Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 18:45:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eat More to Lose Weight  (läst 32755 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #30 skrivet: 2012.12.17 - 22:01:48 »

Jag tror inte att det är lågt blodsocker som är risken utan det att hålla blodsockret uppe trots avsaknad av kolhydrater i kosten drar med sig inte bara glukagon utan adrenalin, noradrenalin och fan och hans mormor. Det låter inte som en hälsosam situation att ha ständigt förhöjda värden på såna hormoner. Det är ju det man har vid stress. Och det är väl också typiskt sådana symptom de som efter en tid börjar må dåligt efter x antal månader/år uppvisar.

Jo precis men frågan är ändå vad som räknas som för lågt och när kroppen börjar försöka höja det med hjälp av stresshormoner och hur mycket kolhydrater som behövs för att hålla blodsockret uppe lagom mycket.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #31 skrivet: 2012.12.17 - 22:09:32 »

Jag sover aldrig kl. 22 eller 24. Tidigast 0.30  :whink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2012.12.17 - 22:38:05 »

Det är säkert i viss mån individuellt. Men om nu 50 g räcker för att undvika tyngre ketos så är det väl en bra startpunkt. Rör man sig mycket kanske man bör äta lite mer, vet inte hur det funkar med det, kanske beror på vad man gör.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2012.12.18 - 09:19:12 »

Jag har skrivit lite om dygnsrytm och för lite sömn
http://www.ursprungsliv.nu/2012/04/dygnsrytm-somn-och-metabolism/
http://www.ursprungsliv.nu/2012/06/stress-somn-overvikt-och-e-post/

Wake-up-light? Jag ska köpa tre, en till oss och en var till barnen. Är så trött på att skaka liv i dem.
En sväng ut i solen runt lunch varje dag solen visar sig för att få ordning på hormonerna som sköter dygnsrytmen?

Någon sa att man skulle kolla i 45 graders riktning från solen, men det har jag ingen referens till. Det skadar säkert inte.

:yawn:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2012.12.18 - 16:16:55 »

Skulle inte jag vakna av. Vaknar inte av solen så. Fast det vore underbart att vakna så om det funkade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #35 skrivet: 2012.12.18 - 20:51:40 »

Intressant det där om sömn och metabolism. Jag såg en serie program som jag tror visades på Vetenskapens Värld där en kille fick sova ungefär 4 timmar per natt i fem nätter. Det var en ung läkarstuderande som var normalviktig och normaltränad. När de filmade honom på femte dagen när han gick omkring på stan så såg han helt väck ut och han rapporterade själv att han kände det som att han hade influensa eller liknande. Alla hans värden var fulltständigt uppåt väggarna både vad gäller sänka, blodfetter och förhöjt blodsocker. Efter bara 5 nätters sömnbrist!

Ett av de tester han fick göra gick ut på att köra bil och sen försöka undvika att köra på ett hinder i sista sekund. Han skulle köra rakt mot hindret och i sista stund så visade försöksledaren genom att peka om han skulle väja åt höger eller vänster. Det gick ju sådär kan man säga men det mest intressanta kom som sista övning. Då lät försöksledaren bli att peka och då körde killen rakt in i hindret utan att ens försöka bromsa.

Dessutom så visade ögonrörelser att han sov mikrosömn under nästan hälften av tiden han var på bilbanan. Det mesta när han väntade på att han skulle sätta igång att köra men inte allt. En del var även medan han körde. Skrämmande hur fort det går.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2012.12.18 - 21:29:30 »

Läskigt. Jag har alltid klarat mig extremt dåligt utan sömn. En natt kan gå. Om jag håller mig fysiskt aktiv så kvicknar jag till men sitter jag bara still är jag helt groggy och konstig i kroppen också. Flera nätter med lite sömn är förödande. Flera nätter helt utan sömn har jag aldrig upplevt, men jag är övertygad om att jag skulle bli psykotisk. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2012.12.18 - 21:33:15 »

Bli?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2012.12.18 - 21:33:51 »

 :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2012.12.18 - 21:36:00 »

 :laugh: har vi ingen fniss bild?
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #40 skrivet: 2012.12.19 - 16:10:52 »

Fy skjutton! Läbbigt värre! Men det är verkligen läskigt att köra när man är så där riktigt trött. Har gjort det ett antal gånger på väg hem efter första natten på nattjänst. Inte snyggt!

Intressant att man kunde se så kraftiga utslag på blodproverna också. Det är ju allvarligt! Tänk alla med skiftjobb som har svårt att få sömntimmarna att räcka till!


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #41 skrivet: 2012.12.23 - 10:38:51 »

Go Kaleo har skrivit ett gästinlägg hos Matt Stone om styrketräning. Läs!  :nod-yes:
http://180degreehealth.com/2012/12/benefits-of-strength-training-for-women

I en kommentar på frågan hur hon ätit svarar hon såhär

Citat
I talk a lot on my blog about my diet, what has worked for me, etc. For weight loss, you need a calorie deficit, but the reason so many people struggle with this concept is that they assume that that deficit needs to be huge, and end up going on crazy starvation diets that destroy their health and make them fatter and sicker than when they started. I, essentially, ate the amount of food that would support my activity level and a healthy weight. That worked out to around 3000 calories a day, and my body gradually worked itself down to the weight my calorie intake supported (it actually took about 18 months for the weight to come off). It was a far cry from the 1200 calorie diets most people assume you need to adhere to for weight loss. I didn’t restrict carbs or fat, or take supplements, or do any weird food combining, or eliminate food groups, or starve myself. I just ate the proper amount of food to support my activity and a healthy weight. More vegetables and less crap. The only macronutrient I really pay attention to is protein, I make sure I get enough every day, otherwise I eat what I like and what makes me feel good.
 Hope that helps, I have a ton more on my blog about what I tried along the way.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2012.12.23 - 10:41:54 »

Det konceptet funkade bra för mig också så länge jag inte hade nån activity level. Sen stämde det inte alls.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #43 skrivet: 2012.12.23 - 12:36:16 »

Hur länge testade du och vad var det för aktivitet?

För min del tycker jag det funkar och framför allt så tycker jag det är kul nu på ett sätt jag inte gjorde tidigare när jag inte hade nån energi. *letar efter pom-poms*

Var är pom-pomsen??? :confused:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2012.12.23 - 12:45:08 »

Cyklade och gick i skogen. De dagar jag gjorde det åt jag storleksordingen an halv skiva fläskkarré extra och lite mer fett också. Räkna på vad en klump på nästan 100 kg borde bränna på att cykla 3 timmar och gå i terräng 4-5 timmar. Jag har gjort det och det är en jäkla massa mer än en halv skiva fläskkarré.

Nu var det ju inte den turen varje dag, men rätt ofta och den är nog medellång. Cyklade jag mycket längre så blev det ingen skogsvandring däremot.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544