Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 11:44:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det möjligt att bli mindre sötsugen när man börjar äta mer kolhydrater?  (läst 31378 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2013.04.19 - 22:38:19 »

Ät du bara, lilla Mynlen. Äääät... äääät... äääät. :devil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #46 skrivet: 2013.04.20 - 08:13:45 »

Subcalva, jag har ett visst motstånd mot PHD. Det känns lite flum och lite gripet i luften det hela. Har boken, den första (innan revisionen för att marknadsanpassa den...), men jag kommer inte igång med den.

Hur som så känns PHD ganska mycket Kwasniewski med asiatiskt stuk + en jädra massa tillskott, så jag håller mig till doktor K. Det är enklare.  :lol:

Vad det gäller detta med mängden kolhydrater så är ju Kwasniewski, PHD och Svartben alla på samma planhalva.

Jag har också första versionen men nu måste jag nog läsa om boken. Har inget minne av att han/de rekommenderar en massa tillskott. Däremot har jag sett att den rekommenderade mängden kolhydrater ökat något.

Att det är asiatisk touch på det kanske inte är så konstigt.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2013.04.20 - 11:49:18 »

Det vet jag inte om det är i boken, jag har ju inte läst den, men på deras sajt framstår det som om man behöver både det ena och det andra. Men det kanske bara är så att Amazon har större utbud än svenska TradeDoubler... :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #48 skrivet: 2013.04.23 - 22:26:43 »

Hittade ett blogginlägg av en tjej som var övertygad att hon var sockerberoende men för en vecka sen plötsligt omvärderade sina åsikter.
Det ska bli intressant att se hur det går för henne!

Citat
I increased my carb intake, especially before my CrossFit workouts. Also, I tend to crave a little sugar after a meal. So, instead of going against this craving, I gave in to it. I’d have some chocolate or a small cup of ice cream. Interestingly, I found that I did not crave more after eating just a little something after lunch or dinner. As a matter of fact, after a couple of days I was able to have a mid-afternoon brownie (for everyone to see) and not crave more.
 
A week later I still do have to remind myself that it’s okay to eat sweet things, and that I don’t mind when people see me doing it. This is a huge deal to me, as I’m changing a behavior that is almost as old as I am. Having to let go of it, proves to be a challenge, but it is one that I don’t mind taking on. I haven’t lost or gained any weight during this week, and ideally I’ll drop at least 15 of the 17lbs I’d like to get rid of. But it’s not my primary focus at the moment. The fact that I’m maintaining my weight with this increased sugar is thrilling.
http://grokettesmusings.com/2013/04/22/physical-health-emotional-health-and-how-sugar-relates-to-it/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2013.04.23 - 22:48:52 »

Vänta nu, det var någon som pratade om att avsluta måltiden med något litet sött nyligen. Tror det var här. Kanske du?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #50 skrivet: 2013.04.24 - 00:30:06 »

Ehh inte var det jag men en halv frukt om dagen och en del grönsaker blir det iaf...

Den här kvällen blev inte som jag tänkt mig, efter promenaden skulle jag göra jordnötssås, kyckling, grönsaker men träffade på kompisar och det blev 3 glas vin istället och ingen mat alls (kännde inte att man kan ha för stora förhoppningar på en pub). Funderar nu på om man bör äta innan sängdags eller ej. Dagsranson blev bara 1250 kcal typ inklusive vin
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #51 skrivet: 2013.04.24 - 00:33:20 »

Men jag började tro att jag var sockerberoende men så fort jag höjde kh till 50-80g/dag försvann problemet. Dock består bara en liten del av frukt, en annan liten del av spannmål, lite mejeri och resten av grönsaker.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #52 skrivet: 2013.04.24 - 07:07:51 »

Vänta nu, det var någon som pratade om att avsluta måltiden med något litet sött nyligen. Tror det var här. Kanske du?

 Det var en artikel på ScienceDaily eller liknande om en studie där en grupp fick äta ca 200 kcal extra på frukosten i form av chokladkaka eller nåt sånt. De upplevde mindre sötsug under dagen och åt totalt sett färre kalorier under dagen än vad kontrollgruppen gjorde.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2013.04.24 - 07:35:09 »

Tack! Kanske stämmer på Ary då.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #54 skrivet: 2013.04.24 - 08:09:02 »

Tänk om det stämmer på alla...  :smile:

Grokette får svar av Antonio Valladeres om socker:
Citat
Science Facts for Suckers: Sugar is therapeutic. It supports thyroid function, liver function, reduces stress, supports metabolism and increases pleasure with eating. Sugar is NOT addictive.

Ta nu och läs hela Grokettes inlägg!  :club_idiot:
Snälla...  :flowers:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2013.04.24 - 08:18:05 »

Jag skulle faktsikt inte vilja ha nåt sött efter de flesta måltider. Efter middagen skulle jag nog kunna vänja mig vid det men det är inget jag känner för normalt.

Min mormor hade alltid nåt litet som kräm med mjölk eller grädde efter maten. Det tyckte jag var gott, inte så sött. Tror det var vanligt förr. Hon var född 1904, kom från arbetarklass. I finare familjer hade man väl katrinplommonsufflé.  :bg:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #56 skrivet: 2013.04.24 - 10:30:49 »

Det är rätt komplicerat det där och jag har inte lyckats bena ut exakt hur det funkar. Under mina första månader på under 20 lchf funkade det rätt bra, sporadiskt sötsug. Vid något tillfälle eller 2 klarade jag 5 rena veckor med noll fusk. Senare hamnade jag i en period av fusk av och till hela tiden. Jag tillförde massor av socker, körde strikt lchf ett par dagar men föll sedan av vagnen. MAO när sockermonstret väl var väckt krävs en längre period av under 20 för att sockersuget ska tystna. Dock kom det tillbaka då och då även om jag höll mig till lchf. När jag inte kunde komma ur den onda cirkeln gick jag upp i kh och voila inget sug.
För mycket socker/kh misstänker jag skulle kunna slunga mig tillbaka till de stora mängder socker och fett jag brukade äta som gjorde mig tjock, äta hela nutella burken som i exemplet i bloggen (vi ska inte ens prata om rökstoppet. När nikotinet var borta ersattes det av socker/fett i mängder och jag rasade upp i vikt, så visst är det lite kopplat till belöningscenter). Det återstår att se var gränsen ligger och om det funkar så här bra i längden.
Misstänker att jag lättare kan gå ner i vikt så här eftersom jag har mycket lättare att hålla mig till kosten utan utsvävningar med jämna mellanrum. Som Hemulen sade vid ett tillfälle måste det vara bättre att inte kasta kroppen mellan ytterligheter.

Subcalva: Jag kommer vid ngt tillfälle be någon som kämpar med stort sötsug att lägga sig på 50 kh istället för 20 och se om begäret/suget går över eller iaf blir bättre.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2013.04.24 - 11:55:13 »

Ja gör det! Och det ska vara riktiga kolhydrater, tror jag. Inte kaninmaten som alltid rekommenderas.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #58 skrivet: 2013.04.24 - 13:42:55 »

Njaaa jag tror inte jag skulle be någon att äta något jag själv försöker undvika...  Det är mestadels hyfsat bra kolhydrater jag äter och under denna senaste veckan har jag inte ätit något raffinerat socker. Tycker det känns mer hälsosamt att göra så och inte ens gamla spår. Just nu känns det som äta det man svullat på innan känns som inkörsport att göra det igen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2013.04.24 - 14:41:28 »

Men du kan väl inte komma upp i 50-100 g kh på sallad?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544