Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 16:22:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eat More to Lose Weight  (läst 32751 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.12.16 - 19:21:34 »

Jag utgick från att de menade att hålla blodsockret jämt utan höga toppar. Det är väl det som oftast avses. F.ö. tror inte jag heller att för lågt blodsocker/för lite kolhydrater är bra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #16 skrivet: 2012.12.16 - 19:34:11 »

Jag hittade Chris Kressers inlägg om sömn

Citat
Fewer than 6 hours of sleep per day is associated with low-grade chronic inflammation and worsening insulin resistance, as well as increased risk for obesity, type 2 diabetes and cardiovascular disease (CVD).
 
This is highly significant in light of a recent cross sectional study demonstrating that nearly one-third of US adults get less than 6 hours of sleep per 24 hour period.
http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-8-sleep-more-deeply
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.12.16 - 19:46:16 »

Jaha, ja det är ju ingen risk för mig i alla fall.  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #18 skrivet: 2012.12.17 - 12:18:08 »

Helt rätt Subcalva. 6 timmar är minimum och 8 timmar är bättre. Men jag läste nyligen att med 4-5 timmar klarar man den akuta sömnen och de basala funktionerna tar inte skada. Det är skrämmande att så många människor slarvar med timmarna och sover ca 5 timmar varje natt. Jag fattar inte hur de klarar sig öht. Nå, det var lite offtopic.

Ang lågt blodsocker. Risken för att få för lågt blodsocker torde ju var minimal så länge man äter normalfeta måltider med minimalt med kolhydrater 3-4 ggr /dag. Däremot det som vissa militanta LCHFare roar sig med och käkar möjligen en frukost och sen inget mer förrän middan. Det tror jag inte är nyttigt. Men det är som att det är lite fint att äta så få gånger som möjligt när man är en riktig LCHFare.  :glare:
Jag upplever aldrig att jag får lågt blodsocker och blir argsint nu när jag äter min ganska snälla och tillåtande LCHF-variant. Men förut när jag var fettskrämd och kolhydratdriven drabbades jag av lågt blodsocker 3-4 gånger om dan. Det var ju just önskan om ett jämnt blodsocker som fick mig att börja med LCHF för början.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012.12.17 - 12:44:37 »

men vad gor man om man bara vaknar flera ggr om natten? jag ligger oftast ca 8 timmar i sangen, men vaknar nog 2 till 6 ggr om natten och ibland kan jag inte somna om, ligger och "halvslumrar" och blir annu trottare av det.

Vad jag menar, det sags man ska skota sin somn, men hur gor man det da om man inte kan somna??
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2012.12.17 - 13:32:09 »

Då  behövs en hemul att krama! :bearhug:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.12.17 - 15:08:24 »

 :thumbsup: Men mer sömn blir det då inte, som är välbehövlig...  :bearhug:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012.12.17 - 15:13:12 »

Vad menar du?  :max-shock: Klart det blir mer sömn. Man somnar jättebra av att krama hemuler.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.12.17 - 16:40:17 »

 :club_idiot: det där skulle nog fungera också...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2012.12.17 - 16:43:35 »

Vad är du arg för? Jag vill ju bara hjälpa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #25 skrivet: 2012.12.17 - 17:11:21 »

Mynlen menar att du ska klubba henne istället för att kramas.  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #26 skrivet: 2012.12.17 - 17:26:03 »

Gummiklubba är absolut ett underskattat redskap :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #27 skrivet: 2012.12.17 - 17:40:00 »

Ang lågt blodsocker. Risken för att få för lågt blodsocker torde ju var minimal så länge man äter normalfeta måltider med minimalt med kolhydrater 3-4 ggr /dag. Däremot det som vissa militanta LCHFare roar sig med och käkar möjligen en frukost och sen inget mer förrän middan. Det tror jag inte är nyttigt. Men det är som att det är lite fint att äta så få gånger som möjligt när man är en riktig LCHFare.  :glare:
Jag upplever aldrig att jag får lågt blodsocker och blir argsint nu när jag äter min ganska snälla och tillåtande LCHF-variant. Men förut när jag var fettskrämd och kolhydratdriven drabbades jag av lågt blodsocker 3-4 gånger om dan. Det var ju just önskan om ett jämnt blodsocker som fick mig att börja med LCHF för början.

Men frågan är vad är "för lågt" blodsocker? Under 5? Eller under 3? Normalt blodsocker räknas som mellan 5 och 7 men min mor som har T1 mår inte illa förrän hon går under 3.

Och vad är minimalt med kolhydrater? Under 50 á la Perfect Health Diet eller under 20 som det känns som LCHF stakat ut revir för eller är det under 5 om dagen?
Själv vet jag att jag sover väldigt mycket bättre på mer kolhydrater än på under 20 gram om dagen. Och håller händer och fötter varma  :yay:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2012.12.17 - 18:07:56 »

Jag tror inte att det är lågt blodsocker som är risken utan det att hålla blodsockret uppe trots avsaknad av kolhydrater i kosten drar med sig inte bara glukagon utan adrenalin, noradrenalin och fan och hans mormor. Det låter inte som en hälsosam situation att ha ständigt förhöjda värden på såna hormoner. Det är ju det man har vid stress. Och det är väl också typiskt sådana symptom de som efter en tid börjar må dåligt efter x antal månader/år uppvisar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.12.17 - 20:32:03 »

just det. Gummiklubban till att klubba ner mig :)
Loggat



Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544