Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:06:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fettfasta  (läst 32062 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« Svara #30 skrivet: 2013.05.29 - 22:26:51 »

Det var bara jag som fettfastade i 3 dagar och jag slutade när det blev jobbigt. Periodisk fasta ser jag inte som något extremt och massor av protein till frukost var bara något jag snubblade över när jag letade efter något annat. 50 kh om dagen, lagom protein och resten fett känns inte heller extremt, även om lchf faktiskt kändes lite väl strikt vilket var anledningen till att jag gick över till lowcarb...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2013.05.30 - 07:40:43 »

och han tycker att han är så cool.

En del andra tycker visst fortfrande också det.  :whistle: Ger mig den på att det var han själv som fixade den där twitterskandalen... :goggle:

Tycker det var rätt roligt när han publicerade bilden på "sin" vältränade rygg...
http://freetheanimal.com/2012/05/dr-jack-kruse-neurosurgeon-is-a-big-fucking-liar.html (skrolla ner en bit till bilden)

Så här ser resten av Jack Kruse ut. Notera att en bild i första raden är av en vältränad kille med samma namn, en skådisbild från IMDB, som skulle kunna vara en ung Jack, men jag tror inte det är det. Skådien har en skåra i hakan och det har inte vår Jack.
http://www.google.com/search?q=jack%20kruse&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2013.05.30 - 10:40:12 »

Robb Wolf om Kruse:
"If we are too stupid/irrational to sort out our shit then we deserve mainstream medicine. We deserve what we get and we reap what we sow."

http://paleohacks.com/questions/118128/meta-whats-the-deal-with-paleohacks-dr-kruse-and-the-fbi#axzz2UlNgYuT2

Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #33 skrivet: 2013.05.30 - 11:13:38 »

Hur tror du-ni kroppen orkar med så olika dietförslag som du-ni utsätter kroppen för?? Att hjärnan ballar ut av sådant är jag förvissad om.
Slå fast att prot., fett och kolh. behövs. Men ta inte ut svängarna som du-ni gör.
Ska du göra en förändring, gör det i små steg och inte må(o)ttot "allt eller intet".

Skrivit ur djupet av mitt hjärta och förstånd.

 :nod-yes:

Mycket bra skrivet! 

:worshippy:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #34 skrivet: 2013.05.30 - 14:35:44 »

Vem som helst som vill kan ju svara på detta. Är det något mer som är extremt, bortsett från fettfasta? Är periodisk fasta med 2 måltider extremt?
(Ok 50-70g protein i en måltid är i mina ögon extremt men det var ingenting jag var intresserad av att göra.)

Det där med om kolhydrater behövs kan ju diskuteras, kroppen kan ju fixa det där själv, men jag tror nog att man behöver en del av de saker som kommer med när man äter kolhydrater, antioxidanter osv.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2013.05.30 - 16:36:50 »

Kroppen KAN fixa det själv, precis som med fett (så när som på ett per gram essentiella fleromättade fetter). Frågan är om den VILL. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #36 skrivet: 2013.05.30 - 21:46:20 »

Alltså det där med att man inte behöver äta kolhydrater för det kan kroppen själv tillverka...

Om man ser på fett med samma glasögon så är det bara de fleromättade fetterna som omega3 och omega6 som kroppen inte kan tillverka själv. Mättat fett kan kroppen själv tillverka, ska vi verkligen äta det då???  :hm-hm:

hemul hann svara medan jag skrev det här och jag är inne på samma linje.
Kroppen kan mycket för att överleva men ger det optimal hälsa? Det tror jag är mycket tveksamt.

Jag är också tveksam till PF som fenomen. Har man bra metabolism så kan man göra mycket konstigt utan att påverka och försämra den men om man redan har en dålig ämnesomsättning tror jag man ska vara försiktig.

Nu har ju 5:2-fastan blivit modern och skulle jag fundera på att prova PF skulle jag snarare välja den. Det är förhoppningsvis för kort tid för att inte metabolismen ska påverkas negativt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2013.05.30 - 22:10:24 »

hemul hann svara medan jag skrev det här

Bra skrivet iofs, men behövde du verkligen 5 1/2 timme för att skriva det?  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2013.05.30 - 22:18:28 »

Det är ju lite svårt att svara på vad som är extremt, och speciellt vad som är för extremt.

Det finns ju för- och nackdelar med det mesta, och många saker, som träning, PF, många polyfenoler i grönsaker etc är ju stressorer för kroppen. I en lagom nivå är det bra för de flesta - kroppen blir starkare genom att utsättas för en liten dos av något lagom skadligt, hormesis. Men för mycket kan istället bli skadligt, och om man har ett känsligt system kanske gränsen för dietande och träning tex går någon helt annanstans än för den som är fullt frisk. Jag tror också att kvinnor är mer beroende av mat regelbundet, och kanske av mer kolhydrater också än vad män är.

Och om man har tendenser till ätstörningar så tror jag att restriktion generellt är dåligt, oavsett om det gäller livsmedel eller tidsrestriktion. Det finns såklart undantag, om viss mat får en att hetsäta så kanske man ska låta bli den...

Men ett par vettiga grundregler är väl att inte överdriva någonting, samt att vara lyhörd för sin kropp och våga byta spår om den protesterar.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2013.05.31 - 10:55:13 »

5:2 fastan? vad innebar det?
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #40 skrivet: 2013.05.31 - 11:11:08 »

Här är en video om du orkar en timme. http://vimeo.com/54089463

Man äter som vanligt 5 dgr i veckan, de överiga 2 dagarna äter man 500 kcal som kvinna (man 600 kcal). Jag lade upp det så att jag åt allt som middag på kvällen på fastedagarna mån och tors. Resten av dagen vatten och kaffe. Jag ökade dock kcal ransonen till 700 då jag tyckte 500 inte funkade. En period som jag sedan blev mer fysiskt aktiv funkade inte fasta längre utan gick tillbaka till vanlig lowcarb hela tiden.

5:2 anses minska kolesterol och igf-1.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2013.05.31 - 11:56:34 »

Skulle också öka risken för akut depression avsevärt i mitt fall. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2013.05.31 - 13:29:49 »

tänker inte titta på filmen, är säkert inte undertexat. men det verkar ungefär som det vi gjorde förr i tiden. bröddieten kallades det. Ena dagen fick man bara äta fullkornsbröd utan något på , så mycket man ville och evt avfettad buljong. (jag doppade brödet i det..) och andra dagen fick man äta vad man ville. Jag klarade 0,5 dag eftersom jag började på eftermiddagen :)
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #43 skrivet: 2013.05.31 - 18:53:54 »

Jo jag har förstått att du måste bli matad ordentligt varje dag Hemulen.  :biggrin1:

Mynlen: Verkar inte vara ngn vidare kul den där bröddieten, urk. Jag hade nog inte börjat och därmed inte ens klarat en halv dag lol.  :flirting:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2013.05.31 - 19:58:36 »

jag var tonåring och "alla" sa att det fungerade så bra....  :laugh: tror ingen klarade det längre än en halv dag. Eller kanske dom mest knäppa personer som ändå hade ätstörningar (överdriver litet jag vet)
Loggat



Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544