Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 08:41:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 241546 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.08.01 - 13:38:17 »

Jag tycker nog de flesta skriver att man inte kan äta obegränsat

NU ja!  :tongue:

Citat
Margareta har problem med sköldkörteln och rent allmänt så har väl vi kvinnor i övergångsåldern och uppåt svårt att hålla vikten.

Men har hon gått upp då? Jag tycker tvärtom hon ser smalare ut.

Det där med blodketoner. Jag ögnade igenom Margaretas blogg men hittade ingen förklaring till varför det skulle vara bra att ha höga värden i blodet. Inte på Jimmy Moores blogg heller, med det är ju inget man ögnar. Däremot har han en länk till en intervju med Sisson där han lär ska förklara saken, som jag ska lyssna på när jag orkar. Förvånar mig att Sisson är inne på det eftersom han inte är så kolhydratsnål.
http://livinlavidalowcarb.com/blog/jimmy-moores-n1-experiments-nutritional-ketosis-day-1-30/14409
http://www.askthelowcarbexperts.com/2012/02/5-ketosis-devil-or-angel-mark-sisson/

Jag citarar Jimmy (min fetstil).
In order to be fully keto-adapted and to start burning stored body fat for fuel, ketone levels must be between 0.5 to 3.0 millimolar. There is no added benefit to pushing blood ketones higher than 3.0 millimolar which Volek and Phinney say is “about as high as most people get eating a well-formulated ketogenic diet.” The three primary factors impacting blood ketone production are carbohydrates, protein and exercise. The first one is obvious and requires most people to restrict their carb counts to no more than 50g daily. Some people will probably need a lot less than this while others can possibly be able to consume as much as 100g daily and be in nutritional ketosis. The second one is very likely the problem with most low-carbers who have trouble getting into ketosis. Despite what you hear about low-carb diets being “high-protein,” the reality is protein intake should be moderate or adequate. Why? Because a little more than half of the protein you consume is converted into glucose by the liver (a process known as gluconeogenesis) producing “an anti-ketogenic effect” in the body similar to eating too many carbohydrates. Finally, the third one is exercise which can increase blood ketone levels 0.25-0.50 millimolar immediately afterwards which is an indication that fat-burning has commenced. These ketone levels can “increase sharply during the 1-2 hours after exercise due to increased hepatic delivery of fatty acids and greater rates of fat oxidation,” according to Volek and Phinney. Consuming carbohydrates and the amino acid alanine post-workout will blunt this blood ketone response somewhat which is why they recommend to avoid consuming them.

Det kanske inte är så galet ivf. 50g, det är mer än de flesta LCHF-are äter det. Han skriver visserligen att en del kan behöva äta mindre men också att en del kan äta betydligt mer. Begränsa proteinet - inga 1-2 g per kilo kroppsvikt här inte, misstänker jag. Nu har vi helt plötsligt Kwasniewskis Optimal Nutrition. Moderat begränsning av kolhydrater OCH begränsning av protein. Lots of fat, babies! Motion är ju synnerligen intressant och ovanligt i dessa sammanhang.

Jag blev glad när jag läste det där. Jag har gillat Phinney sedan jag började lowcarba och hittade en radiointervju med honom på nätet. Var så intressant och han var lättlyssnad. Sen har jag uppfattat det som att han inte är någon kolhydrattaliban. I docs intervju ansåg han ju sin egen kosthållning vara "very strict" och han åt om jag minns rätt 35 g kolhydrater per dag. Var rädd att även han var en kappvändare, men så verkar det ju inte vara då.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,26.msg34.html

Jag gissar dock att få LCHF-are kommer att våga experimentera med att höja kolhydraterna.  :tongue:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #16 skrivet: 2012.08.01 - 13:40:51 »

Vill bara säga att jag tycker inte man sänker ribban genom att kritisera ledare; allrahelst för att de blir enögda med ett sånt massivt stöd av "skyttesluskar" som säger ja till allt och hyllar allt ledarna skriver. Fartblinda och trampar över linjen i övermod.
Numera ser jag det som indoktrinering ju mer jag läser.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.08.01 - 13:45:48 »

Det har jag gjort länge, Ninnan, så jag håller helt med dig där. Organiserad har den varit periodvis också. En löjlig sak kanske, men minns ni när alla som på en given signal började använda det konstruerade ordet "sockerkedjor" istället för "kolhydrater"? Jag hatar när man använder ord på det viset, så därför hängde jag upp mig. I samma klass som föryngringsyta och hygientekniker i min bok men med det motsatta syftet, inte att försköna utan att domonisera. Det roliga var emellertid hur alla inblandade började köra med det samtidigt och ofta också. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #18 skrivet: 2012.08.01 - 16:49:34 »

Så länge jag varit med så har jag inte uppfattat att man kan äta obegränsat. Jag började läsa Annikas blogg. Det där med sockerkedjor känner jag inte heller igen. Ibland är ni lite paranoida.

Vad som är lustigt däremot att nu ska "alla" plötsligt" mäta ketoner. Aldrig i livet att jag börjar med det, räcker med en i familjen som måste hålla på att testa sig.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012.08.01 - 17:04:40 »

Nä, vi har bara varit med längre än du och ser kanske därför fler motsägelser. Mycket mat var väldigt chict i början. Skaldeman raljerade med sina stora fläskstycken och biffar och Litsfeldt körde med devisen "hur du med mycken och god mat blir av med sockersug och övervikt". Folk skröt med hur mycket de åt.

Det där med sockerkedjor pågick ett år eller så, sen gav de väl upp när de flesta hade smak nog att inte plocka upp det utan fortsatte säga kolhydrater.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #20 skrivet: 2012.08.01 - 17:41:50 »

Ska bli intressant att se vad som händer med blodketonsexperimentet. Varken Jimmy Moore eller Margareta villl tala om just nu hur de äter utan vill vänta tills de ser hur det går... Hmmm
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #21 skrivet: 2012.08.01 - 20:30:44 »

Jag upplever mig inte som paranoid..
Men det är märkligt.  :cool:
 Doc hade skrivit "att många av hans diabetespatienter kunde med tiden öka sina kolhydrater med lite ris, potatis,frukt och rotfrukter." "hans patienter hade blivit friska"
Det citatet finns inte kvar. Det var för tre veckor sedan.
Jag har ett anteckningsblock brevid datorn och skriver ner en del för att jag lättare ska kunna skriva inlägg. Jag gjorde flera inlägg och Doc svarade på dem.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012.08.01 - 20:33:06 »

Vilket inlägg var det? Jag läser inte allt längre. Finns inte kommentarerna kvar heller?  :shock:

Wow. Sisson måste humra här!  :lol:
When Listening to Your Body Doesn’t Work
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #23 skrivet: 2012.08.01 - 20:55:08 »

Jag hittade inlägget från Doc där han beskriver det #65

http://www.kostdoktorn.se/expressen-diabetiker-kan-bli-friska-med-lchf-kost/comment-page-2/#comments

Jag erkänner glatt att jag var rättså frän i mina inlägg..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2012.08.01 - 21:03:06 »

Men det är ju intressant om han har sådana patienter. Menar du att han skrev det i själva bloginlägget först alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #25 skrivet: 2012.08.01 - 22:13:41 »

Har läst runt lite på om det här med Nutritional Ketosis och hittade ett av Moniques första inlägg om det och det visar sig att hon också gått upp i vikt.  :shock:
5-7 kilo - undrar varför hon inte vet exakt  :hm-hm:

http://www.lifezone.se/2012/07/25/se/banta-och-lchf-10804299
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #26 skrivet: 2012.08.01 - 22:23:47 »

JA, i blogginlägget.
 Det var därför jag reagerade. Därför tycker jag det är konstigt att det inte finns med nu.
De- hans patienter- kunde "öka" sina kolh. med lite ris(!), potatis, frukt(!) och kålrötter".
Jag hade faktiskt aldrig hört att D2 kunde bli friska. Därför mina inlägg.

Sisson verkar ha lite hum om kost. Min kropp skulle gladeligen äta massor men det är troligvis mitt "överjag" som sätter P för det och faktiskt samvetet. Man blir ju helt förkrossad efteråt..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.08.01 - 22:30:31 »

Å fan! Inte ens zumba hjälper alltså?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #28 skrivet: 2012.08.01 - 22:32:25 »

Å fan! Inte ens zumba hjälper alltså?  :tongue:

Inte i kombination med LCHF i alla fall   :tongue_wag:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #29 skrivet: 2012.08.01 - 22:41:21 »

Ökning på 5-7 kg tycker jag är underligt..
I varje fall för en ledande inom gebitet.
(hade jag varit  i den situationen skulle jag nog svultit lite grann för att vara trovärdig  :crazy:)
Jag som inte ens är lchfare har hållit min vikt med att utöka kolh. och samtidigt minskat fettet.  :hm-hm:
Är inte det paranoia att söka sig till "hälsokost- olja" och tror att det hjälper.
Jag har fortfarande mina funderingar..
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544