Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:49:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fettfasta  (läst 32061 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #15 skrivet: 2013.05.28 - 15:23:11 »

Aha, missuppfatade, nej jag har testat periodisk fasta med ett ätfönster på 8 timmar. Då tog jag en kopp fettkaffe på morgonen.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #16 skrivet: 2013.05.28 - 20:25:40 »

Idalinda: Tackar, än så länge håller det men så har jag inte ätit några kolisar i princip men äter lite mer kcal. Men nu ser du ska jag äta lite potatis till sillen.  :whink:

Tina: Det är lugnt missuppfattningar på nätet är inget ovanligt.  :tongue: Jag tar en fettkaffe ibland som mellanmål när jag inte uppfyllt min kcal-kvot. Får se om jag testar att ta en på morgonen ett tag för att se om ämnesomsättningen går igång bättre än om jag börjar äta vid lunch.
Läste att man ska börja dagen med mycket protein, 50-70 gram (ämnesomsättningen anses då öka 40%  :huuh:), det kan de glömma, det är vad jag äter på hela dagen totalt, äta inom 30 min från att man vaknat skulle man också. Moffa biffar när jag nyss gått upp verkar inte hållbart i längden för mig.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.05.28 - 21:22:02 »

Äre sant? Ska man äta i princip bara protein då, för annars blir det ju ett jättemål?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #18 skrivet: 2013.05.28 - 21:54:47 »

Om det är sant vågar jag inte säga säkert.  :whistle: Jag hittade det på en amerikansk sida när jag kikade efter hur man rättar till östrogenobalans "estrogen dominance" som jag spånar på om jag eventuellt kanske har symptom på... Höftade att man skulle behöva äta 200 g innanlår och 3 stekta ägg varje morgon och måttligt med fett..... Man lär ju inte bli hungrig på ett bra tag lol. Men sedan läste jag på en liknande sida och då skulle man äta vegetariskt!  :max-shock: Vad många verkar vara överrens om var lowcarb. En sida säger att man ska äta vitkål, en annan att just vitkål innehåller mycket fytoöstrogen som har liknande effekt som östrogen i kroppen. Så förvirringen är total.  :rolleyes: Vill du att jag letar efter sidan Hemulen?
Min fettfördelning med allt över lår och höfter och ganska lite på resten av kroppen, samt svår mens och pms indikerar eventuellt rel högt östrogen. Har dock långt ifrån alla övriga symptom.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.05.29 - 06:03:55 »

Jag har ju tvärtom jag. Tänkte om det blir som en slags periodisk high protein diet. Att mycket protein och inte så mycket annat funkar för viktnedgång vet man ju. Kanske går det att köra det enstaka mål också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #20 skrivet: 2013.05.29 - 16:51:53 »

Jag hittade det på en amerikansk sida när jag kikade efter hur man rättar till östrogenobalans "estrogen dominance" som jag spånar på om jag eventuellt kanske har symptom på...

Men hallå, var är länken då???    :angrywife:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.05.29 - 18:18:30 »

Typiskt Ary!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #22 skrivet: 2013.05.29 - 18:32:30 »

Jag läste och gick vidare utan att märka.....  :shy: Ska leta ikväll - lovar.
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #23 skrivet: 2013.05.29 - 20:17:50 »

Jag hittade inte den exakta sidan men det verkar som om det kom från jack kruse. Han säger iofs också att fett är inflammatoriskt...
Hur som helst anser han att man ska ära inom 30 min från att man vaknar för att behålla sin leptinkänslighet, dvs att man blir blir mer eller mindre leptinresistent av periodisk fasta. Det här med 50-70g protein till frukost ska tyligen bara pågå i 6-8v.
Förutom att leptin ger mättnadskänsla så reglerar det tydligen kroppens ämnesomsättning. Jag kanske testar en vecka eller 2 att äta frukost lunch middag fast jag inte är speciellt pigg på att kasta mig över mat när jag vaknar. Isf får lunch bli enkelt, typ hårdkokt ägg och majonnäs, blir för mycket matlagning annars..... Mitt problem med många måltider är att det blir mer mat, så man kanske inte går ner i vikt för det.

Här kommer ett par länkar om det:

http://paleohacks.com/questions/43067/50-g-of-protein-for-breakfast-without-protein-powder#axzz2UcTtob8p

https://sites.google.com/site/lchfmedmera/leptin
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2013.05.29 - 20:29:25 »

Haha, Jack Kruse.  :lulz:
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #25 skrivet: 2013.05.29 - 20:40:33 »

lol berätta mer snälla? Har hört viskas om jack kruse men vet inte så mycket om honom och varför folk roar sig åt honom.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2013.05.29 - 20:45:30 »

Han verkar vara lite vårdslös med sanningen bl.a. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2013.05.29 - 21:18:59 »

Han är så full av skit. Blajar en massa med en oändlig rad krångliga termer som många blir imponerade av. Och så är han hjärnkirurg, och han tycker att han är så cool.

Han påstår (i ett ökänt TEDx-talk) att han har injicerat sig själv med MRSA och sedan genomgått kirurgi utan bedövning för att visa att hans "cold therapy" fungerar.

Han påstår att man ska bry sig om matens "elektrondensitet", vilket är ett ord som han säkert snappat upp från strålningsterapi, där man använder elektrondensitet för att beräkna hur mycket strålning olika sorters vävnad absorberar. Men det är ett coolt ord.

Det är såklart möjligt att något han säger är bra, men varför lyssna på någon som tycks vara mer än lovligt koko?  :pippi:
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #28 skrivet: 2013.05.29 - 21:52:16 »

Hehe oavsett om han enbart är full av skit eller bara delvis så var ju förklaringen roande.  :laugh: Lite svårt att tro att någon frivilligt skulle injecera sig med MRSA.  :whistle:

Men vilken elektrodensitet mat ska vi äta och vad för elektrodensitet har bacon??  :flirting: jk

De här TED x talksen verkar vara mer än lovligt koko ibland även om det finns seriösa också....  :blink:  :crazy:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #29 skrivet: 2013.05.29 - 21:55:02 »

Hur tror du-ni kroppen orkar med så olika dietförslag som du-ni utsätter kroppen för?? Att hjärnan ballar ut av sådant är jag förvissad om.
Slå fast att prot., fett och kolh. behövs. Men ta inte ut svängarna som du-ni gör.
Ska du göra en förändring, gör det i små steg och inte må(o)ttot "allt eller intet".

Skrivit ur djupet av mitt hjärta och förstånd.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544