Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:37:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204597 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2013.12.21 - 18:17:15 »

Det kan inte vara meningen att det ska vara så här komplicerat att äta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #46 skrivet: 2013.12.21 - 18:20:39 »

Det kan inte vara meningen att det ska vara så här komplicerat att äta.

Nä det borde det inte vara om vi inte hade förstört vår tarmflora med diverse skräp.
Jag tror jag skrivit det tidigare att man ska se det som ett tillskott för att hjälpa bakteriefloran på traven och om man sen äter bra mat så räcker det i fortsättningen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2013.12.21 - 18:39:02 »

Tror jag ska köra stenhårt med resistent stärkelse efter helgerna -kanske kan få lite halleluja-feeling igen...  :smile:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #48 skrivet: 2013.12.21 - 18:41:49 »

Chris Kresser har gjort en podcast (som vanligt är den "textad" också, dvs man kan läsa allt de säger i inlägget) om modern hygien där han bl.a. hänvisar lite till RN men pratar också om tex tvål och kopplingen till högt blodtryck.

Citat
We might also even go as far as saying using soap on the skin every day is not only unnecessary, but it might even be harmful because this ammonia-oxidizing bacteria I mentioned that colonized our skin for most of our history is very sensitive to detergents and soap, and what it does is it converts urea and ammonia and sweat into nitrite and nitric oxide, which is then reabsorbed, and nitrite and nitric oxide play a really important role in regulating our immune system and even, in the case of nitric oxide, preventing hypertension.  That might be one of the many reasons behind the epidemic of hypertension.  I tend to think it’s one of the smaller reasons, but it doesn’t mean it’s not there.


http://chriskresser.com/what-are-the-hidden-costs-of-modern-hygiene
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #49 skrivet: 2013.12.21 - 18:42:39 »

Tror jag ska köra stenhårt med resistent stärkelse efter helgerna -kanske kan få lite halleluja-feeling igen...  :smile:

Varför vänta...?  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #50 skrivet: 2013.12.21 - 18:47:51 »

I ett inlägg står det att om man blandar potatismjöl med kefir eller yoghurt så kapslas de goda bakterierna i kefiren/yoghurten in i den resistenta stärkelsen och har större chans att överleva magsäckens syrabad och anlända till tarmen där de kan göra nytta.

Det stod mer i ett inlägg jag inte hittar nu

Kanske det var det här inlägget. Bilden är densamma men texten är lite annorlunda.

Citat
Most probiotics die in the stomach and small intestine giving you expensive shit. FODMAP and other fermentable fibers do their thing when they get there. Resistant starch is the only prebiotic I'm aware of that actually gives probiotics a bus ride to the colon.

http://freetheanimal.com/2013/12/everybody-resistant-starch.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2013.12.21 - 19:00:32 »

Varför vänta...?  :smile:

Det är så mycket annat än mina idéer om intrtessanta kostexperiment som styr menyerna i jul&nyårshelgen...
Det får bli samma mat som övriga familjen så länge den är samlad - så kör jag mitt eget race lite senare.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2013.12.21 - 19:56:45 »

Vad är RN?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2013.12.21 - 20:02:11 »

Vad är RN?

Richard Nikoley
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2013.12.21 - 20:06:35 »

Asså. Trodde det vet ett det, inte ett hen.

Har lite svårt att förstå hur den där potatisstärkelsen som RN rekommenderar och tjänar pengar på skiljer sig från vanligt potatismjöl som man INTE ska använda. Framgår det någonstans?
http://www.bobsredmill.com/potato-starch.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2013.12.21 - 20:42:43 »

Har lite svårt att förstå hur den där potatisstärkelsen som RN rekommenderar och tjänar pengar på skiljer sig från vanligt potatismjöl som man INTE ska använda. Framgår det någonstans?

Nu har jag bara läst enstaka poster om RS på Free the Animal men jag har inte uppfattat annat än att det är helt vanligt potatismjöl man kan använda... lite svårt att profitera på, hey?... (Bara *det* är ju en tilltalande faktor i detta stôlleprov...)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #56 skrivet: 2013.12.21 - 20:57:21 »

Har lite svårt att förstå hur den där potatisstärkelsen som RN rekommenderar och tjänar pengar på skiljer sig från vanligt potatismjöl som man INTE ska använda. Framgår det någonstans?

Nu har jag bara läst enstaka poster om RS på Free the Animal men jag har inte uppfattat annat än att det är helt vanligt potatismjöl man kan använda... lite svårt att profitera på, hey?... (Bara *det* är ju en tilltalande faktor i detta stôlleprov...)

Jag tror det är lite språkförbistring. Det vi kallar potatismjöl i Sverige är potato starch i USA. Jag vet inte om vi ens har det som de kallar Potato flour. Enligt Wiki är det:
Citat
Potato flour often confused with potato starch, is a peeled, cooked potato, mashed, mostly drumdried and grinded potato flakes using the whole potato and thus containing the protein and some of the fibres of the potato; having an off-white slight yellowish color.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2013.12.21 - 21:51:05 »

Jaha, är det så så förklarar det ju delvis saken. Men är vanligt potatismjöl verkligen "isolated RS"?

Isolated RS—Like Bob's Red Mill Potato Starch (NOT to be confused with FLOUR)

fetsmart, till det här priset tror jag nog man kan tjäna nån krona.
http://www.amazon.co.uk/Bobs-Red-Mill-Potato-Gluten-Free/dp/B00EEJ2SP8/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #58 skrivet: 2013.12.21 - 22:18:48 »

Jaha, är det så så förklarar det ju delvis saken. Men är vanligt potatismjöl verkligen "isolated RS"?


Ja koller man på Kockens hemsida (som köpt upp Lyckeby) så beskriver man tillverkningsprocessen på samma sätt som man gör för potato starch, dvs man river och blötlägger i vatten osv för att sedan torka det. Man hettar aldrig upp det under tillverkningen. Och på innehållsförteckningen på mitt paket står det bara en ingrediens: potatisstärkelse.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2013.12.22 - 00:08:50 »

Så är konsensus att det går att köra "vanligt svenskt potatismjöl"?
Nåt jävla hokuspokus för typ 300kr/500gram kommer inte på frågan för min del... Mitt fokus kommer nog i vilket fall som helst att ligga på potatissallad och "cooked&chilled&fried" vitt ris.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544