Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:55:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 243247 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #240 skrivet: 2012.09.20 - 17:03:36 »

Jag har också varit så innan jag gjorde min håranalys. Det var så härligt när jag kunde börja svettas istället för att ha vantar såfort tempen kryper under +15.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #241 skrivet: 2012.09.20 - 20:04:52 »

Syrran saltar extra, men eftersom hon äter medicinen dygnet runt blir det bara att hon precis håller sig på dräglig nivå.


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #242 skrivet: 2012.09.20 - 20:30:47 »

Jag har också varit så innan jag gjorde min håranalys. Det var så härligt när jag kunde börja svettas istället för att ha vantar såfort tempen kryper under +15.

Vad hade du brist på och var tvungen att komplettera med?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #243 skrivet: 2012.09.22 - 15:16:04 »

Nu har Monique har gjort en hälsoanalys som visade en rad brister bland annat B12-brist. I kommentarerna skrev någon att man kan sakna IF som man behöver för att ta upp B12 och att det inte är något att göra åt. Jag googlade på det och hittade på 1177.se att det kan bero på inflammation i magsäcken bla. Med tanke på min egen resa ser jag så klart direkt en koppling till den strikta LCHF som Monique äter som förmodligen ökar inflammationsgraden i kroppen.

Moniques inlägg
http://www.lifezone.se/ketoner/min-halsoanalys/

Inlägget på Sjukvårdsupplysningen
http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #244 skrivet: 2012.09.22 - 19:24:50 »

Det verkar enklare att vara vegan och äta e t t  piller  :lol:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #245 skrivet: 2012.09.22 - 19:26:46 »

Subcalva
Jag är nyfiken hur din kostresa var?  :hm-hm:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #246 skrivet: 2012.09.22 - 20:05:57 »

Låter ju inte direkt som om hon har perniciös anemi. Men konstigt hur man kan äta för lite B12 på lowcarb, tycker jag.  :hmm:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #247 skrivet: 2012.09.22 - 22:25:46 »

Subcalva
Jag är nyfiken hur din kostresa var?  :hm-hm:

Du får läsa första delen på min presentation http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3040.0.html  :whink:

Jag är fortfarande inspirerad av Matt Stone även om hans RBTI-experiment kändes lite OT. Ska man verkligen behöva ha en mätmoj för att kunna äta sig till optimal ämnesomsättning? Och jag inser nu när jag skriver att det kanske det som jag har svårast att förlika med att mäta ketoner. Är inte LCHF bra nog för att normalisera insulinet? Men det var ju inte det jag skulle skriva om nu.

RBTI må vara lite luddigt men målet med det hela är att att få en jämn blodsockernivå (har ni hört det förr :whink: ) genom att äta allt möjligt sött företrädesvis innan kl 14 på dagen. Just det där tänket finns hos fler bla hos Ray Peat som förespråkar att man dricker apelsinjuice (utan fruktkött) och mjölk i rätt stora mängder under dagen. Eventuellt med salt i beroende på om man behöver det eller inte. Ray Peat menar att när glukosmetabolismen i kroppen blir sämre så ökar kroppens stresshormoner och för att komma tillrätta med det så behöver man äta enkla sockerarter eftersom det är det som kroppen har lättast att omvandla och han menar att man ska vara försiktig med mer komplexa kolhydrater som stärkelse.

Med detta som bakgrund så bekänner jag härmed att jag till frukost numera äter havregrynsgröt spetsad med salt, socker och kokosfett. På det en msk svartvinsbärssylt och mjölk. Till förmiddagsfikat blir det en banan plus ev ytterligare en banan direkt efter tränïngen om det är en sån dag. Lunchen har jag som mål att ta med hemifrån men tyvärr lyckas jag i snitt bara två dagar i veckan och i övrigt äter jag ute. Om jag tränat tar jag ett glas apelsinjuice med salt när jag kommer hem. Som kvällsmat brukar jag äta en surdegssmörgås med brieost och en kopp te.

Ray Peat menar också att östrogen är ett hormon som ökar när man är stressad och ett sätt att få ner nivåerna är att äta en rå morot per dag. Jag har kört det sen efter semestern och jag vet inte om jag kan säga att det gjort någon dramatisk förändring. En liten förändring är att min mens som varit väldigt utdragen sen jag provade O3 under min LCHF-period verkar ha blivit lite mer regelbunden. Fast det är lite för tidigt för att egentligen vet om det är moroten det beror men jag hoppas ju förstås.  :smile:

Sådär. Hur många orkade igenom texten?  :whistle:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #248 skrivet: 2012.09.22 - 22:28:52 »

Men konstigt hur man kan äta för lite B12 på lowcarb, tycker jag.

Fast om man som jag tror att strikt LCHF är inflammationshöjande så är det inte alls konstigt.  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #249 skrivet: 2012.09.22 - 22:42:19 »

Du menar att hon inte kan tillgodogöra sig det? Men det tror jag inte på eftersom hon verkar må bra och vara full av energi. Återstår alltså att hon får i sig för lite och det verkar ju också osannolikt om hon inte lever på MBC. Det var så jag tänkte. Ett tredje alternativ är ju förstås att analysen inte var tillförlitlig. Den gjordes väl inte direkt på sjukhus, låter som nåt alternativt place det ska göras lite reklam för.

Varför tror du att LCHF är inflammationsfrämjande förresten? Spill the beans. Share a little.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #250 skrivet: 2012.09.23 - 11:52:41 »

Du menar att hon inte kan tillgodogöra sig det? Men det tror jag inte på eftersom hon verkar må bra och vara full av energi. Återstår alltså att hon får i sig för lite och det verkar ju också osannolikt om hon inte lever på MBC. Det var så jag tänkte. Ett tredje alternativ är ju förstås att analysen inte var tillförlitlig. Den gjordes väl inte direkt på sjukhus, låter som nåt alternativt place det ska göras lite reklam för.

Varför tror du att LCHF är inflammationsfrämjande förresten? Spill the beans. Share a little.  :flirting:

Fast jag mådde också bra i början av LCHF. Verkligen toppenbra och var jättepigg. Inga hungerkänslor och problem att avstå sånt jag inte fick äta. Och jag tror det hänger ihop med nästa del.

Om man äter för lite kolhydrater så kan kroppen tillverka det själv i form av ketoner. Men som jag skrivit på några andra ställen så bör man inte tolka det som att kolhydrater är något vi kan klara oss utan. Det är istället så viktigt att kroppen inte vågar förlita sig på tillförsel utifrån utan har skapat en katastrofplan för att kunna förse inte bara hjärnan men även musklerna med energi. Hjärtat är tex en av de viktigaste muskler vi har. 

Men när kroppen skapar ketoner så ökar mängden kortisol och adrenalin dvs stresshormoner och om kroppen varje dag måste skapa sina ketoner för att överleva så blir det en långvarig stress. Kortvarig stress är inte farligt men ger de "symptom" som LCHF är känt för. Mindre hungerkänslor och mindre behov av att sova. Adrenalin och kortisol kan hjälpa till att hålla en varm i början även om kalla händer och fötter inte är ovanligt då det är en del av "fight and flight"-reaktionen.

Att LCHF funkar så bra i början för många tror jag beror på att man i Sverige har fokus på bra råvaror med mycket näring i. Man får plötsligt i sig mer näring per kalori än vad man fått tidigare och går man bara inte alltför lågt i kolhydrater - eller i kalorier - så är det förmodligen en av de bättre dieter man kan äta.

För att vara extra tydlig så vill jag påpeka att problemet med kortisol och adrenalin kan uppstå på vilken diet som helst som är alltför kalorirestriktiv. Äter man för lite näring (dvs mineraler och vitaminer) så måste kroppen dra ner på ämnesomsättningen. Plötsligt ska man klara av 100% av sin dag på 65% av de resurser man normalt kräver. Då räknar jag 1300 kcal mot 2000 kcal som brukar vara en vanlig siffra för oss damer. Dessutom brukar ju lågfettsdieter bestå av lightprodukter som innehåller ännu mindre riktig näring så man kanske inte ens kommer upp i 65%.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #251 skrivet: 2012.09.23 - 12:06:04 »

Jo, tankarna om att det är stressande känner jag till och tror på, vad gäller "strikt" (*rys*) LC ivf. Menar du att detta tillstånd i sig är inflammatoriskt? Det hade jag inte kopplat, men det låter ju rimligt.

Men hur förklarar det B12-bristen? Att hon p.g.a. inflammation (i magslemhinnan?) inte kan ta upp tillräckligt med B12? För perniciös anemi som din tidigare länk handlade om har jag väldigt svårt att tro på i Moniques fall, om man inte kan ha tidiga och väldigt lindriga stadier. Det kanske man kan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #252 skrivet: 2012.09.23 - 15:05:45 »

Ja jag menar att strikt LCHF är inflammatoriskt eller vad man ska säga. Just pga att kroppen hela tiden tvingas skapa ketoner. Det är ju de tankarna Perfect Health Diet bygger på och där man räknat fram ett minimum på ca 50 g kolhydrater om dagen. Om man nu inte tränar en massa för då behöver man naturligtvis mer till musklerna också.

Perniciös anemi är en autoimmun sjukdom, precis som många av de övriga "nya" sjukdomarna som inte traditionella kulturer led av - oavsett hur mycket kolhydrater de åt. Däremot är det vanligt bland veganer men frågan är om grundorsaken är densamma. Förmodligen beror det snarare på att de äter för lite kött.

Och här jag kan inte låta bli att fnissa lite åt ironin att någon på LCHF fått samma brist som Durianrider har. Han som lever på bara rå frukt.  :lulz:

Jag tror att de flesta av de autoimmuna sjukdomarna har en glidande skala. Det är ju inte så att man är helt frisk ena dagen och nästa dag har man diabetes typ1. Man är inte smal ena dagen och fet nästa dag. Däremot vet man att har någon en autoimmun sjukdom så är risken stor att man får en annan. Glutenintolerans och diabetes T1 är tex starkt sammankopplade. Har man det ena (kommer inte ihåg vilket som är vanligast att få först) så är chansen typ 70% att få den andra.

Jag tror inte att Monique har perniciös anemi men jag tror uppriktigt att det finns en risk att hon får det om hon fortsätter superstrikt. Om nu LCHF är så hormonnormaliserande så borde hon verkligen kunna tillgodogöra sig B12 av alla vitaminer med tanke på livsmedlen hon äter - tycker jag. Men trenden är ju ofta att de som äter LCHF drar ner mer och mer på kolhydraterna efter som de bara blir mer och mer känsliga för olika livsmedel som från början funkade jättebra. Jag tänker på nötter, bär, grädde, CF medmera. Trots att de äter så lite kolhydrater så blir de ändå bara känsligare och känsligare.

Jag har inte följt Moniques blogg dagligen så jag vet inte riktigt var hennes experiment för henne. Jag vet att tidigare så testade hon morötter och fick inget bakslag på det så det var ju positivt i alla fall men jag vet inte om hon vågat fortsätta på den vägen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #253 skrivet: 2012.09.23 - 20:44:12 »

Det är alltså stressen på kroppen som orsakar någon slags inflammtoriskt tillstånd?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #254 skrivet: 2012.09.23 - 20:54:38 »

 :smack_head: Jag hade ju läst din berättelse om din lchf-resa och direkt gett en kommentar..
Det verkar intressant med kroppens "katastrofplan"-kroppen bildar ketoner för att överleva- precis som vid svält.
Jag känner mig ganska "säker" beträffande lchf-alltså om bara någon promille av världens olika befolkningar åt HF-inuiter- och inte ens de kom upp i 70- 75% fett.
Att äta ekologiskt med bra råvaror har ju inte heller lchf ensamrätt till.  :whistle:
Jag har en konstaterad autoimmun sjukdom men har inte glutenintollerans eller D2.
Däremot äter jag inte vanligt mjöl endast lite surdegsbakat.
Det finns en del omsättningar i kroppen som lchf bara går förbi och säger att kroppen reglerar men frågan är om dessa omsättningar går spårlöst förbi.
Jag tänker då på surhetsgrad i kroppen. Vem säger att den skulle vara så smärtfri för kroppen?
Kopplingen mellan reumatism och basisk kost har funnits ganska länge.
Kroppen kan sparka bakut vid insulinomsättning men det skulle också kunna vara vid andra händelser.
Loggat
Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544