Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 19:29:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kalorier är konstiga  (läst 12836 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.07.27 - 21:03:00 »

De är faktiskt det! Ibland äter jag som en fågel och det blir massor av dem och ibland svullar man riktigt loss och det blir ändå inte så mycket.

Idag har jag ätit det här.

Frukost: ett stekt ägg med två gulor, två mackor (LC förstås) men tjockt med smör, ost och prosciutto. Det var gott!

Middag: 175 g oxfilé, drygt lika mycket färskpotatis som råstektes i gott om smör. Till det gräddstuvade champinjoner. Det var också gott!

Kvällsmat: Drygt hekto skalade räkor, drygt hekto mozzarella, ett hekto blåbär, 1 dl vispgrädde. Tammetusingen, var det inte gott det också!  :biggrin1:

Tycker det känns rätt mycket. Men nä...

Kodstycke:
Kalorier: 2001.53 kcal
Energifördelning (F/P/K): 68.01/21.13(0.91)/9.95
Fett: 151.25 g
Protein: 105.74 g (4.53)
Kolhydrater: 49.80 g

Lite onödigt mycket protein, men annars är det ju ingen fara. Hade jag försökt späka mig istället för att glufsa i mig hade det blivit 500 kcal till, det vet jag!  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2013.07.27 - 22:13:18 »

Gottegris.  :lick:

Ja det var inte så farligt med tanke på att det såg ganska mycket ut... Men annars flr min del så stämmer det ganska bra att äter jag lite blir det inte så mycket kcal eller tvärtom...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.07.27 - 22:55:01 »

Jag äter normalt lite mer faktiskt, nu när det är boot camp-säsong.

Inser nu att mycket nog beror på oxfilén. Magert. Då kan man ju plaska på med smör och grädde lite mera än om man käkar fläsk eller oxbringa.

Nä, inte gottegris. Har gjort ett halvhjärtat försök att rensa i frysen som är sprängfull och beslutade mig att äta det som verkade äldst först innan det blir rent hälsovådligt. Räkorna var flera år. Lite torra, men smakade rätt gott och än lever jag. Fast det är klart, frukosten har varit stående ett tag och bär och grädde blir det rätt ofta på kvällen, men inte så ofta oxfilé kanske.  :whink:

Förresten, jag hittade också ett antal skivor entrecôte som är 3 år gamla... Dem får jag slänga va? Det är ju så fett, måste väl ha blivit dåligt? :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2013.07.27 - 23:31:05 »

Erhmm jo 3 år var nog att ta i kanske. Tror de säger fläskkött kan ligga 3 mån och nöt upp till 6 beroende på vilken del. Kan säkert hålla längre men är skeptisk till 3 år.  :flirting:
Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.07.27 - 23:32:41 »

Att slänga entrecôte är "Kalorier ut"... eller som att springa efter bussen - man tjänar pengar... fast springer man efter en taxi tjänar man mer(?)... trött... har nog räknat för mycket kalorier.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.07.28 - 09:56:11 »

Jo, det är nog så. Funderar på att ge det till hunden. Hon är för gammal för att hinna utveckla cancer.  :biggrin1:

Fast de där tiderna de säger, nog har man köttet mycket längre än så. Har inte ni det? Jag tror också jag har för kallt i min frys, d.v.s. det håller längre. Tiderna i frysdisken i affären är ju mycket längre än vad de rekommenderar för hemmafrys.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2013.07.28 - 10:23:23 »

Jo det händer att jag har längre. Jag avgör om köttet är ätbart i tinat skick, härsket fett luktar illa... Men ska man rekommendera ngn annan kan man ju bara dra till med livsmedelsverkets tabell egentligen.

Skulle för gammalt kött/härsket fett kunna vara cancerframkallande menar du?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.07.28 - 10:39:51 »

Men har du någonsin haft så gammalt kött att det luktar härsket? Det måste ju vara rätt långt gånget för att man ska känna det. Jag har haft riktigt gamla lik i frysen och jag har aldrig känt något annat en ibland en liten kylskåpslukt, inte lukten av härsket fett.

Förresten, det påstås att skillnaden mellan fisk från fisk- eller frysdisken och pinfärsk fisk är att fisken man köper redan är lätt härsken. Deras fleromättade fetter härsknar ju så fort. Det är det vi uppfattar som att det "luktar fisk". Nyfångad fisk luktar inte fisk! Det stämmer ju, den luktar bara friskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.07.28 - 11:10:04 »

jag skulle testa köttet innan jag slängde. Tror inte det är en sån fara. Har ätit långtfruset kött men det värsta var torra frysdelarna, frysbrand e.d. kallas det väl. Det händer väldigt lätt vid den här frysen vi har, oavsett hur vi förpackar det.

Om man tillagar köttet helt genomstekt efter tining tror jag inte det är nån riktig fara. Men det är upp till dig och jag tror inte hunden kommer att ha så mycket emot  annars :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.07.28 - 11:21:39 »

Har redan lagt fram en bit. Luktar helt fräscht än så länge, ingen kylskåpslukt alls, och ser helt fräsch ut. Men får väl se när den tinat helt. Jag tror faktiskt jag har rena nordpolen i min frys, ivf under -20. Påminn mig att köpa en frystermometer.

Helt genomstekt vet jag inte om jag klarar med entrecôte dock. Känns som helgerån.  :whink:

Har sparat en massa tillagade portioner av ungefär samma ålder som jag tänker testa på hunden. Inbillar mig att redan tillagat kött håller bättre, speciellt när det är fryst i spad eller sås. Blir ju mer isolerat liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2013.07.28 - 11:41:37 »

Nä det har faktiskt inte luktat härsket någon gång.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.07.28 - 11:53:15 »

okej, entrocote är nog svårt att äta helt genomstekt. Tror inte du kommer att bli sjuk av det ivf!
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.07.28 - 11:53:30 »

Och köp frystermometer!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.07.28 - 12:22:12 »

Jag hade en och den visade under 20, 22 eller nåt. Men den har försvunnit i djupen. Vill inte höja värmen utan att kunna kolla. Är väl onödigt slösigt med el att ha så kallt förstås.

Nä, de åt ju mammut utan att bli sjuka så!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #14 skrivet: 2013.07.28 - 13:16:27 »

Hur vet du att de inte blev sjuka, de dog ju allihopa!  :lulz:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544