Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:13:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 243329 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #270 skrivet: 2012.09.26 - 09:43:03 »

Jag tror inte Monique har brist på b12, jag har haft det och det märker man vill jag lova. Jag tror inte heller kroppen blir stressad av att vara i ketos, om man utgår från ursprungsmäniskan så var daglit tillgång till kolhydrater inte någon självklarhet utan att det är naturligt för kroppen att kompensera när det saknas. Det är också intressant att kroppen kan sköta just bristen på kolhydrater själv men inte brist på fett eller protein. Där måste den ta av sina lager. Och då kan man vidare fundera på att om nu kolhydrater vore så jätteviktigt för kroppen, varför kan den endast lagra små mängder? Det stämmer inte.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #271 skrivet: 2012.09.26 - 20:28:13 »

Och så sköldkörtel- och binjurestöd på det.

Vad bestod det av? Också tillskott?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #272 skrivet: 2012.09.26 - 21:14:13 »

Jag tror inte Monique har brist på b12, jag har haft det och det märker man vill jag lova. Jag tror inte heller kroppen blir stressad av att vara i ketos, om man utgår från ursprungsmäniskan så var daglit tillgång till kolhydrater inte någon självklarhet utan att det är naturligt för kroppen att kompensera när det saknas. Det är också intressant att kroppen kan sköta just bristen på kolhydrater själv men inte brist på fett eller protein. Där måste den ta av sina lager. Och då kan man vidare fundera på att om nu kolhydrater vore så jätteviktigt för kroppen, varför kan den endast lagra små mängder? Det stämmer inte.

Det är ju möjligt att testet Monique gjort inte är tillförligt men det vet jag för lite om för spekulera i utan tror på det hon säger. Enligt min teori så har hon nu rätt högt stresspåslag som i så fall gör att hon har stor ork och känner sig pigg för tillfället.

Hur menar du att kroppen bara kan lagra små mängder kolhydrater? Menar du det som lagras i levern eller i musklerna? Kroppen lagrar ju de stora mängder som fett. Fast det i sig är ju också en nödåtgärd för att få undan överskottet av energi.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #273 skrivet: 2012.09.27 - 11:41:08 »

Det finns tabletter för det, Adre comp för binjurarna och Parapack för sköldkörteln.

Ja det är så jag menar, kolhydrater i kolhydratform kan man inte lagra så mycket av utan det blir fett som man tar av istället. Även om jag ser till att kolhydratladde så räcker förådet inte så långt utan man måste fylla på ofta. Och varför skulle kroppen lagra energi som fett om det nu är så jobbigt för kroppen att använda den lagrade energin?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #274 skrivet: 2012.09.27 - 14:02:00 »

Det är nog inte jobbigt att använda det lagrade fettet, bara att framställa glukos. Vi måste ju lagra den enrgi vi inte omedelbart gör av med. För mycket glukos i omlopp skulle vi dö av och fettet kan väl inte heller segla omkring i systemet hur länge som helst.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #275 skrivet: 2012.09.27 - 14:10:43 »

Ja det är ju det jag menar. Därför vore det konstigt att kroppen blir stressad av att göra om fett till glukos.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #276 skrivet: 2012.09.27 - 15:00:48 »

Jag tror inte den kan det i nån större omfattning utan det är företrädesvis protein som omvandlas till glukos. Ja, jag vet att det inom LCHF är poppis att säga att man kan få glukos från fett i högre grad, men hittills har ingen refererat till något (vad jag sett) eller kunnat ge en förklaring till var de fått det ifrån. "Enligt boken" kommer bara en mer eller mindre försumbar del av glukosen från fett vid glukoneogenes. Fett används nog mer direkt, som fett.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #277 skrivet: 2012.09.27 - 16:45:30 »

Hm,äter man då minimalt med protein också som de här ketos-mätarna gör kanske det inte är så nyttigt. Men jag pratar om normal-lchf:aren. Där tror inte jag kroppen är stressad, energin till muskler och sådant tas från fettet och så gör lite protein om till glukos åt hjärnan.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #278 skrivet: 2012.09.27 - 19:12:01 »

Men jag pratar om normal-lchf:aren.

Problemet är att den där normalen är lite svajig. Vissa menar under 100 gram och andra under 20 gram. Andra åter menar att ju mindre desto bättre.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #279 skrivet: 2012.09.27 - 19:22:04 »

Där tror inte jag kroppen är stressad, energin till muskler och sådant tas från fettet och så gör lite protein om till glukos åt hjärnan.

Som Hemul skrev tidigare så är det möjligt att omvandla fett till energi till musklerna men det är en omständligare process för kroppen än att använda glukos direkt. Bara det att kroppen har så mycket lättare att bränna glukos än annat bränsle tycker jag talar för att det är prio 1 bränslet.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #280 skrivet: 2012.09.27 - 19:35:16 »

Det beror väl på vad kroppen är van vid. Om det nu var så energikrävande skulle det vara jobbigare att träna när man äter lite kolhydrater men så är ju inte fallet. jag äter under 20 g.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #281 skrivet: 2012.09.27 - 19:49:58 »

Men om kroppen blivit van vid fett, varför får då folk sockersug? Borde man inte bli sugen på fett då?

Citat från Margarethas blogg:
Mager frukost, mager lunch och sen är sötsuget igång. …
http://www.sunsoft.se/?p=1225
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #282 skrivet: 2012.09.27 - 21:02:51 »

Borde man inte bli sugen på fett då?

Det blir man ju! Och man behöver inte "gå på fettdrift" för att bli det heller. :king:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #283 skrivet: 2012.09.27 - 21:19:10 »

Tina - "om man utgår från ursprungsmäniskan så var daglit tillgång till kolhydrater inte någon självklarhet utan att det är naturligt för kroppen attkompensera när det saknas."

För ursprungsmänniskor-befolkningar ingår kolhydrater i kosten. (und. inuiter och masajer)
Våra mag-och tarmsystem är inte heller som rovdjurens utan som allätares.
Sedan är det en annan sak att lchfare "tror-inbillar sig" att vi inte är skapta för kolhydrater  :lol:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #284 skrivet: 2012.09.27 - 22:54:41 »

Det gäller att smida medan järnet är varmt.
http://www.kostdoktorn.se/bestall-ketonmatare-enkelt/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544