Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 03:27:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 246315 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #285 skrivet: 2012.09.28 - 06:58:57 »

Fast man måste ju bestämma sig om vi bara får äta sånt som "ursprungsmänniskan" åt eller om vi får utnyttja sånt som vi utvecklats till att äta sen dess. Man kan inte både ha kakan och äta den  :whink:

Åt de verkligen smör på den tiden?

Fanns det gris att äta?

Enkornsvete åts för 10.000 år sedan. Är det tillräckligt länge sen för att vi ska kunna äta det?

Òch kaffet måste ju gå fetbort  :lulz:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #286 skrivet: 2012.09.28 - 07:42:36 »

Det är något som jag respekterar Svartben för, att hon inte hymlar utan säger rakt ut att bort med all stimulantia! Själv dricker jag ju inte längre varken thé eller kaffe, är ren som nyfallen snö. :cool: Säger hon och spottar ut snuset.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #287 skrivet: 2012.09.28 - 11:28:35 »

1. Varför Margaretha får sötsug vet inte jag, kan tänka mig att svårt sockerberoende har svårt att bli av med suget. Jag själv blir efter 10 år utan en enda cigarett fortfarande sugen ibland. Blir även grymt sugen på en färsk fralla med smör och ost mellan varven men det är ju för att jag då och då ger efter så suget underhålls.
2. Har faktiskt aldrig uppfattad det som att vi inte är skapta för kolhydrater däremot klarar vi oss utmärkt utan dem. Själv mår jag inte bra av för mycket kolhydrater utan funkar bäst på < 20 g
3. Varför så hånfull om mitt inlägg om ursprungsmänniskan. Blir faktiskt ledsen när man blir utskrattad och att du raljerar, Ninnan. Du fattar nog vad jag menar.
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #288 skrivet: 2012.09.28 - 14:50:14 »

ang 1: jag tror det inte alls behöver vara så att man "underhåller" det. Kroppen är ju bara så konstruerad att ibland luktar man något (medvetet eller omedvetet) och då triggar minnen igång.  Jag kan bli sugen på något jag egentligen inte gillar för att jag förr TRODDE jag gillade det. typ.
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #289 skrivet: 2012.09.28 - 20:28:35 »

Tina
Jag har aldrig funderat på att raljera här på  bloggen och inte igår heller då jag citerade dej. Jag är ledsen att du uppfattade det så.
 
Däremot är jag rent allmänt trött på myten att ursprungsfolken levde på fett och protein.
Tom inuiter fick i sej 10-15% kolhydrater och fettet låg på 50%.(och de var-är en spillra av homo sapiens)
Jag bifogar en av alla länkar man kan läsa om det och det är inte riktat till dej! utan mer som ett tillägg till det som vi nu pratar om.


http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/665.long
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #290 skrivet: 2012.10.01 - 11:11:56 »

Men det var inte heller det jag skrev. Jag skrev att människan hade inte klarat sig länge om man skulle vara tvungen att fylla på med kolhydrater var 4:e timma. Jag har aldrig haft ambition att äta någon slags ursprungskost så du kan besspara mig dina  :lulz: om kaffe, ursäkta, det sista var det Subcalca som skrev. Trist i alla fall. Jag är van att man kan ha olika åsikter på detta forum utan att bli hånad men senaste tiden tycker jag det har förändrats. Får se om jag orkar vara kvar.
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #291 skrivet: 2012.10.01 - 17:00:16 »

Jag har varit med här på bloggen i två år. Jag tycker inte någon hånar ngn annan.
Däremot kan jag inte uttala mig om mina inlägg och hur de tas emot- det får andra säga om jag hånat eller inte-
Vi ser nog väldigt olika eftersom jag tycker Subcalvas inlägg var intressanta och upplevde inte ngt hån.
Det kan ju ibland vara roligt att läsa infallsvinklar om kost genom olika länkar som man skickar. Det blir ju lite omväxling  :lmao: när hemulen städar och städar..
Den sista meningen jag skrev nu, tycker jag är humor men det kanske det inte är.....
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #292 skrivet: 2012.10.01 - 18:35:15 »

Jag har nästan, nästa städat klart nu. Hade kunnat bli klar idag, men jag har så ont i fötterna. Tar det sista i morrn istället. Bara ett par små kartonger med osorterade grejer att plocka igenom. Sen är jag tillbaka och håller ordning på er igen!  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #293 skrivet: 2012.10.01 - 20:03:59 »

Tina, min kommentar om kaffet gjorde jag med tanke på de kaffesörplande ketonmätarna. Jag har ju ingen aning om du dricker kaffe eller inte. Men jag förstår mycket väl om det inte framgick i min kommentar. Mina tankar far iväg snabbt åt olika håll och det är inte alltid jag lyckas hålla den röda tråden.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #294 skrivet: 2012.10.01 - 20:54:05 »

Hoppas doc har stake nog att testa kaffe också med sin lilla ketonmätare. Det vore ganska ironiskt om det skulle ge liknande resultat som Pepsi Max. Inte sötningsmedlet men koffeinet som är boven.

F.ö. förstår jag ingenting av vad det tjafsas om här. Subcalvas kommentar var väl inte riktad till Tina? Så uppfattade inte jag det i alla fall. Jag tycker också det är roande med allt pratet om ursprunglig föda - som bacon, majonnäs och kaffe. Och det är inte riktad till någon som förekommer här.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #295 skrivet: 2012.10.01 - 21:04:36 »

hoppas också doc testar det. blev uppriktigt irriterad  av hans andra gången fråga igår, och det var fler med mig tror jag. Men testet själv tyckte jag var interessant.

DOCK tror jag inte det är så himla "viktminskningshämmande" eller hur jag ska säga det med light läsk. Ja inte är det nyttigt inte, men det är en annan sak :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #296 skrivet: 2012.10.01 - 23:48:20 »

Mark Sisson vet...  :nod-yes:
http://www.marksdailyapple.com/coffee-and-insulin-fat-and-post-workout-meals/

That said, both caffeine and coffee have been shown to exert negative effects on insulin sensitivity.
Not on insulin itself, though. As standalone substances (without a meal to accompany them),
neither caffeine nor coffee have an independent effect on insulin secretion.

But insulin sensitivity, the efficiency with which your body handles incoming glucose?
Yeah. Caffeine tends to reduce it
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #297 skrivet: 2012.10.02 - 07:06:43 »

Men det var inte heller det jag skrev. Jag skrev att människan hade inte klarat sig länge om man skulle vara tvungen att fylla på med kolhydrater var 4:e timma.

Självklart kan människan klara sig lång tid utan kolhydrater.  Men att från det dra slutsatsen att det är det optimala för oss är inte lika självklart för mig. Det är så lätt att bara läsa sånt som stämmer in på det man tror men läser man allting så blir ofta bilden en annan.

Vegansidor som propagerar för lågfett är jätteintressanta för de har förvillande lika LCHF-sidor vad gäller problem och symptom. Däremot är ju förstås lösningen en annan.   :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #298 skrivet: 2012.10.02 - 07:12:27 »

Här hittade jag något som jag tror påverkar oss mycket mer än det vi äter.

Kemikalier som är vanliga i inomhusdamm ska studeras i forskningsprojektet som leds från Stockholms universitet. Syftet är att ta reda på vilka kemikalier som kan orsaka sjukdomar i sköldkörteln. http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3495395.ece
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #299 skrivet: 2012.10.08 - 20:48:12 »

Begravt i en tråd på KiF hittade jag den här kommentaren av Margareta

Kinesen (Margaretas mans namn på glukoneogenes) innebär att levern börjar producera glukos eftersom vi faktiskt behöver lite av den varan. Inte för hjärnan som ryktet säger - utan för de röda blodkropparna. När den processen varar verkar fettbrasan slockna - precis det där vi inte vill. Troligen för att vi då producerar insulin igen.
 
Det är alltså dags att göra en pudel angående less is best gällande mängd kh - jag tror faktiskt vi borde hjälpas åt att göra en lista på det som inte ger sötsug i retur. Jag tror även att för lite protein kan sätta in kroppen på en liknande sparlåga, samtidigt som att för mycket protein bildar glukos/insulin.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5028d2c1d3b4fd7200001861-nystart-138-2012?discussions-1#47

Spännande tycker ju förstås jag  :smile: men jag är inte helt optimisk om att uttalandet kommer att få något större genomslag.  :sad:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544