Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:22:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Adrenal Fatigue vs. Low Thyroid Function  (läst 28448 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #15 skrivet: 2013.02.20 - 18:35:34 »

 :lmao: :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.02.20 - 18:40:13 »

Grejen som bägge kommentarerna fokuserar på är att genom att äta mer så upplever de att de får energi till att träna och dessutom upplever en glädje att göra det. Istället för att röra sig mer och äta mindre så ska man äta mer för kunna röra sig mer och därigenom öka sin förbränning.

Jo, det låter ju jättebra. Men som flera av oss märkt så börjar vi inte springa runt som hamstrar om vi äter mera. Vi blir bara tjockare. Jag vet inte varför det skiljer så mycket mellan individer, det är bara att konstatera att det gör det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #17 skrivet: 2013.02.20 - 19:54:51 »

Jo, det låter ju jättebra. Men som flera av oss märkt så börjar vi inte springa runt som hamstrar om vi äter mera. Vi blir bara tjockare. Jag vet inte varför det skiljer så mycket mellan individer, det är bara att konstatera att det gör det.

Fast många börjar med att gå upp i vikt innan det vänder så frågan är hur många som vågar hänga i. Det är lite Schwarzbein-filosofi. Man måste läka kroppen först innan man går ner i vikt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2013.02.20 - 19:56:21 »

Jag hängde i tillräckligt länge för att gå upp 80 kg. Räcker det?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #19 skrivet: 2013.02.20 - 19:58:21 »

konstigt man måste göra allting själv..
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #20 skrivet: 2013.02.20 - 20:03:49 »

Jag hängde i tillräckligt länge för att gå upp 80 kg. Räcker det?  :tongue:

Och du fick inte energi att träna då?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.02.20 - 20:14:10 »

Näe, inte direkt. Jag tog mig ju knappt ur sängen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2013.02.20 - 20:17:51 »

:lmao: :clapping:

Det är inte alltid saker och ting går precis som man tänkt, men ibland så. :king:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.02.20 - 20:30:22 »

konstigt man måste göra allting själv..

Man kanske lär sig nåt på kuppen?  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #24 skrivet: 2013.02.20 - 20:32:11 »

Näe, inte direkt. Jag tog mig ju knappt ur sängen.

Fast å andra sidan behöver det ju inte alls vara kopplat till maten utan utan reducerad ämnesomsättning kan ju också hänga ihop med stress tex. Det är nog därför vissa har svårt att hitta det som hjälper.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.02.20 - 20:36:37 »

Jag tror det kan finnas många orsaker till fetma. Det är därför man inte kan utgå från att om Maggan går ner när hon bälgar i sig fettkaffe skulle jag också göra det eller att om den där tjejen gick ner när hon började äta mera skulle jag också göra det.

Nu förenklade jag lite när jag sa att jag åt mera och gick upp så mycket. Det börjarde inte så och jag hade också ett antal perioder då jag försökte hålla igen men inte orkade då det inte gav resultat det heller. Man kan kanske säga att det slutade så. Däremot kan jag klart säga att underätning inte är mitt problem idag. Verkar knäppt att äta ännu mer när man redan tenderar att äta för mycket. D.v.s. det finns inte en smörja som passar alla.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #26 skrivet: 2013.02.20 - 21:30:51 »

Nu förenklade jag lite när jag sa att jag åt mera och gick upp så mycket. Det börjarde inte så och jag hade också ett antal perioder då jag försökte hålla igen men inte orkade då det inte gav resultat det heller. Man kan kanske säga att det slutade så. Däremot kan jag klart säga att underätning inte är mitt problem idag. Verkar knäppt att äta ännu mer när man redan tenderar att äta för mycket. D.v.s. det finns inte en smörja som passar alla.

Men då låter det mer som jojobantning och det är ju tyvärr väldigt vanligt att man går ner i vikt genom att äta för lite kalorier och sen går man upp igen, ofta till en högre vikt än innan.

Jag är väldigt lat och orkar sällan räkna hur mycket jag äter. Det är ju dessutom mer besvärligt nu när jag äter så mycket fler råvaror än när jag begränsade mig med LCHF.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2013.02.20 - 21:55:00 »

Men kan väl inte joja om man aldrig går ner. Det funkade ju inte, det var ju därför jag gav upp.

DÅ tyckte jag det var besvärligt att räkna, för man fick sitta med tabeller och brevvåg och räkna ut allt varje gång. Nu med elektroniska vågar och dator tar det ju ingen tid alls. Mindre än en minut per måltid skulle jag tro. Men det spelar väl ingen roll om det är besvärligt eller inte, är det det som krävs så får man göra det.

Jag vet inte om det går fram vad jag försöker säga. Om jag ser bara till mig själv så funkade jag alltså helt annorlunda DÅ än vad jag gör NU. NU kan jag gå ner om jag håller igen. DÅ kunde jag det inte. Motion hjälpe inte heller. Första försöket, då jag fortfarande var relativt pigg, cyklade jag en tio mil i veckan och höll koll på vad jag åt, en hel sommar. Nada.

Nu tror jag inte det är enbart kosten som skiljer på förr och nu iom att kosten gjort mig frisk(are). Men om det kan skilja så kapitalt för samma individ, hur mycket ska det då inte kunna skilja mellan olika individer?

Jag skulle vara själaglad om jag kunde äta mera och detta gjorde att jag sprallade runt så mycket så jag tappade vikt, men så funkar inte jag. Det är bara att bita i det sura äpplet och gratulera dig och andra som kan gå ner på det sättet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2013.02.21 - 14:03:21 »

Det där kanske blev lite fel. Jag menar alltså inte att det där inte skulle kunna funka bara för att det inte funkar för mig ifall det lät så.

Jag trasslar in mig hela tiden här, men vad jag menar är bara att jag tror svårighet att gå ner beror på var man kommer ifrån och vad man har för fysiska (och kanske andra) problem, så jag tror inte det finns någon modell, förutom ren svält, som funkar på alla.

Och jag menade verkligen att jag skulle vara jätteglad om jag kunde gå ner på det här sättet. Jag gillar att äta och jag gillar att röra på mig så...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #29 skrivet: 2013.02.21 - 21:19:16 »

Jag trasslar in mig hela tiden här, men vad jag menar är bara att jag tror svårighet att gå ner beror på var man kommer ifrån och vad man har för fysiska (och kanske andra) problem, så jag tror inte det finns någon modell, förutom ren svält, som funkar på alla.

Fast jag håller med om att det förmodligen är väldigt olika vilka grundproblem man har och vilka uttryck det tar sig. Just nu läser jag mycket om mineraler pga att min mor har lite lågt natrium vilket gör att doktorn tjatar om att hon ska salta mer (!) och nu har de även kommenterat att kalium är lite lågt men sagt att det kan man inte göra något åt(?). Det är fascinerande när man börjar läsa om vad de olika mineralerna gör och det visar sig att de flesta är mycket viktiga i regleringen av ämnesomsättningen. Generellt sett verkar ägg, lever och potatis vara bra källor till många mineraler.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544