Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 17:36:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rispapper till dumplings och vårrullar  (läst 9949 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.09.22 - 13:16:41 »

Köpte ett paket sånt där "rispapper". Det är den stora modellen, som passar till vårrullar. Nu kommer grejen - de innehåller bara 5.9 g kh per platta! Gör man säg 3 vårrullar blir det alltså 17.7 g. Nema problema här, här ska göras vårrullar!

Jag tror mina är av typen dim sum, bara mjöl och vatten. Won ton innehåller väl ägg också?

Ingredienser: Tapioca, ris, vatten, salt. Inga konstigheter och inte vete!

Jag tror märket jag köpte heter Bamboo Tree. Står en massa på påsen, så lite svårt att veta.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.09.22 - 20:56:11 »

Vilket bra tips! Ungarna gillar vårrullar, det är ju kul pyssel också!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.09.22 - 21:03:21 »

Jag vet!  :throw_flowers:

De innehåller faktiskt 59 g kh, men de är så jäkla tunna att det går 100 stycken på ett kilo! Eller 95-105, står det.

Visst ska man ha nåt på kanten för att limma ihop rullen? Man kanske bara fuktar med lite vatten? Vet du? Googla gick inget bra, för de bara använder färsk egentillverkad deg. På vete. Blä.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.09.22 - 21:09:42 »

Men nu hittade jag så klart. Äggvita står det här.
http://www.alltommat.se/recept/Asiatiska-varrullar-5885
Fattar inte instruktionerna för hur man ska vika och rulla, men det spelar nog ingen roll för jag har runda plattor och de har fyrkanter. :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.09.22 - 21:10:15 »

Tja, jag äter ju glatt "massor" av kolhydrater numera, men inte vete helst, så för mig är det inga problem.

Det är så länge sedan jag gjorde. Hade vi bara vatten, eller uppvispat ägg? Jag vet inte...

Äggvita har de här, verkar bra!
http://www.alltommat.se/recept/Asiatiska-varrullar-5885

hehe, du kan ju också googla ser jag...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.09.22 - 21:19:11 »

Visst, men som vanligt hittade det först när jag ställt frågan. Händer mig hela tiden på mailinglistor och sånt. Jag brukar inte fråga förrän jag (tror jag) har uttömt alla möjligheter, men när jag väl skickat iväg mailet kommer jag genast på det själv. Det heter nåt, det där.

Jo, jag vet att du vältrar dig i kolisar, men andra är ju mer restriktiva. :look_down:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.09.22 - 22:03:03 »

Det gick bra med vatten. Om man fuktar fingrarna och sen gnider lite lätt över sömmarna och sen håller kvar dem en stund och trycker lätt så blir det liksom mjuk deg igen och smälter ihop.

Kunde inte bärga mig längre. Håller på och steker en nu. Blir smörstekt i panna, men det går nog det med. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2013.09.23 - 06:18:32 »

Blev det gott??? :dribble:  Vad hade du i dem? Borde man inte kunna ha de där plattorna till typ crêpe?


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.09.23 - 08:44:40 »

Crepes? Tveksamt, tror jag. Eller blir nog rätt så annorlunda

Jag gör bovetepannkakor, typ såhär:
http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Blandar ägg i smeten när jag ska steka den, den fastnar lätt i pannan annars, tycker jag. Och Chris Kresser. Han har i bakpulver och vanilj också (fast inget salt innan syrningssteget om jag läst rätt?)
http://chriskresser.com/heavenly-sourdough-buckwheat-pancakes

Jag använder ingen startkultur, men då måste smeten stå 36-48 timmar för att syra sig. I alla fall hos mig.

500 g bovete + 10 ägg ger ca 10 pannkakor hos mig (men de är rätt tjocka), det blir ca 33 g kolhydrater per pannkaka. Fast en del har väl ätits upp under syrningen kanske.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.09.23 - 10:28:33 »

Det blev jättegott, Sorla. Jag bara improviserade, kollade inget recept. Finstrimlade ungefär lika mycket purjolök och vitkål och kokade det mjukt i smör och nån matsked vatten. Kryddade med salt, färskriven ingefära och en dutt honung. Lät svalna lite och rörde i en näve hackade räkor. Sen stekte jag rullen i mycket smör. Blev förvånandsvärt gott och "kinesiskt". Doppade i soja när jag åt. Degen blev mer seg än frasig, men det tyckte jag var gott.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544