Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 00:14:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 246296 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #210 skrivet: 2012.09.15 - 00:19:52 »

Jag vet inte heller  :loony:, jag bara vill minnas att du nämde någon gång att " om det nu var Staffan Lindeberg eller någon annan" att dom hade slutat att äta helt rent paleo, eller ändrat sin uppfattning på något , eller  något....  :smack_head:

Jag har suttit och läst hela dagen om paleo-grunderna  ( när jag inget annat kan dagen efter en katastrof-migränanfall)
och vill självklart veta om de fortfarande tycker att mjölkprodukter är olämpligt mat, eller att man inte ska använda salt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #211 skrivet: 2012.09.15 - 00:51:05 »

Nä, det var nog när en massa LC-paleosar började käka en massa stärkelse och i vissa fall erkände att de mått skit på LC. Lika rabiata mot som de var för strax innan och inga ursäkter till alla människor de fått att följa en diet de numera anser skadlig. :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #212 skrivet: 2012.09.15 - 19:34:21 »

Jag tycker det går bra att äta paleo plus smör.  :cool:
Faktiskt väldig bra kost-i varje fall för mej!  :laugh:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #213 skrivet: 2012.09.15 - 19:59:32 »

NU får du utveckla lite mer.
HUR äter man bäst då enligt dessa LC-paleotister, tolkar jag dig rätt att de äter paleo + potatis nu?

Paleo + smör är säkert också min melodi just nu, som Ninnans.

Jag är fundersam kring mjölken, vet inte allas vad jag skulle tänka kring det.
Lika så spannmål bakat i surdeg.
Inte att jag äter varken det ena eller andra just nu, men funderar vad som är vettigt och nyttigt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #214 skrivet: 2012.09.15 - 21:09:54 »

De äter säkert olika saker. Det gemensamma är väl att de inte längre tror på att äta bara kött och fett och de flesta går nog in för just stärkelse också, tror jag. Det finns en tråd med länkar nånstans. Det var ett tag sen. Tror det var i ungefär samma veva som Taubes skämde ut sig på förra AHS.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #215 skrivet: 2012.09.16 - 17:11:44 »

Taubes? AHS?

"Tror det var i ungefär samma veva som Taubes skämde ut sig på förra AHS."

Lagom kryptiskt för mig just nu... migränen maler dessutom på... :puke1:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #216 skrivet: 2012.09.16 - 18:26:58 »

"klassisk" paleo äter inte mjölk,mjöl. Mycket lite potatis och ris. Enbart veg. oljor fettsnålt kött, inte på ngt sätt överdrivet med fett.
Mycket av frukt, grönsaker och nötter. Väldigt lite av salt.
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #217 skrivet: 2012.09.16 - 18:42:41 »

http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.html
Här har du en bra översikt.

Jag har inte bara lagt till smör utan också fil, surdegsknäcke, potatis  :crazy:
Min frukost består av: fil, honungsmelon, banan, en knäcke med smör och pålägg!
Med den frukosten är jag aldrig sugen på socker eller andra godsaker.
Jag tror frukten gör susen på inställningen till skräpmat. Vet faktiskt inte när jag senast var sugen på "skit".
Jag har inte gått upp i vikt. Äter bara när jag är hungrig men att vara proppmätt gillar jag inte.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #218 skrivet: 2012.09.17 - 07:10:03 »

Melissa McEwan på bloggen huntergatherlove har skrivit ett inlägg om varför Paleo, low-carb och diverse varianter inte funkar för alla.
http://huntgatherlove.com/content/reasons-your-worsening-stomach-problems-paleo-low-carb-ancestral-gaps-etc-diet
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #219 skrivet: 2012.09.17 - 11:47:17 »

Taubes? AHS?
http://garytaubes.com/
http://ancestryfoundation.org/

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #220 skrivet: 2012.09.17 - 12:02:49 »

tänkvärt inlägg, subcalva.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #221 skrivet: 2012.09.17 - 12:14:26 »

Melissa McEwan på bloggen huntergatherlove har skrivit ett inlägg om varför Paleo, low-carb och diverse varianter inte funkar för alla.
http://huntgatherlove.com/content/reasons-your-worsening-stomach-problems-paleo-low-carb-ancestral-gaps-etc-diet

Bra idéer. Synd att det bara var om magproblem dock. En del mår ju inte bra - period. Vad är Gaps förresten? Det här jag inte hört förut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #222 skrivet: 2012.09.17 - 14:21:24 »

det här är iallfall baby gaps

Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #223 skrivet: 2012.09.17 - 22:07:00 »

Vad är Gaps förresten? Det här jag inte hört förut.

GAPS är en variant av FODMAPS
The GAPS Diet is based on the work of Dr. Natasha Campbell-McBride. She discovered the SCD Diet (Specific Carbohydrate Diet) and took it a step further by describing the gut-brain connection in the book Gut and Psychology Syndrome. Her patients coined the term GAP Syndrome or simply GAPS. The diet became known as the GAPS Diet. http://www.gutandpsychologysyndrome.com/gaps-diet/

Bägge dieterna är om jag fattat det hela rätt uteslutningsdieter. Jag inte läst på speciellt om dieterna utan bara det som Chris Kresser skriver. Hans inställning är dock att man inte bara kan utesluta utan det gör man för att läka tarmen/tarmfloran och sen måste man börja tillföra livsmedel försiktigt igen. Annars kan det bli som Melissa McEwan skriver att det som gjorde en bra faktiskt kan göra en sjuk igen och så har man ännu färre livsmedel man tål.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #224 skrivet: 2012.09.17 - 22:16:49 »

Jimmy Moore skriver om dag 61-90 på Optimal Ketosis och skriver bla så här:
"With carbohydrates reigned in to the bare minimum for my carb tolerance and protein moderated to the level that’s right for me, I’ve been reaping the abundant benefits of nutritional ketosis for most of the past four months. Some new improvements to my health that I’ve noticed over the past 30 days include the disappearance of a bad case of painful hemorrhoids that I’ve had for three years, the continued disappearing act played my skin tags, the clearest skin I’ve had (and I had frequent outbreaks on my face prior to this experiment) without the use of any skin care products, sound sleep throughout the nite waking up refreshed, impeccable hunger and craving control over the course of the entire day even after hours without eating, boundless energy and vitality with a pep in my step, mental clarity and sharpness that has helped me in my work (especially during podcast interviews) and an even-keeled mood and confidence that hasn’t been present in many years."

Tänk det var så jag trodde han hade haft på low-carb hela tiden om man läser och lyssnar på han blogg... Trots en viss viktuppgång (~30 kilo) så har han varje gång sagt att han kommer aldrig överge low-carb pga alla hälsoförbättringar han fått. Man undrar ju verkligen hur många hälsoförbättringar han upplevde tidigare med tanke på alla nya hälsoförbättringar som kommit med Optimal Ketosis.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544