Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:03:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mekaniska leksaker  (läst 16963 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.10.02 - 21:26:01 »

Är det nån mer än jag som gillar mekaniska prylar? Det är så härligt befriande att kunna pilla och skruva och faktiskt lista ut hur allting fungerar. Minns att när jag fick min första dator hade jag svårt att komma nån vart för jag måste veta hur det egentligen fungerade. Och det var det ju ingen som kunde svara på. Nu har jag blivit som alla andra och rör mig bekvämt med termer som jag egentligen inte riktigt vet vad de betyder, där nere bland ettorna och nollorna. Med dator lever man liksom i en slags teoretisk överbyggnad utan att nånsin förstå grunden. Och med tiden slutar det besvära en.

Jag har alltid fascinerats av såna där äppelsvarvar, ni vet, man sätter fast ett äpple, vevar på en vev och hi och hej så är äpplet skalat, urkärnat och förvandlat till snygga äppelringar. Det brukar vara väldigt dyra såna där, tillverkade av nåt snofsigt franskt märke. Häromdan gjorde de torkade ringäpplen på TV och jag googlade lite förstrött och den här gången kom jag in på en svensktillverkad äppelsvarv som inte var dyr. Jag torskade direkt när en av återförsäljarna de länkar till var mycket billigare än de andra. 238 sekiner med frakt och allt, det gick bara inte att motstå och nu står den här, röd och fin och helt i metall. Jag har redan pillat på allt och har en god uppfattning om hur den fungerar. Så underbart skönt!

Ska testa den innan jag går och lägger mig så kan jag ha torken på medan jag sover sen. Den har ju inte timer, min tork. Jag har torkat äpplen i den flera gånger och det blir verkligen supergott. Förstår idalindas vurm för torkad frukt. Våra äpplen bara trillar ner och ruttnar, så jag skäms inte över att förse mig. Mos har jag redan i frysen. Äter det nästan bara till revbensspjäll, så jag behöver inte så mycket. Men ringäpplen, det är ju ruskigt användbart! Krispigt som chips. Torkar dem antagligen för länge, men jag tycker det är godare än de mjuka man köper. Gott istället för kex när man äter ost också, man kan kleta färskost på dem.

Titta så fin den är och så många roliga skruvar och fjädrar den har!  :inlove:
http://www.mosterhulda.se/

Man kan skiva potatis och allt möjligt också, så jag tror den kommer att bli använd.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.10.03 - 02:04:01 »

Hi hi hi! Det var asroligt. Så sjukt när man vevar och alla serpentiner sprutar åt alla håll!  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.10.03 - 06:15:11 »

vill ha! Ser ut som något jag skulle älska.. dvs skala äpple efter äpple med olika inställningar och sen tja, inte veta vad jag skulle göra med äpplena :)
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2012.10.03 - 10:33:20 »

Jag har länge funderat på att köpa en äppelsvarv men inte kommit mig för.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.10.03 - 13:41:20 »

Det var här den var billigast.
http://www.smartasaker.se/appelskalare.html

Jäklar. Nu rear de den också. 174:- ink frakt.  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.10.03 - 14:00:57 »

vill ha! Ser ut som något jag skulle älska.. dvs skala äpple efter äpple med olika inställningar och sen tja, inte veta vad jag skulle göra med äpplena :)


Tyvärr är det enda man kan ställa in skaltjockleken, inte tjockleken på skivorna. Jag tror tjockleken beror på lutningen på spåret i den stora skruven som äpplet sitter på, "axeln" liksom, så det går nog inte att ändra med mindre än att man byter skruv. Däremot kan man skiva utan att skala och man kan även välja bort urkärningen. Ska testa med potatis. Är nyfiken på om den klarar att skala en potatis eller om man måste göra det själv först, det framgick inte.

Jag är osäker på om man kan välja bort skivningen och bara skala. Den måste i så fall även funka till att göra såna där fuskbandspagetti av allt möjligt. Om man t.ex. skär till en lagom lång bit squash och sen skalar den flera gånger tills ingenting är kvar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.10.03 - 14:04:51 »

Nähä, kollade i bruxet, fel av mig. Man kan bara skala, så bandspagetti bör funka finemang. Däremot är det tveksamt om man kan ta bort urkärningen men ändå skiva. Det är nog samma verktyg som sköter både urkärning och skivning, den där ringformade kniven. Så skala och skiva potatis utan att göra ringar med hål i mitten är kanske inte möjligt som jag trodde att det var. Nedrans, jag tyckte det verkade så praktiskt just till potatis. Men potatisringar? Njaä.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.10.03 - 14:07:54 »

Nu vet jag! Jag ska testa att göra potatisspagetti! Borde det inte bli gott att råsteka såna?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.10.03 - 15:15:51 »

jooodå men potatisringar kan vara gott också...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.10.03 - 15:31:22 »

I och för sig. Friterade potatisringar låter inte helt oaptitligt. Synd att skalad potatis inte är så bra att spara, för mittpluggen som blir kvar skulle nog lämpa sig att steka. Om jag äter kött ikväll ska jag ivf testa råstekt potatisspagetti. Tror det kan vara en höjdare.  :lol1:

Det finns ju en annan sån här svarvgrej som är väldigt plastig och gjord just för att skära roliga former ur grönsaker. Kommer inte ihåg vad de brukar kallas. Hoppas de utvecklar Hulda. Kan tänka mig att den kan göra mer om man uppfinner listiga verktyg till den. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2012.10.03 - 15:33:59 »

Åh, jag blev sugen på Hasselbackspotatis när jag såg den där!  :lick: Men ringarna borde man väl kunna tillaga på samma sätt? Ringa lite olja över och på med skorpsmulor och kryddor. Flingsalt och paprikapulver till exempel.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.10.03 - 15:34:46 »

Den på din bild verkar skära hela potatisen ända in. Det ser inte ut som om det blir en plugg kvar som med Hulda.

Hittade den men förstår inte texten. Gud så dyra de var då!  :max-shock:
http://www.surprisekookgerei.nl/catalogus/zoeken-1-0-aardappel+snijmachine
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.10.03 - 15:37:33 »

Åh, jag blev sugen på Hasselbackspotatis när jag såg den där!  :lick: Men ringarna borde man väl kunna tillaga på samma sätt? Ringa lite olja över och på med skorpsmulor och kryddor. Flingsalt och paprikapulver till exempel.

Jo, det är klart. Men det kanske ser lite löjligt ut med ringar. Och är lite slösigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.10.03 - 15:40:50 »

Den här verkar inte lika arbetsbesparande. Skulle nog hellre använda en kniv då. :lulz:
http://www.doobybrain.com/2008/05/05/apple-slicer-that-saves-your-half-eaten-apple-too/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.10.03 - 15:52:05 »

Den på din bild verkar skära hela potatisen ända in. Det ser inte ut som om det blir en plugg kvar som med Hulda.

Hittade den men förstår inte texten. Gud så dyra de var då!  :max-shock:
http://www.surprisekookgerei.nl/catalogus/zoeken-1-0-aardappel+snijmachine

jo, blev förvånad av priset jag med. behöver lyckligtvis ingen :)
Loggat



Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544