Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:13:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det möjligt att bli mindre sötsugen när man börjar äta mer kolhydrater?  (läst 31552 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2013.04.19 - 17:56:08 »

De heter samma sak. Tvåan heter The Schwarzbein Principle II. Du kan skumma, man förstår hur hon tänker ivf. Och du kanske gillar fallbeskrivningar, jag ruttnar efter ett par stycken.

Jag hade en allvarlig infektion som inte blev behandlad. Det var då allt brakade för mig och då jag gick upp i vikt också, en 20 kg under en vinter. Det skulle ju bort, så jag började lyssna på råden och blev tjockare och tjockare och sjukare och sjukare. Många problem trodde jag ju berodde på mitt grundtillstånd, men hi och hej vad mycket som försvann när jag la om kosten. Tyvärr funkade det inte vad gäller vikten, inte enligt mallen ivf. Däremot kan jag gå ner nu om jag håller igen lite. Det kunde jag inte förut.

Så jag är ganska kluven. Dels tror jag inte på hajpen längre. Dels vet jag att jag själv blivit hjälpt. :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #31 skrivet: 2013.04.19 - 18:59:59 »

Jodå inte funkade och inte funkade. drygt 39 kg ner räknas nog som funkar mall eller ej  :whink: Sedan att vägen var lång och krokig tja så kan det vara..
Klart att kosten spelar roll likasom mängden man äter, men även hur just ens egen kropp funkar och vilka problem/vad för ämnesomsättning man har. Lchf är inte en patentlösning för alla men någon form för lowcarb bör ju funka bara man tweakar den som man själv behöver.

Kul att höra att du blivit så mycket friskare och lättare iaf.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2013.04.19 - 19:02:25 »

Har säkert skrivit det någonstanns men vet inte var... kostdoktorn kanske? (fast dit går jag mer o mer sällan, han blir så tja.. populistisk.  :puke2:) men jag tror att mycket beror på "välfärden" och sönderodlade --allt!. Kött, spannmål, socker, grönsaker mm. Dom är inte som förr. Förr fick man "dra trådar" av gröna bönorna innan man kokade dom men nu är dom helt trådfria. typ. Det ska vara mycket och fort och billigt.

Och jag tror att min (talar inte för andra men förmodar det även är så hos er haha) kropp är "sönderäten" av alla dom där sakerna.

Tänk förr, när jag var liten fick jag i sommarlovet på lördagarna EN krona till att hämta lösgodis vid kiosken i Kummelnäs (där deras sommarstuga står) Det blev kanske 6-7 stycken godisar i en liten påse på 7 x 10 cm.
Eftersom det var semester och vi var i sverige fick vi nog en bulle eller en kaka när vi var till simplatsen, och saft. Men det var inte något man fick ta om man ville.
(att jag sen snodde alla sockerbitar som satt brevid våningssängen jag sov i är en annan femma som säkert sabbat min kropp också men det talar vi inte om :flirting:)
Nu är saft eller läsk eller något som ska smaka till dricka NORMALT. Godis köps för MINST 100 gram per gång, oftare mer. typ 250 gram. Chips äts ganska ofta hos dom flesta och maten är inte mat längre egentligen.

Jag märker det med Linnea. Hon vill inte dricka vatten. Jo ibland och det blir litet fler tillfällen men ändå. Till skolan (dom äter ingen lunch på skolan, ta med sig mackor är normalt, lagad matsäck skulle göra hon blir retad) har hon helst med sig en kaka. Det får hon bara ibland. Så då tar hon med sig ett slags kex (typ kex till ost, watercracker eller vad dom heter, mjöl, salt, vatten kanske litet jäsmedel). Inget jag gillar. Men annars äter hon inget. vilket också händer och då äter hon när hon kommer hem.

Men men.. jag tror inte MIN kropp kommer att återställa sig helt. Men att utesluta en hel del snabba kh och helst gluten också gör iallafall att jag mår bättre än innan. Viktminskningen är ju inte en dålig faktor heller!

Loggat



Ary
Gäst
« Svara #33 skrivet: 2013.04.19 - 19:28:16 »

100 el 250g smågodis. Tror nog det handlade om 500g för min del...  :redface:  :max-shock: Fördelades under2-3 dgr kanske. De gånger jag köpt godis senaste halvåret försökte jag oftast köpa förpackat då blev det inte lika mycket. Detta trots att jag växte upp med ofta moderat mängder med socker, jag kanske ville ta igen det sedan när jag fick äta som jag ville.

Tja det är svårt att säga om kroppen kan återställas eller inte men det är en fantastisk mekanism så kanske ändå. Att ge den rätt byggstenar lär ju vara en förutsättning. Sant att ingen mat är som förr men vi får göra det bästa av det vi har.
Jo barn är svåra, man kan inte alltid resonera om vad som är nyttigt och de går väl på vad som är gott. Inte för att watercrackers just skulle falla mig i smaken... Lite skrämmande med lunch-grupptryck grrr.
 Jag blev mörkrädd när jag jobbade i simhall brevid en skola. Det var inga små mängder chips, godis, dricka och frallor ungarna åt, istället för lunch ofta. Känns som om att ta bort tomma kalorier och skräpmat i skolorna som de gjort på försök i USA el England på enstaka ställen inte vore en helt tokig idé. Viktkurvan planade ut då istället för att sakta krypa uppåt. Det märkte tydligt på en termin bara att ta bort coca cola automaten.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2013.04.19 - 20:07:16 »

Watercrackers med smör, en tunn skiva brie och kanske ett par vindruvshalvor är JÄTTEGOTT!  :w00t:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2013.04.19 - 20:13:37 »

tyst!
men Linnea äter dom rakt av som dom är. Torra.

Det är inte så att det är lunch terror där men om hon skulle skeda i sig mat skulle folk se konstiga på henne. För smörgås är det vanliga till lunch här.  dom sitter inte heller i en gemensam sal eller nåt, spridda över hela skolan :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2013.04.19 - 20:14:59 »

 :max-shock: :sadsad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #37 skrivet: 2013.04.19 - 20:20:19 »

Yahapp då måste du ha förväxlat crackersen med smöret eller brien Hemulen. Eller lassar man på så mycket att kexet försvinner helt? Typ 300g tillbehör på ett 15 grams kex. :whistle:

Erhm ja gud förbjude att barnen skulle äta riktig mat.  :max-shock: På det viset skulle ju det vara bra om skolan fixade maten, om nu skolor skulle bemöda sig att fix bra nyttig mat..... Men det vore nog något av en utopi kanske.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #38 skrivet: 2013.04.19 - 20:51:27 »

Jag räknade på kolisar då jag åt "normalkost" (ingenting normalt med den) slutade räkna på 2 måltider med 200 g kh+ inte inräknat någon slags syndande, men då är det svårt att hitta mer kolhydratdrivna personer än jag. Man kan ju nästan gissa att jag kan ha blivit lite insulinresistent på kuppen.

Fast man blir inte insulinresistent av kolhydraterna i sig. Kolla på han som åt "20 potatoes a day" som förbättrade sina blodsockervärden väsentligt och många som äter vegetariskt lowfat får ju ypperliga värden. Äter man "hela rena" kolhydrater i form av potatis och ris så är det många gånger svårt att överäta. Om man inte piffar till dem med fett förstås.  :whink:

De flesta som lowcarbar blir ju snarare extremt känsliga för kolhydrater dvs insulinresistenta. Vissa menar ju att det bara är tillfälligt..  :hm-hm:

Men jag är som vanligt skeptisk  :look_down:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #39 skrivet: 2013.04.19 - 20:59:02 »

Håller för övrigt med Hemul om Swarzbeins bok. Hennes idéer är jättebra men presenteras alldeles för schablonartat i boken. Jag hade velat läsa mer om stresshormonerna så det kändes som en besvikelse. Då tycker jag faktiskt Perfect Health Diet gav mer med en bra genomgång macronäringsämnena.
Hmmm, man borde nog läsa om bägge böckerna faktiskt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #40 skrivet: 2013.04.19 - 21:03:57 »

Vegetariskt lowfat kan jag inte ens stava till sorry. Potatissallad piffades till med rätt mycket fett, då går det ner en del och man är inte mätt så länge. Jag har alltid ätit rätt mycket av både fettet ock kh, bara proteinerna som låg lågt. Ett tag hade jag ett jobb där jag levde huvudsakligen på coca cola, kaffe och smörgåsar, potatissallad, oavsett hur många timmar jag jobbade gick jag inte ner ett gram - tvärtom.

Vi får se hur känslig jag blivit på ett halvår, än så länge har jag ju bara kört lite högre i några dagar, 35-80 kh. Det jag märkte vid riktigt höga kh/sockerintag var huvudvärk, nästäppa och trötthet. Någon dag ska jag träna på att äta lagom mycket potatissallad och bli mätt på köttet istället. Önska mig lycka till..  :rolleyes: Vet inte om jag ätit lagom mycket av min egna hemgjorda. Får väl göra fransk annars men inte riktigt samma utan majjo.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2013.04.19 - 21:37:06 »

Mätt på köttet blir jag inte. Det måste vara något fetare till, sås, örtsmör, vitlökssmör e.d.
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #42 skrivet: 2013.04.19 - 21:48:50 »

Fett blir det också såklart. Har innan legat på 75-80% fett och nu på 65% kanske. Hamnar kanske på 100g fett på en dag nu. Men kött hjälper till at ge mig mättnadskänsla, dock ej utan fett. Verkar som att en kombination smäller högst.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2013.04.19 - 22:15:52 »

Mätt på köttet blir jag inte. Det måste vara något fetare till, sås, örtsmör, vitlökssmör e.d.

Men du blir ju inte mätt på fett heller, säger du!  :lulz:


Subcalva, jag har ett visst motstånd mot PHD. Det känns lite flum och lite gripet i luften det hela. Har boken, den första (innan revisionen för att marknadsanpassa den...), men jag kommer inte igång med den.

Hur som så känns PHD ganska mycket Kwasniewski med asiatiskt stuk + en jädra massa tillskott, så jag håller mig till doktor K. Det är enklare.  :lol:

Vad det gäller detta med mängden kolhydrater så är ju Kwasniewski, PHD och Svartben alla på samma planhalva.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2013.04.19 - 22:34:24 »

inte BARA fett. Men inte bara kött heller. Många blir mätta på kött. Eller fett. en blandning fungerar bäst hos mig!
Loggat



Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544