Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:32:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 243280 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #165 skrivet: 2012.08.22 - 22:11:34 »

För mig är en fungerande mättnadskänsla att kroppen signalerar att den fått nog och man kan sluta äta.
Om man tror på LCHF så beror det på att man äter tilllräckligt mycket fett.
Själv tror jag det beror på om man äter tillräckligt mycket näring oavsett om det är i form av fett eller kolhydrater.

Men det där med mättnad är lurigt. Adrenalin och kortisol kan lura en. Man ska inte tro att anorektiker går runt och är hungriga jämt. Jag kommer mycket väl ihåg en väninna till min mor som bantade med hjälp av nån chokladdryck. Hon konstaterade att om hon inte översteg 700 kalorier per dag så gick det jättebra för då var hon inte hungrig. Hon gick ner cirka 30 kilo på nolltid!

Matar man in det magiska kaffet i minmat.net och kollar näringsvärdet så innehåller det en hel del olika mikronäringsämnen. Matar jag in min havregrynsfrukost så innehåller det mer av de flesta mineraler och vitaminer undantaget vit A där kaffet vinner överlägset samt vit B3 och vit E där kaffet vinner en marginell seger. Men det pratar man aldrig om utan fokuserar på kalorierna. Detsamma som man kritiserar andra dieter för.

Sen blir det ännu mer absurt på Margaretas blogg där man tackar SSS för att han har "okejat" kaffet. Då är det minsann ingen som efterfrågar några seriösa vetenskapliga källor...  :whistle:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #166 skrivet: 2012.08.22 - 22:16:59 »

Det är vad jag förstår mängden det handlar om. Jag kan ta en sked smör eller kokosfett men inte 50 g.

Jo, jag fattar tanken med att hon inte tycker man ska glufsa i sig enbart fett och inte för mycket på en gång. Men jag inser fortfarande inte vad oförmåga att äta såna mängder rent fett har med mättnadskänsla att göra. Mätt blir man väl när man fått i sig tillräcklig mängd näring. 50 g smör ger 360 kcal. Inget jag blir stoppmätt på oavsett i vilken form det kommer.

Jag hävdar att blir man äcklad av rent fett så beror det på något annat än mättnadskänslor. Jag har den mekanismen vad gäller socker. Har aldrig kunnat äta mer än små mängder av sånt som är enbart sött. Rejält sött alltså. Hallon och sånt kan jag äta obegränsat, men inte typ sliskiga märänger eller skumgodis. Tycker inte ens det är gott.

Många verkar ju till skillnad mot mig ha varit kapabla att konsumera stora mängder socker förut. Berodde det också på att deras mättnadskänsla inte funkade? Troligtvis tycker inte Anna det, det har hon ju andra förklaringar till. Men man kan undra var mättnadskänslan höll hus när sockersvullandet pågick.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
toru
Gäst
« Svara #167 skrivet: 2012.08.22 - 22:23:22 »

Ninnan skrev:

toru
Ärligt talat blir jag ledsen när du kommenterar vad jag tycker här.
Här på denna bloggen känner jag mej fri och inte angripen och får skriva vad jag tycker om fördelar och nackdelar med lchf.
Nä, jag skrev det inte för att vara rolig. Jag menar det också.



Det var inte min mening att göra dig ledsen... Men om du kallar oss galna (eller hur man nu ska tolka gökuret) så kanske du inte ska vara så tunnhudad...

Men är det så nivån är här så är det nog kanske lika bra att avregistrera sig här också.

Tack för mig...





Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #168 skrivet: 2012.08.22 - 22:25:39 »

Sen blir det ännu mer absurt på Margaretas blogg där man tackar SSS för att han har "okejat" kaffet. Då är det minsann ingen som efterfrågar några seriösa vetenskapliga källor...  :whistle:

Det måste jag kolla in.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #169 skrivet: 2012.08.22 - 22:30:59 »

Det var inte min mening att göra dig ledsen... Men om du kallar oss galna (eller hur man nu ska tolka gökuret) så kanske du inte ska vara så tunnhudad...

Men är det så nivån är här så är det nog kanske lika bra att avregistrera sig här också.

Tack för mig...


Hallå där! Är vi alla ansvariga för att ni två inte förstår varandra nu? Nä, här får man stå för sina egna ord och handlingar.

Detta sagt så tycker jag nog det är rätt begriplig att Tommy tolkade din smilie så som han gjorde, Ninnan. Han är ju inte van vid hur vi beter oss här riktigt. Kan ni inte be varandra om ursäkt och förklara för varandra hur ni EGENTLIGEN menade nu i stället så är vi alla vänner sen? Man måste kunna ha olika åsikter utan att bli ovänner. Visst?  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #170 skrivet: 2012.08.22 - 23:32:29 »

 :loony: är det sånt här ni huserar om när jag är lite frånvarande  :loony: .

Jag har faktiskt i kväll suttit och läst hela tråden.

Vad ska jag säga, jag följer inga andra bloggar än docs, och sällan där kommentarer.
Jag har fullt tjo att klara av att lyssna på min egen kropp ( snuvan mm.) så jag saknar inga ketonmätare.
Någon gång i livet hade jag kanske varit intresserad av siffror och tabeller om ketoner och annat, men inte nu.
Däremot är det alltid intressant att läsa fakta och förstå hur allt hänger samman.

Jag börjar sakta, väldigt sakta, att förstå att jag kanske inte äter LCHF enligt kriterierna, även om jag vill tro det.
Så jag håller mig till "gammaldags mat".

Välkommen Tommy och Monica  :flowers:, jag hoppas att ni stannar och trivs.
Vi har en tokig stil och blandar friskt fakta och galenskap, helt enkelt för skojs skull.
Toleransen ska vara både bredd och hög i sak och galenskap, men en sak är klart: man får aldrig såra någon annan.
Det är det vi har varit vädigt måna om här  :nod-yes:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #171 skrivet: 2012.08.23 - 07:10:04 »

Många verkar ju till skillnad mot mig ha varit kapabla att konsumera stora mängder socker förut. Berodde det också på att deras mättnadskänsla inte funkade? Troligtvis tycker inte Anna det, det har hon ju andra förklaringar till. Men man kan undra var mättnadskänslan höll hus när sockersvullandet pågick.  :whink:

Men hur många av de som säger sig vara sockerberoende svullar egentligen på enbart socker? Folk brukar rapportera om att de äter en färskpotatis och det triggar sockersuget så att de börjar svulla glass, godis, kakor och chips. Enligt de flesta näringstabeller så innehåller det både socker OCH fett. Jag känner ingen som svullar på kokt potatis. Färskpotatis med smör kan man svulla på men kan man verkligen säga att det är sockret som triggar?

Michel Blomgren, som tyvärr slutat skriva på sin blogg  :sad:, skrev om när kollegorna på jobbet konstaterade att påskäggen var slut och klagade över att de var så sockersugna. Då pekade MB på sockret vid kaffet och sa att visst fanns det mer och då tyckte kollegorna han var knäpp. Nä, rent socker och enbart socker är det aldrig någon som överäter.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #172 skrivet: 2012.08.23 - 08:23:11 »

Jodå, om jag hade för strarkt sug förr kunde jag äta rakt ur sockerskålen.... Om inte annat fanns för hand. Men med fett, smör elle grädde gick det lättare.
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #173 skrivet: 2012.08.23 - 10:29:34 »

Jag är en sån som kunde överäta godis, inte nu längre. Mackor kunde jag också vräka i mig. Mättnaden är lurig och kanske därför man inte ska mixtra med den. Men man får dricka det där kaffet om man vill, jag tycker själv det är väldigt gott och fick genast sug efter mer, därför har jag avstått.

Lustigt det där att en person har auktoritet att godkänna vad som är ok eler inte, en som är autodiktakt dessutom. Anna H har läst näringsfysiologi mm i alla fall. Tycker inte heller hon ska bestämma heller och att tonen i hennes blogginlägg var lite väl högljud. Hade hon varit mer ödmjuk och satt igång en diskusion hade det nog tagit en annan ände.
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #174 skrivet: 2012.08.23 - 12:59:00 »

Ninnan skrev:

toru
Ärligt talat blir jag ledsen när du kommenterar vad jag tycker här.
Här på denna bloggen känner jag mej fri och inte angripen och får skriva vad jag tycker om fördelar och nackdelar med lchf.
Nä, jag skrev det inte för att vara rolig. Jag menar det också.



Det var inte min mening att göra dig ledsen... Men om du kallar oss galna (eller hur man nu ska tolka gökuret) så kanske du inte ska vara så tunnhudad...

Men är det så nivån är här så är det nog kanske lika bra att avregistrera sig här också.

Tack för mig...

Men Toru, och Monique för den delen också och säkert fler. Ni har inte kommit på det här forumet för att vara med i "gemenskapen" men för att bemöta det ni (tror) pratas om er. Det är bra ni bemöter felaktigheter men kommer man med offentliga uttalanden i internet får man räkna på en hel del mothugg också. Så jag är glad ni förklarade varför ni gör som ni gör, men att det finns andra som tycker det är helknäppt, ja det får dom då väl stå för utan att det behöver bli en "nivå"?

Jag blir alltid litet förvånad att om man skriver något som kan verka negativ så hoppar den "angripna" på med en gång för att förklara för att det har "skvallrats vidare att där pratar man om xx" typ, medan om det är något positivt så hör man inget av personerna.

Nog om detta, jag har tänkt mycket på det där met i långa loppet sista dagarna. Och allt detta rabalder om Magic Bullet Coffee och sånt. Min mening är att många ibland blir litet för styrda av hm hur säger jag...vilja ha kontroll över det hela, och då försvinner avslappnadheten till sin egen kropp. Eller något sånt. jag är INTE bra på att förklara vad jag menar, när jag läser om liknar det mest trams haha.
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #175 skrivet: 2012.08.23 - 14:20:27 »

Jag tror jag förstår Mynlen. Som gammal jojo-bantare har jag jättesvårt att lyssna på vad min kropp verkligen vill. För mig är det inte bra att hålla på att testa ketoner och styra mitt ätande efter det. Inte heller prova massa olika "metoder även om jag gör det, har jättelätt att hoppa på och testa. Men det är inte bra för mig. Andra som inte har problem med det får gärna hållas utan att jag bryr mig.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #176 skrivet: 2012.08.23 - 16:03:22 »

Jodå, om jag hade för strarkt sug förr kunde jag äta rakt ur sockerskålen.... Om inte annat fanns för hand. Men med fett, smör elle grädde gick det lättare.

Om det inte fanns annat till hands kan jag köpa, men hur mycket socker handlade det om? Jag kan också äta rent socker men suget avtar snabbt efter ett par skedar. Och desamma gäller för rent smör.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #177 skrivet: 2012.08.23 - 16:17:34 »

Åh även om det fanns annat till hands. Socker knisprar ju så gott... hur mycket tja, minst en dl kunde jag nog "knispra i mig" tills mitt samvete sade stopp...
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #178 skrivet: 2012.08.23 - 16:20:34 »

med rent smör är jag fortare tillfredsställd.... även om det är jävla gott smör som franskt smör med havssalt flingor.. mums

och nu när jag tänker efter... sockerbitar var en favorit av mig förr. och där kunde det gå åt massor. Bodde jag på sommaren i mormor o morfars sommarstuga, tvåvåningssängen var just brevid ett sånt där skåp med ööh luckor och i en satt sockerbitarna. Satt jag i sängen o läste hamnade min hand hela tiden i sockerbitshyllan....
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #179 skrivet: 2012.08.23 - 16:27:51 »

Men hur många av de som säger sig vara sockerberoende svullar egentligen på enbart socker?

Inte rent bordssocker utan smakämnen kanske. Iofs läste jag en tråd på KiF nyligen där flera ansåg att alla barn raidade skafferiet i jakt på just detta. Men vad är smågodis om inte socker med smakämnen? Smör, späck o.s.v. är inte heller rent smaklöst fett, så nog är det jämförbart tycker jag.

[TILLÄGG]
Oops! Hade inte läst mynlens tillägg än. :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544