

Men jag tror inte att SLV resonerat så - de har bara haft tur... ;-)

Eftersom blodsockerhöjningen blir avsevärt mindre när man äter RS så borde ju även insulinpåslaget bli mindre.

Nja, jag tror SLV helt enkelt räknat fel  :lol:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2013.12.22 - 14:18:24 »

Nu hänger jag inte med riktigt. Jag antar att den resistenta stärkelsen ingår i de där 24,2 grammen? Så ungefär hälften av det är tillgängliga kolhydrater? :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2013.12.22 - 14:22:07 »

Men kikar man sen längre ner i tabellen där man specar kolhydrater på mono- och disackarider samt sukros så är den summan totalt bara 0,4 gram. Samtidigt anger man kaloriinnehållet till 100 vilket tyder på att man tagit 24,2 gånger 4. Nåt fel är det uppenbarligen.

Det tror jag inte. Stärkelse är ju inget av det där. Det är alltså resten, när man räknat av de listade kolhydraterna från totalen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #74 skrivet: 2013.12.22 - 14:47:04 »

Men kikar man sen längre ner i tabellen där man specar kolhydrater på mono- och disackarider samt sukros så är den summan totalt bara 0,4 gram. Samtidigt anger man kaloriinnehållet till 100 vilket tyder på att man tagit 24,2 gånger 4. Nåt fel är det uppenbarligen.

Det tror jag inte. Stärkelse är ju inget av det där. Det är alltså resten, när man räknat av de listade kolhydraterna från totalen.

Men om det vore nåt som kroppen kan ta upp borde det stå med under de specade kolhydraterna.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544