Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 15:51:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 247228 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #405 skrivet: 2012.10.26 - 00:23:45 »

Jag? vet inte vad skräda betyder.  Att mitt inägg kommer tidigast i morgon.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #406 skrivet: 2012.10.26 - 00:39:23 »

Från NEO:
skrä`da verb skrädde skrätt, pres. skräder 
Ordled: skräd-er
Subst.: skrädande, skrädning
· avskilja oönskade delar från: ~ mjöl
Bet.nyanser: a) spec. släthugga virke: skrädda stockar b) spec. äv. avskilja malm från gråberg vid gruvarbete för hand
Idiom: inte ~ orden säga sin mening rakt på sak vilket vanl. innebär skarp kritik e.d.
Konstr.: ~ ngt
Hist.: före 1520; fornsv. skrädha; urspr. 'skära snett; skära bort'

Det är väl samma ord i skrädmjöl, tror jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #407 skrivet: 2012.10.26 - 11:15:07 »

Den här tråden blir bara roligare och roligare! Och nu har vi fått in en Cliffhanger dessutom!  :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #408 skrivet: 2012.10.26 - 11:37:52 »

Ja alltså vad har hänt, när jag började med LCHF var råden mer av det du skriver Hemul, att man ska trappa ner, först ta bort spannmål och sedan en sak i taget. Då blir det inte så svåra övergångsbesvär. Nu får nybörjarna gå rakt in på fettkaffe och ketonmätningar. Men jag tycker inte man ska dra alla över en kam, det finns vettiga lchf-bloggar och själv hänger jag mest hos dom.Tyvärr bloggar dom inte så mycket. Kan även rekommendera kostrådgivarna där många kloka ord skrivs.

Och nej GI är inget för mig, redan testat, hoppas jag är välkommen här ändå.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #409 skrivet: 2012.10.26 - 11:50:43 »

Jag lyckades bra med GI (inte viktklubben, mer Montignac och Kalle Carlsson och egna idéer) och då åt jag dessutom fritt. -17 kg om jag minns rätt. Det sprack väl när jag inte längre orkade hålla på med surdagsbröd. Varför jag inte äter GI nu? Jag trodde ju detta skulle vara ännu bättre. Det var det inte för viktnedgång men jag blev ju frisk(-are) och det är värt mer. På GI fick jag inga direkta hälsoförbättringar mer än vad som var motiverat av att väga 17 kg mindre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #410 skrivet: 2012.10.26 - 16:29:23 »

Jag var faktiskt med i GI-viktkoll men gick inte ner alls mer än det där första kilot när man körde typ lchf. Ingen hjälp fick man heller. Men jag lagar fortfarande mat från mina gi kokböcker, utesluter bara bulgurn som var det eviga tillbehöret.

Problemet för lchf är väl att löpsedlarna skriker ut att man ska rasa i vikt utan ansträngning vilket kanske stämmer på en del men på långt ifrån alla. Så bygger man upp förväntningar och blir besviken när det går saktare än sakta. Jag är rätt nöjd nu att jag minskar i vikt utan någon större ansträngning eller uppoffring även om det kommer ta tid. Och jag har inte heller något "när-jag-gått-ner-mina-kilon-ska-jag-äta" grej.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #411 skrivet: 2012.10.26 - 19:30:37 »

Den här tråden blir bara roligare och roligare! Och nu har vi fått in en Cliffhanger dessutom!  :clapping:

Ja, Ninnan har lovat att försöka få upp sidvisningarna genom att lägga in såna då och då så ni måste gå in och kolla hela tiden.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #412 skrivet: 2012.10.26 - 20:58:59 »

vad är det för något,cliffhanger..  :clown:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #413 skrivet: 2012.10.26 - 21:40:50 »

I det här fallet är det när man säger A och annonserar att man ska säga B vid ett senare tillfälle och på så sätt får spänningen att stiga. Det kan också vara t.ex. när varje avsnitt i en TV-serie slutar just som det är som mest spännande men innan man får veta hur det ska gå. Det kommer från filmen. Se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Cliffhanger. Sen har vi ju filmen Cliffhanger där Sylvester Stallone bokstavligen hänger i naglarna och dinglar över ett stup större delen av tiden.

Capisce?  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #414 skrivet: 2012.10.26 - 22:23:10 »

capisce?   :bang_head: spänningen upplöstes när du skrev ditt inlägg som jag höll helt med om  :mad_roll:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #415 skrivet: 2012.10.26 - 22:34:34 »

Å nä du! Det var efter det som du kom med din cliffhanger!  :lol:

Tänk Brando i Gudfadern. Capisce? = Got it? = Do you understand? = Förstått?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #416 skrivet: 2012.10.26 - 22:59:56 »

jag ska nog komma på ett ytterligare cliffhanger     spänningen blir större om man får
 vänta  :yay:
Gudfadern har jag inte sett  :bg:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #417 skrivet: 2012.10.26 - 23:02:43 »

Åt hemulen ekologiskt och kravmärkt under tiden med GI-kost? Faktiskt en viktig fråga för mej. :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #418 skrivet: 2012.10.26 - 23:19:17 »

Njaä, bara spannmålsbiten. Jag köpte ekosäd och malde själv i min lilla sädeskvarn.  :redface:

Jag äter inte eko nu heller, om du tror det. Jag har inte råd att köpa ekokött i butik och har inga bra kontakter längre. Köpte fin utegris ett tag, men han la ner. Vegetabilierna försöker jag däremot köpa eko, ivf mina basgrejer. Köper jag tomater två gånger per år och en påse apelsiner till jul skiter jag i det. Mjölk och grädde är eko för där är prisskillnaden liten. Smör och ägg är tyvärr inte det. Hade leverantör av finfina ägg förut, men det sket sig också. Det är dels pengarna, men även att jag känner att det är överpris på ekokött i butikerna, det är handlarna som skor sig,  och man vet i varje fall inte riktigt vad man får. De flesta djuren har säkert fått kraftfoder lik förbannat. Jag vill veta gården och hur djuren har det och att de inte får kraftfoder.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #419 skrivet: 2012.10.26 - 23:54:50 »

Jag undrade mest när dina värden i kroppen blev bra. Att det var en långsam förbättring oberoende av vad du åt.GI eller lchf. Det är sådant man inte får ngn förklaring till.
Mitt minsta problem i livet är kosten. Det finns så mycket annan sk*t.
Äter när jag är hungrig och är nöjd i min rundnätta figur..
Loggat
Sidor: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544