Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:28:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tungmetaller och cesium i svamp  (läst 21740 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.10.15 - 10:39:07 »

Jag sa till Tina att jag hade en lista i en bok på svampar som är mer benägna att ta upp tungmetaller, men jag mindes nog lite fel. Årminstone hittar jag ingen sådan nu. Jag ska gräva mera sen.

Detta med kadmium gäller i.v.f. champinjonerarter som gulnar vid tryck, t.ex. kungschaminjon och snöbollschampinjon. De arter som rodnar tar inte upp mer än andra svampar.

Sen har vi ju cesium-137. Svampar i allmänhet tar upp det lätt. Det står att cesium till sin struktur liknar kalium (konstigt uttryckt, tycker jag) och svampar vill ha kalium. Finns det lite kalium och mycket cesium att tillgå så tar svamparna upp cesium i stället. Här finns det däremot en lista och den är tragisk.  :worried:

Vanliga matsvampar som är mer benägna att ta upp cesium:
kantarell, blek taggsvamp, trattkantarell, rödgul trumpetsvamp, rynkad tofsskivling, blodriska

Matsvampar som är mindre benägna att ta upp cesium:
champinjoner, stolt fjällskivling, olika stensoppar (karl johan), strävsoppar, smörsopp, flera kremlor, fårticka

Jaha, jag har förrådet fullt av de fyra första på farliga listan.  :sad:

Det står också att man kan minska cesiumhalten rejält genom att koka av svampen och slå bort vattnet, men hur kul är det att koka ur kantareller? Det har jag sett uppgifter på i nån annan av mina svampböcker, hur mycket halten minskar. Det var mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2012.10.15 - 11:47:10 »

Men hur mycket cesium finns det i markerna då? Tack för att du kollade, undrar om man kan kolla på något enkelt och billigt sätt hur mycket skit det är i svampen.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.10.15 - 13:34:59 »

Pja, vi hade ju ett ståk norr och väster om stan med mycket nedfall efter Tjernobyl. Mina gamla favoritskogar låg uppåt Siggefora om du vet var det är. Det sas att man inte skulle kunna äta nåt från de markerna inom överskådlig tid, alltså vår livstid. Sen blev det jävligt tyst. Det måste ju göras mätningar fortfarande, men jag hittar absolut ingenting! Jag tror de mörkar.  :glare:

Skogarna jag varit i nu är söder och öster om stan. Det är en liten tröst.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.10.15 - 15:29:45 »

Nu har jag pratat litet om detta med Jan. Han har en utbildning där han också haft mycket att göra med radioaktiv strålning mm. Han har jobbat (inom försvaret) med att rensa smittade områden, kemiskt, radioaktivt och något mer.

Viktigaste han sa var: även om du äter mycket "smittad" svamp så har du max 5% risk att få cancer.  Det är nämligen så att ALLT innehåller en viss del strålning. Och att Tsjernobyl området där man inte får plocka blir mindre o mindre för varje år. Tänk också på alla odlingar som nu äts från jorden i sverige och  även djuren som äter vegetationen, dom innehåller också en hel del. Om du ska bli orolig för att äta dom där svampen du nämde, du måste då äta otroligt mycket för att det ska vara farligt.

Och så... han kan kolla upp svampen med en mätare på jobbet. Så om du är nyfiken får du skicka ett prov hit :)  Skulle vara interessant att veta!


Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2012.10.15 - 17:05:10 »

Funkar det med torkad svamp?
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.10.15 - 18:24:50 »

jo, annars är det väl att blötlägga..
frågat.. innehåller det radioaktivitet då strålar det, fuktigt eller torrt.  Han ska testa båda, är själv också nyfiken!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.10.16 - 04:01:55 »

Och så... han kan kolla upp svampen med en mätare på jobbet. Så om du är nyfiken får du skicka ett prov hit :)  Skulle vara interessant att veta!

Äre sant? Det är ju fuckin guld!  :thumbsup:

Grejen är att med de värden som mättes upp då när det begav sig så kunde man ju med hjälp av halveringstid och så räkna ut hur länge det skulle vara farligt. Skulle det då ha försvunnit fortare? Sköljts bort på nåt sätt kanske?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.10.16 - 07:30:09 »

haha han kommer att ta mätningar utanför burken (eftersom jag lägger det i en burk haha) med öppnad burk och sen blötlagd.


Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.10.16 - 07:39:32 »

Alltså där jag plockar är INTE i det området. Kanske bäst att framhålla det. Däremot plockar en bekant där jag plockade förut, nedfallsområdet. Om jag kan få några svampar av henne, kan han mäta dem också då? Jag är väldigt intresserad för framtiden nämligen. Hon skiter i det. Det är för långt att cykla dit för mig, men man vet ju inte i framtiden. Det är toppenskogar, så det är himla synd om det är kört där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.10.16 - 07:51:52 »

Behövs det nån viss kritisk mängd om han ska mäta, eller räcker det med en eller två svampar?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.10.16 - 08:16:24 »

ska fråga, Whatsappar eller mejlar honom väl då :)  Dom har en apparat som mäter så jag tror inte det är något problem med flera prov, men jag är inte 100% säker hur det fungerar. Svar strax :)
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.10.16 - 08:39:09 »

det går bra, extra prov alltså.  Apparaten är en sak med en sensor som mäter beta, gamma och neutronstråling. Till Alfastråling måste han koppla på en separat sensor.  Enda kostnader är batteriet som kanske används litet haha. Och det får försvaret stå för hihi


Han håller sensoren över materialet. För om man skulle sticka det i då skulle smittade materialet avge fel värden hela tiden.

Går att ha i samma poststycke om man förpackar bra separat.  Och sen behöver han inte mycket. han sa ca 50 gr men jag vet inte längre hur mycket det är i torkad svamp. Torkad går det bra med mindre,  typ 1 eller 2 msk.




Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.10.16 - 10:07:20 »

OK. Då ber jag henne om en 5 stycken typ. Vad kul det här ska bli!  :biggrin1: Eller kanske inte. Det beror ju på resultatet.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2012.10.16 - 11:42:11 »

Pm:ar du mig din adress så ska du få svamp
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.10.16 - 18:54:19 »

På måndag e.m. ska Jan hämta den där manicken vid en annan kasern och sen ta med den hem för han behöver den dagen efter till kurs på jobbet. Så OM det redan har kommit svamp hit så kommer jag att vara med och mäta! :) annars är det inget problem att det blir senare, han bara åker dit med svampen då. hahaha.

Nu fick jag översätta detta och han tycker svenska har en konstig meningbyggnad hehehehe
Loggat



Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544