Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 07:22:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 931846 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #120 skrivet: 2008.10.03 - 19:27:23 »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Nu behöver jag  tröst ...

Precis när vi hade planerat att ta lite lugnt från renoveringen ett par veckor.
egentligen är det fullt upp ändå... lite slipning vid valvet, uppsättning av träpersienner ... sånt + båtupptagning och  lite fix med bilen.. sånt smått :smack_head:.

Men vår kök ville annat, igår kväll tassade jag till köket och tyckte att det lät konstigt vid den nya diskmaskinen, tände lampan och  :max-shock:
det sprutade vatten ut ur en av svängarna på  diskmaskinens avloppsystem  :cry:,
Det var bara att kasta dit ett handuk och fundera vidare...

Vi har alltså inte monterat skåpen, men har ett nylagt golv och alla skåp uppradade längst väggar.

Styrmannen borrade loss en bit av yttregolv kring alla rör ( där under tilltänkta diskbänken ) , lite vatten syntes mellan golvet och spånskivan och även i hålen längre ner kring rör... inte mycket men det fanns där och  vi vet inte om det har sipprat vatten någon gång innan eller  om detta var första och enda gången.

Så lite tork och sånt under dagen ..

Nu har vi tre  alternativ:

1) strunta i det , det finns säkert inte så mycket fukt där  :pippi:... vi som har just åtgärdat en felkonstruktion och fuktskada ... nej , iget alternativ  :mad_roll:

2) ringa till försäkringsbolagen, vänta tills någon behagar komma och inspektera  kanske under nästa vecka,
ha någon dum apparat på G där  hummandes under ett par veckor tills någon snubbe behagar att komma på plats och riva golvet och byta spånskivan och en bit frigolit, notan 1500 som självrisk  väntetid : obestämt  :pippi: :cry: :cry:

Så vi har bestämt oss att alternativ
3) gäller så
Imorgon flyttar alla köksskåp till olika ställen i huset som precis har fått ta in alla andra möbler och 25 miljoner lådor ....
spisen till tvättstugan, diskmaskinen  vet jag inte vart och sedan har vi en nästan 4 meter lång diskbänk som inte går att flytta till hallen ( vi tog den in genom köksdörren ut ), sedan plockar vi bort det nylagda golvet i en militärisk ordning , tur att den har en stadig konstruktion som går att plocka i bitar  och tillbaks igen.
Sedan river styrmannen upp runt det området där vatten har runnit  och tar upp frigoliten, i bästa fall finns det inget vatten där alls, annars är det bara torka , låte luftavfuktaren köra ett par dygn och bygga golvet tillbaks.
Kostar kanske inget , kanske några hundralappar om man måste byta någon skiva. Tid : ett par tuffa dagar och en rivstart till köksrenoveringen.
Jag har nämligen sagt att jag ska inte konka saker tillbaks dit för att sedan lyfta dom ut igen om ett par veckor.
Så summa summarum : köksrenoveringen börjar i morgon ...

Men jag är trött och behöver att ta det lugnt och styrmannen har ju båtupptagningen och lite till .
SÅ spisen och diskmaskinen kommer att vara lite vilsna ett tag för att inte tala om vart man hittar kastruller och skålar ...

Måtte detta gå smidigt nu ... :bang_head:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #121 skrivet: 2008.10.04 - 18:57:29 »

:sad: ingen tröstar mig ...

Jag har en duktig familj !!!

Kl. 12.00 var köket tomt av alla möbler och köksskåp, hela golvet var upp-plockad i fina högar  och vi kunde börja inspektera på skadorna...

Ett tag var jag skraj, för när vi lyfte upp första rutan av spånskivan och frigolit ,fanns det lite vatten på platonmattan ( av plast ) där under och det visade sig att vattnet hade trängt under väggen mot vardagsrummet  :max-shock:.

Efter 5 timmars jobb hade vi kommit till torra, då var 6 kvm av köksgolv uppe och en halvmeter frigolit bortskrapade under vardagsrummet,
väggen mellan vardagsrummet och köket är inte bärande så man kunde pilla bort frigolit under skivorna ( golvet och skivorna  var torra, för vatten hade runnit ner till platonmattan genom röröppningar )  så det var bara torka mattan och ta bort frigoliten.

Jag kan tala om att det var skönt att konstatera att inget i konstruktionen var vattenskadat ,så detta kostar i princip ingenting för oss.
Möjligtvis en frigolitskiva om det inte blir smidigt att packa tillbaks de lite brutna bitar.

Men jag är så glad att vi inte kontaktade försäkringsbolagen , för när de hade konstaterat att fukt hade hamnat någon cm under väggen hade de sagt att hela vardagsrummet skulle också rivas , och jag vet inte om jag hade orkat med det just nu, när vi en vecka sedan hade fått den färdigt :shock:

Men i bästa fall har vi golv och allt tillbaks i morgon , om man måste handla något till då blir det färdigt på måndag.

Just nu ser mitt hem ut som en förråd och loppmarknad.
Köksskåp överallt i hallen och vardagsrummet, småbröte här och där.
Tvättstugan proppfull med alla köksmaskiner och lite till .
Men barnen älskar att matbordet står mellan soffan och TV: n, det innebär att man kan äta och titta på TV SAMTIDIGit  :yay:, säjer de !

Vi överlever nog det här med, men jag kommer inte testa någon lammframdel i närmaste framtiden :smack:, så att ni vet det  :whink:
Loggat
Vira
Sr. Member

Smörklickar: 12

Antal inlägg: 332

« Svara #122 skrivet: 2008.10.04 - 19:18:12 »

Bauta  :bearhug: till dej  Idalinda :lol: .   Såg ditt inlägg först nu :blush: :shy:

Hoppas du får ordning på´t snart :whink:
Loggat

Vira
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #123 skrivet: 2008.10.04 - 19:28:17 »

Nu när jag kan le igen konstaterar jag att detta påskyndar vår köksrenovering !
För styrmannen hade kanske låtit det hela vänta " en vecka till" bara för att  det är ju lite motigt att börja ett nytt projekt hela tiden.
Men nu verkar det som köker vill bli färdig snart så den har knuffat oss på fart igen, det finns ju inga bortförklaringar att man måste flytta möblerna först...
Köket är nu barskapad så det är bara att pilla bortgamla kakel, montera ner överskåpen och bygga sockel  :whistle:
Loggat
Vira
Sr. Member

Smörklickar: 12

Antal inlägg: 332

« Svara #124 skrivet: 2008.10.04 - 19:33:47 »

Inget ont utan något gott i följe  :lol1:
Loggat

Vira
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #125 skrivet: 2008.10.04 - 23:15:12 »

ujujuj...

kraaaaaam!!!

:strut: :jumplol: :rotfl: :jumplol: :strut:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #126 skrivet: 2008.10.04 - 23:23:08 »

Men nu verkar det som köker vill bli färdig snart

Då kan du börja rosta lök då!  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #127 skrivet: 2008.10.05 - 21:24:18 »

Min UN-DER-BA-RA familj har fixat det  :clapping: :yay: :yay: :yay:

"kocken" har hållit oss vid liv och lagat mat : bottenlöspaj till lunch och hemul-bröd-pizza till kvällsmat.
Han + resten av sällskapet har lappat ihop golvet  och lagt tillbaks laminatgolvet  :inlove:

Nu har vi golv i köket  och matbordet finns också där. Diskmaskinen och spisen står där också, men diskmaskinen är inte kopplad än.
Vi använder den gamla, som fungerar hjälpligt, i tvättstugan.
Alla köksdelar är nu uttspridda över hela huset, men jag bryr mig inte längre...
Jag har ju en säng, en vilostol och en dator , tillgång till dusch och mat.
Och små promenad-stigar mellan allt bröte :rolleyes:.

Vi har överlevt helgen , och känner oss hyperduktiga :throw_flowers: :throw_flowers: :throw_flowers: :throw_flowers: :throw_flowers: !
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #128 skrivet: 2008.10.05 - 21:26:00 »

nej, inga rostade lökar , flera liter gammelmjölk väntar på mig i kylen för att bli färskost.. sista förbrukningsdag var väl på måndag,
men jag har ju varit lite upptagen med annat  :cool:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #129 skrivet: 2008.10.06 - 23:47:29 »

Såg ditt inlägg först nu :blush: :shy:

Jag hade inte heller sett det. Hon måste ha smugit in det när vi sov!  :crazy:

Usch. Vattenskador är hemskt. :cry:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #130 skrivet: 2008.10.07 - 19:14:57 »

Men nu är vi glada igen  :lol:,

båten är upptagen och under eftermiddagen låg ALLA båtprylar uttspridda över på infarten.
Vi skrattade med styrmannen att när man har stökat till ordentligt på insidan är det väl lika bra att vi fortsätter att samma stil ute också  :lmao:

Men nu är det sopat här inne och upp-plockad även på infarten.

I morgon blir de lite inköp av smådelar till köksbygget och jag tror att vi är på G på torsdag.
Det blir lite extra pyssligt när vi har ett utställningskök att jobba med, men den som väntar på något bra ... :biggrin1:
och nu är vi nästan två veckor före planeringen tack vare den lilla läckan  :whink:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #131 skrivet: 2008.10.07 - 23:05:49 »

Mysko :

Jag har gått upp i vikt under hösten  (det är inte det mysko..)
utan det att
Kläder känns ändå ok, ringen rullar fint i fingret och jag var tvungen att byta till storlek S på Lindex när jag handlade en överdels-plagg.

Hur är det möjligt att gå upp 4 kg men minska i storlek och passa i samma kläder ??? :eeek:
Loggat
MiaP
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 848

Hemsida
« Svara #132 skrivet: 2008.10.07 - 23:57:17 »

Du har ju fått mera muskler och de väger mer än fett.  :smack_head: :flowers: :bearhug:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #133 skrivet: 2008.10.08 - 04:50:19 »

Kommer ni ihåg vad Zarah Leander sjöng?

"Jag behagen ovan midjan snör,
men de breder ut sig nedanför."

:clapgrin:

Men SMALL? Vad är du för smygtunnis va?  :guns:
Loggat

Levis
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 318

« Svara #134 skrivet: 2008.10.08 - 08:53:39 »

Oj, vad mycket som  händer här då. Jag är imponerad!

Det där med att få saker och ting fixad så snabbt skulle både jag och maken behöva lära oss. Här blir även de minsta projekt långvariga tyvärr. Det finns ju så mycket som för stunden är mer akut än att lägga nytt golv i gästrummet till exempel. Men vi måste fixa gästrummet så vi kan få upp alla bokhyllor där, så vi kan packa upp alla böcker (över 500 st) som står i kartonger i klädkammaren, så vi äntligen kan få lite ordning i klädkammaren...
I söndags när vi skulle storhandla tänkte vi att när vi ändå är på plats kan vi kolla golvlister på Coop bygg, men det gick åt skogen. Vi hittade inget. Inte bara så att vi inte hittade några lister, vi hittade inte ens bygg-avdelningen. Den är helt bortplockad!
Loggat
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544