Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 11:01:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 241557 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2012.08.01 - 22:52:56 »

Ja, kanske det. Jag såg ett recept på smoothie där med monstruösa mängder grädde och CF, runt 1000 kcal. Fast den kanske var tänkt som middag.


Å fan! Inte ens zumba hjälper alltså?  :tongue:

Inte i kombination med LCHF i alla fall   :tongue_wag:


 :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #31 skrivet: 2012.08.02 - 00:34:56 »

Ska bli intressant att se vad som händer med blodketonsexperimentet. Varken Jimmy Moore eller Margareta villl tala om just nu hur de äter utan vill vänta tills de ser hur det går... Hmmm

Intressant diskussion här! :)
Jag skriver exakt vad jag äter för att hamna i ketos, finns på hemsidan.
Loggat
Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #32 skrivet: 2012.08.02 - 00:48:49 »

Ökning på 5-7 kg tycker jag är underligt..
I varje fall för en ledande inom gebitet.
(hade jag varit  i den situationen skulle jag nog svultit lite grann för att vara trovärdig  :crazy:)
Jag som inte ens är lchfare har hållit min vikt med att utöka kolh. och samtidigt minskat fettet.  :hm-hm:
Är inte det paranoia att söka sig till "hälsokost- olja" och tror att det hjälper.
Jag har fortfarande mina funderingar..

Ser att du har läst min blogg :) ... Ja en ökning på 5-7 kg är kanske underligt för vissa att förstå. Men jag har en känslig kropp, och med lite vin då och då, nötter och bär så är det resultatet över dessa 5 åren sedan jag tappade mina 40 kg. Men jag vill ju att folk (som har samma problem med vikten) ska kunna känna igen sig och veta att jag har förståelse och erfarenhet av viktproblem. Jag är ärlig med mina läsare...
Att svälta lite tror jag inte är en bra eller optimal lösning, och rätt oärligt mot alla som följer bloggen, så för mig var det inte ett alternativ.

Härligt att läsa att du lyckats med din vikt. Det är toppen.

Jag tränar rätt hårt och oljan har jag köpt i samband med träningen. Den rekommenderas av både Dr Jeff Volek (ledande forskare inom lågkolhydratskost och träning) och Kenn Hallstensen (författare och tränare i Norge för två stora forbollslag). Ett intressant kosttillskott för en som äter LCHF och tränar. DOCK så kan den även rekommenderas för den som vill minska i vikt om jag har förstått Jeff Volek rätt!

Synd att du är så snabb att döma folk när du inte vet hela bakgrunden. Men hoppas att jag kunde ge dig lite mera förståelse för hur det ligger till. Lycka till med ditt framöver.
Träning gör jag för att må bra, inte för att gå ner i vikt. Finns en intressant studie här om just hur kosten påverkar vikten och inte träningen:
www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0040503

Hälsnignar Monique
Loggat
Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #33 skrivet: 2012.08.02 - 00:52:47 »

Ja, kanske det. Jag såg ett recept på smoothie där med monstruösa mängder grädde och CF, runt 1000 kcal. Fast den kanske var tänkt som middag.


Å fan! Inte ens zumba hjälper alltså?  :tongue:

Inte i kombination med LCHF i alla fall   :tongue_wag:


 :lol:

Hej Hemul!
Jättegod smoothie för den som äter LCHF. Jag har redan gått ner 40kg och har ätit LCHF i över 5 år. Men med vin då och då, samt nötter och bär så går jag tyvärr lätt upp i vikt. Bara att inse :) Därför kollar jag nu ketonvärden för att se vad det är som gör att jag kommer ur ketos och in i ketos. Väldigt intressant.

Och träning hjälper inte, men man mår bra av det. Här finns en intressant studie om träning, kost och vikt och hur det är kosten som måste ändras och inte träningen som måste ökas för att minska i vikt. Den är jätteintressant!
www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0040503
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2012.08.02 - 01:58:13 »

Hej Monique!

Jo, visst låter den god (förutom äggvitan då, rå äggvita är inte min grej riktigt). Brukar göra liknande själv periodvis. Det var att den var så stor jag reagerade  på, inte innehållet i sig. Nog för att jag skulle kunna sänka en sån, men 2 såna mer än täcker mitt dagsbehov och jag skulle nog vilja ha riktig mat också ändå.  :shy:

Jaha, har du gått upp de där kilona över många år? Jag fattade det som att det var nu i sommar eller senaste tiden ivf. Hur som, att döma av bilderna du har av dig själv på bloggen så kan jag trösta dig med att du SER rakt inte tjock ut. Du ser lagom ut. Men jag fattar, jag vet att det inte alltid syns utanpå, inte med kläderna på ivf.  :whink:

Det ska bli kul att se hur det går med ketonräknandet, det pågår ju lite varstans nu. Good luck!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2012.08.02 - 04:33:53 »

Man har ingen aning om varför det blir platåer och varför vissa inte går ner. Eller rättare sagt, första misstanken är förstås att personen i fråga gör något fel.
Eller, så här är det nog:

Välkommen till en naturlig kost där du kan äta dig mätt på allting som inte innehåller mer än 5 g kolhydrater/100 g utan att räkna någonting
Men jag har provat och går inte ner
Ah, men har du verkligen kollat kolhydratinnehållet?
Trodde inte jag behövde räkna men nu har jag kollat med Min mat och ligger under 20 gram kolhhydrater
Ah, men du har inte kört så länge så det är naturligtvis omställningsbesvär. Det kan man ha upp till 6 månader.
Men nu har jag kört i 6 månader och går inte ner
Ah, men du kanske inte tål mjölkprodukter/nötter/etc
Trodde jag kunde äta allt under 5 g men nu har jag kört utan mjölkprodukter/nötter/etc och går inte ner
Ah, men en smal kropp betyder inte att man är frisk. Titta bara på de där utmärglade veganerna/VV/ISO-dietarna. De har säkert lite osunt bukfett under tröjan...
Men jag är inte smal. Jag är fortfarande fet enligt BMI
Ah, men BMI gäller inte enstaka personer. Det kan man inte lita på. Det gäller bara stora befolkningsgrupper.
Men jag väger fortfarande 30 kilo mer än när jag var ung
Ah, men kroppen kanske inte vill väga så lite som den gjorde då. Och vid en viss ålder kan man inte räkna med att vara lika smal som ung.
Men jag var inte trådsmal som ung. Jag låg redan då åt det fylliga hållet
Ah, men kroppen måste känna sig trygg. Sen kommer du gå ner...

Har jag glömt något?  :whistle:




Ha ha ha!  :lulz:

Hur kunde jag missa detta mästerverk? Jag läste bara inlägget du skrev direkt efter. Tur att jag såg det nu.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #36 skrivet: 2012.08.02 - 05:30:52 »

Jag fömodar att min kropp är lika känslig som en annan frisk kropp är.
Jag dricker rödvin de mesta av dagarna både när jag åt lchf och både förut och nu.
Det gör ingen skillnad i viktnivå.
Jag har testat veckor utan vin och det ger varken upp eller ner på viktnedgång.
Snarare blir jag mätt på vin och fördröjer mitt intag av måltid.

Nötter och bär har ingen påverkan på min kropp heller.
Jag äter bara när jag är hungrig, frukost kan vänta i flera timmar. Jag äter alltid tills jag är mätt- och inte därutöver.. och äter långsamt.
Gärna fil till morgonen med ek. banan och dito honungsmelon.
Det finns inte ett grams ökning av vikt om man samtiigt minskar bra fett och ökar bra kolh.. Inte på min kropp.
Oavsett om man äter lchf eller annan kost tror jag ökat kaoriintag leder till fetma i längden. En helt personlig åsikt.
Livet är mer till att leva än att fröjda sig med sin kost.

Nä, diverse kosttilläg ger jag inte fem öre på. Det är mer till för profiter i kostbloggar.
"Döma folk"? Ja om de tar sista halmstrået och de tror de ka bli friska av det , kanske  de helt enkelt ska minska sin grädkosumtion.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #37 skrivet: 2012.08.02 - 09:40:14 »

Synd att du är så snabb att döma folk när du inte vet hela bakgrunden. Men hoppas att jag kunde ge dig lite mera förståelse för hur det ligger till. Lycka till med ditt framöver.

Jag tycker inte att det är döma någon genom att konstatera att någon gått upp i vikt. Jag blev själv förvånad för jag trodde faktiskt du höll vikten. Tyvärr tolkar jag ditt svar till Ninnan som att du tycker att det är pinsamt vilket det inte borde vara när du talar öppet om det på bloggen. Vad jag tycker är lite konstigt är de som fortsätter med en alltmer striktare LCHF tills de i princip bara äter kaffe, ägg, kött och kokosfett trots att de under flera års tid jojat fram och tillbaka och inte får bestående resultat.

Att du gått upp ett antal kilo på bara lite vin och choklad tycker jag inte alls låter orimligt. Du kör ju normalt sett en väldigt strikt LCHF och är därmed förmodligen extremt insulinresistent. Din ämnesomsättningen kanske inte heller är i toppenkondion. Till och med Atkins varnade för att den kunde minska om man körde länge i hans första fas och där kan man väl säga att strikt LCHF platsar.

Nu vet jag inte om det är första gången på LCHF som du gått upp i vikt men i så fall förstår jag att du vill testa längre. Själv fick jag fler symptom som extremt kalla händer och fötter och genom det mer kramp i fötterna. Jag kunde knappt köra yoga pga av det. Och det som verkligen fick mig att leta på nätet var att jag vaknade på nätterna av att hjärtat rusade och jag var väldigt uppvarvad och det kunde ta en timme innan jag somnade om. Nu vet du lite mer om mig - ifall du villl döma mig  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2012.08.02 - 10:26:07 »

tycker inte heller det är att döma, mer att sätta ord på vad många, som inte kan alla faktorer, tänker. Det flesta säger inte sånt rakt ut.

Vad jag börjar undra nu (alltså ingen dömning alls) är hur bestämmer det flesta sin målvikt egentligen. BMI är inte så bra mått, men det är iallafall något.
Jag har satt min målvikt på 70 kg, men om det blir 75 eller 65 bryr jag mig mindre om. Och ändå är det en skillnad på 10 kg.... jag tänker iallafall inte bli fixerad på en viss vikt, så länge jag inte går upp för mycket, typ till 90 igen. Över 100 vill jag alldrig väga mer.

Väger nu 92.5 och är egentligen jävlig nöjd med min kropp, konstigt nog. Är nästan kär på min spegelbild hahahah
Loggat



Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #39 skrivet: 2012.08.02 - 11:23:01 »

Synd att du är så snabb att döma folk när du inte vet hela bakgrunden. Men hoppas att jag kunde ge dig lite mera förståelse för hur det ligger till. Lycka till med ditt framöver.

Jag tycker inte att det är döma någon genom att konstatera att någon gått upp i vikt. Jag blev själv förvånad för jag trodde faktiskt du höll vikten. Tyvärr tolkar jag ditt svar till Ninnan som att du tycker att det är pinsamt vilket det inte borde vara när du talar öppet om det på bloggen. Vad jag tycker är lite konstigt är de som fortsätter med en alltmer striktare LCHF tills de i princip bara äter kaffe, ägg, kött och kokosfett trots att de under flera års tid jojat fram och tillbaka och inte får bestående resultat.



Tack för svar. Jag kanske misstolkade, ber om ursäkt för det. Jag tog not åt mig av det som skrevs om att vara frontfigur för LCHF och har gått upp i vikt :)... Även som frontfigur och att jag har hållit vikten i 5 år med 5-7 kg upp (och ner skulle jag säga, men upp är det) så anser jag fortfarande att jag håller vikten, men konstaterar att även hålla vikten är en evig kamp tyvärr. Det försvinner inte med kilon. :)

Kramp är rätt vanligt bland folk som äter LCHF, oftast magnesium brist men kan även vara saltbrist (speciellt om man tränar mycket).

Tack igen för svar! :)
Ha en fin helg!
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #40 skrivet: 2012.08.02 - 11:44:38 »

Hur långt tillbaka måste man stå för sina åsikter. Är det inte bra att man ändrar sig när man märker att det kanske inte stämde det man sa först? Det är väl också skönt att Moniq är som alla vi andra, själv går jag också upp av dagliga vinintag men alla är ju olika. Kul för dig Ninnan att du inte har problem med det.
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #41 skrivet: 2012.08.02 - 13:10:08 »

Kul och kul.. med vindrickande, egentligen inte. Min erfarenhet är att man får se upp med det, säskilt om man är äldre,ensam kvinna. Det är väldigt lätt att man "unnar sig det" och till slut inser man att det blev alldeles för mycket.
En lite varning vill jag nog skriva.  :fork_off: Kanske är det bra att ligga lågt med vinet.
Man vet inte heller när det blir en ovana..  :whistle:
Jag ber om ursäkt Monique eftersom jag sårat dej.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2012.08.02 - 14:02:39 »

Men Moniqie, nu måste jag fråga och ta inte illa upp är du snäll, jag vill bara reda ut det. Du säger att du gått upp de här kilona under 5 år och att du har ätit LCHF i 5 år. Har du då alltså  bara gått upp på LCHF? Jag är nyfiken, för det är i så fall väldigt lika mig. Jag gick ner 16-17 kg med GI (min egen tillämpning, ingen klubbvariant!) direct innan jag började med LCHF. De första 5 åren på LCHF och senare snarare Optimal Nutrition, men utan att följa kolhdratrekommendationerna (minst 50 g) fullt ut eftersom LCHF gjort mig kolhydratskrämd även om jag inte ville erkänna det, gick jag upp 7-8 kg. De senaste två åren har jag, på mycket liberalare kolhydratintag gått ner, vad är det nu, nästan 34 kg. Sammanlagt över 40 kg alltså, så rätt lika där också. Tyvärr med den stora skillnaden att jag har långt kvar också.

Vill tillägga att jag snabbt fick mycket stora hälsovinster trots att jag inte gick ner och det har inte försvunnit med ökat kolhydratintag, det har bara blivit bättre hela tiden. Anmärkningsvärt är kanske att jag hade något högt blodtryck (doktorn sa att det var bra, men jag kollade upp att det var gränsfallshögt). Det förbättrades inte förrän första året jag gick ner rejält i vikt och då förbättrades så mycket att doktorn nästan var tårögt. Så det verkar ha varit direkt viktrelaterat och påverkades inte av att jag åt nyttigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2012.08.02 - 14:14:41 »

Vad jag börjar undra nu (alltså ingen dömning alls) är hur bestämmer det flesta sin målvikt egentligen. BMI är inte så bra mått, men det är iallafall något.
Jag har satt min målvikt på 70 kg, men om det blir 75 eller 65 bryr jag mig mindre om. Och ändå är det en skillnad på 10 kg.... jag tänker iallafall inte bli fixerad på en viss vikt, så länge jag inte går upp för mycket, typ till 90 igen. Över 100 vill jag alldrig väga mer.

Vi ligger ju rätt lika och jag kommer också att vara nöjd vid 75 även om jag vill lägre. Tror du inte att när vi väl vägt 75 ett tag och kan göra allt vi brukade göra så kommer vi att börja tycka att den vikten är hindrande? Det är ju trots allt döfläsk att släpa på då ockå. Om vi till exempel får för oss att börja springa så kommer vi att känna av det. Monique är ju väldigt aktiv vad det verkar och känner nog sina 7 kg. Jag tror nog ribban kommer att höjas vartefter för oss också. Själv blev jag jättenöjd häromdagen när speglade mig i smyg i ett skyltfönster för att kolla in min nya vindtygsjacka och la märke till att magen inte skjöt ut som om jag vore höggravid ur den öppna jackan. Men antagligen är jag inte nöjd med att både jackan och magen putar särkilt länge...

Citat
Väger nu 92.5 och är egentligen jävlig nöjd med min kropp, konstigt nog. Är nästan kär på min spegelbild hahahah

Va? Har du gått om mig!  :shock: Kirurgi igen? :goggle: :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #44 skrivet: 2012.08.02 - 16:01:56 »

Men Moniqie, nu måste jag fråga och ta inte illa upp är du snäll, jag vill bara reda ut det. Du säger att du gått upp de här kilona under 5 år och att du har ätit LCHF i 5 år. Har du då alltså  bara gått upp på LCHF? Jag är nyfiken, för det är i så fall väldigt lika mig. Jag gick ner 16-17 kg med GI (min egen tillämpning, ingen klubbvariant!) direct innan jag började med LCHF.

Hej Hemul :)
Tar absolut inte illa upp!
Jag har ätit strikt LCHF (det jag 'trott' varit strikt) hela tiden. Inga snedsteg förutom vid ett tillfälle nu i sommar. Men jag har ätit naturella nötter, druckit vin (är Sydafrikan o vinälskare) och ätit mörk choklad (mera den senaste tiden) och ätit en del bär då och då (mera på sommaren). Detta misstänker jag har gjort att jag långsamt ökat i vikt. Kanske även ålder (jag blir tydligen oxå äldre ;) )
Jag satt vid samma middagsbord som Dr Jeff Volek under en vecka på Low Carb Cruise, han är världens främsta forskare vad gäller lågkolhydratskost och träning. Han menar att detta med ketoner är otroligt intressant och viktigt för den som vill minska i vikt samt få förståelse för hur ens egen kropp fungerar. Mycket intressant! Har skrivit ett inlägg om han och hans föreläsning. Finns här:
http://www.lifezone.se/2012/07/24/se/middag-med-jeff-volek-och-tr%C3%A4ning-p%C3%A5-ketoner,-optimerar-prestation!-10786829

Men jag har alltid haft en kropp som lätt ökar i vikt, forskare menar att bara man ser eller doftar något 'gott' så frisläpps insulin, kan förklara uttrycket, 'jag går upp i vikt bara jag ser en kaka'. Ligger alltså lite sanning i det, sån är jag! :)

Hoppas det hjälpte!
Varma hälsningar Monique
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544