Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:12:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 243293 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #90 skrivet: 2012.08.05 - 00:50:31 »

Jag upplever det att lchfbloggare skriver inlägg för att stärka sig själva att fortsätta lowcarba. Ju mer skitmat man ätit innan ju värre blir inläggen.  :huuh:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #91 skrivet: 2012.08.05 - 02:22:15 »

Ligger kanske nåt i det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #92 skrivet: 2012.08.05 - 18:07:15 »

Nja, jag tycker nog att jag uppfattat både Monique, Tommy och Margerata som väldigt strikta även om nu Margareta tydligen inte kört UFO på sistone för hon tycker det varit för jobbigt att vara så strikt. Men jag tycker det är strongt gjort att gå ut med att man inte går ner i vikt med LCHF även om det är ett väldigt känsligt ämne.

Nu har både Monique legat över den magiska gränsen 3.0 men varken hon eller Margareta verkar veta varför Volek o Phinney säger man ska ligga under.

Spännande även fast jag vet att jag aldrig kommer köra LCHF igen. Idag har jag kokat borlottibönor!  :eeek:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #93 skrivet: 2012.08.05 - 20:15:54 »

Vet de inte? Varför gör det det då? Och jag som väntade på ett de skulle tala om vad det hela går ut på nån gång. Fast det är klart, det borde de väl ha gjort från början i så fall.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #94 skrivet: 2012.08.05 - 20:42:15 »

De gör det ju för att gå ner i vikt, ju  :tongue:

Skämt å sido, Jimmy Moore lägger ut low-carb cruise lectures så förhoppningsvis kommer även Voleks föreläsning att läggas ut. Då kanske vi får svar.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #95 skrivet: 2012.08.05 - 20:44:07 »

 :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #96 skrivet: 2012.08.05 - 21:44:03 »

Ett sent svar Hemul (har varit på landet igen) Jag menade att karlar har hyfsat lätt att gå ner med lchf, skrev aldrig något om oss kvinnor som får kämpa. Har också full förståelse för att man vill göra något när vikten kryper upp igen av egen erfarenhet.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #97 skrivet: 2012.08.05 - 22:38:26 »

Jaha, att de borde försöka mer därför att det är så lätt för dem? Fattar!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
toru
Gäst
« Svara #98 skrivet: 2012.08.06 - 06:42:23 »

Citat
Jag upplever det att lchfbloggare skriver inlägg för att stärka sig själva att fortsätta lowcarba. Ju mer skitmat man ätit innan ju värre blir inläggen.

Min första post här... :-)

Njae, något ligger det kanske i första delen av stycket. Kanske inte behovet av att "stärka sig", för det har jag inget problem med alls. Men det är ganska skönt att "skriva av sig" ibland. Jag började skriva dagbok på lchf-forum för att själv ha ett ställe att dokumentera mina framsteg för mig själv. När jag sedan startade min blogg var det i princip av samma anledning, men främst för att möta den kritik som då (hösten 2011) fanns mot strikt LCHF. Dvs att det inte går att variera sin mat... Det blir tråkigt i längden. Jag skapade bloggen för att visa vad jag äter varje dag. Med foton och näringsinnehåll. Det går att äta varierad kost ock ligga lågt i kolhydrater utan att maten behöver bli tjatig.

Sen förstår jag inte andra stycket om skitmat. Skulle "man" alltså skriva sämre inlägg om man ätit kolhydrater... Låter konstigt, men kanske ytterligare en anledning att hålla nere kolhydraterna... :smile:

Tommy Runesson
www.tommytappar.se
Loggat
toru
Gäst
« Svara #99 skrivet: 2012.08.06 - 06:54:18 »

Citat
Vet de inte? Varför gör det det då? Och jag som väntade på ett de skulle tala om vad det hela går ut på nån gång. Fast det är klart, det borde de väl ha gjort från början i så fall.

Andra posten...  :cool:

Om det syftas på varför "vi" gör detta så tror jag att både Margareta och Monique beskriver det ganska bra på sina respektive bloggar. Personligen gör jag det allra mest av nyfikenhet och siffernörderi. Jag gillar att mäta och analysera siffror. Jag har kört LCHF i snart tre år och det som förvånade mig när jag gjorde några testmätningar i blodet var att jag "i teorin" inte var i ketos. Med det låga kolhydratsintag jag haft de senaste åren så trodde jag att jag skulle vara "där". Jag känner inget jättebehov av att minska mer i vikt även om det alltid är trevligt att väla lite mindre, men för mig vet jag att mycket av den "övervikt" jag har kvar är hud som ännu inte "dragit sig tillbaka".

Sen är det nog lite så också att eftersom flera börjat mäta i princip samtidigt så kan vi börja jämföra våra upplevelser och testresultat. Jag tror att det kommer visa att även när det gäller detta så är våra kroppar olika vilket bara stärker tankarna kring LCHF. Dvs vad som funkar för mig kanske inte funkar för Monique eller Margareta. Man kan behöva testa lite olika saker även om man inte behöver får "mätbara" resultat i form av ketoner i blodet... Det är nog mera för oss nördar.

MVH

Tommy Runesson
www.tommytappar.se
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #100 skrivet: 2012.08.06 - 10:24:57 »

Men Tommy, för att du klarar av att inte låta dig ledas av siffror, vill det inte säga att andra inte kan det. Jag läste i natt ditt svar på Anna Hallens BANG (eller vad det nu var) där du beskrev att många unga tjejer frågade dig hur man gör för att gå ner 1,76 kg. Det är just litet det, du tar det med ro så då fattar man men alla dom andra som då börjar leva efter siffror kroppen visar osv. Det är det jag är litet "rädd" för, att det blir för många en ursäkt till att göra lowcarb till en "method" eller hur jag nu säger det.

Du har alltid haft en ganska sund syn på det hela, utan att låta dig skena iväg av siffror. Men det är inte alla som kan det.
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #101 skrivet: 2012.08.06 - 11:55:35 »


Tommy:
"Sen förstår jag inte andra stycket om skitmat. Skulle "man" alltså skriva sämre inlägg om man ätit kolhydrater... Låter konstigt, men kanske ytterligare en anledning att hålla nere kolhydraterna... :smile:"

Jag upplevde det på kostdoktorn.
En "professor" brukade skriva att jag tillhörde SLV-maffian, var en fiende till lchf och annat. Själv skriver han att han åt mycket med wienerbröd och godis innan.
Andra gick igång om jag åt en rödbeta.
Att kallas för förrädare är inte trevligt om man ifrågasätter.
Nu upplever jag det som indoktrinering. Jag är väldigt kritisk nu och tycker det är bra att Monique och Anna Haldén har satt bollen i rullning.
 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #102 skrivet: 2012.08.06 - 12:33:32 »

DEN typen av nollare gör det säkert för att bygga upp sig själva.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #103 skrivet: 2012.08.06 - 12:37:45 »

Citat
Vet de inte? Varför gör det det då? Och jag som väntade på ett de skulle tala om vad det hela går ut på nån gång. Fast det är klart, det borde de väl ha gjort från början i så fall.

Andra posten...  :cool:

Om det syftas på varför "vi" gör detta så tror jag att både Margareta och Monique beskriver det ganska bra på sina respektive bloggar. Personligen gör jag det allra mest av nyfikenhet och siffernörderi.

Nej, det var inte så jag menade. Jag menade att jag väntat på förklaringen till varför ett visst nivåintervall av ketoner i blodet skulle vara optimalt för viktnedgången, den terori som jag antar att Volek måste ha lagt fram. Margareta skriver inget om det. Vet inte om jag hittat alla Moniques inlägg i frågan, men jag tror inte hon gör det.

Välkommen hit förresten!  :whink:
P.S. Om du klickar på Profil i menyn däruppe till vänster under kossan kan du lägga in ditt URL på en knapp och göra en permanent sig också så slipper du kopiera in det i varje inlägg.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #104 skrivet: 2012.08.06 - 12:58:28 »

Monique (Annikas blogg):

"TÄNK OM detta är sant"
"TÄNK OM det kan vara så enkelt"
Ska jag ha en personlig åsikt så ger jag inte så mycket för hennes tankar.
Lite mer provocerat; så gillade hon inte versaler innan hon själv började skriva med det.  :cool:

I varje fall så händer det en hel del just nu på lchfbloggar..
och att många går in här och läser - det visst jag inte..   :blink:  :blink: :lmao:
Loggat
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544