Nu behöver jag tröst ...
Precis när vi hade planerat att ta lite lugnt från renoveringen ett par veckor.
egentligen är det fullt upp ändå... lite slipning vid valvet, uppsättning av träpersienner ... sånt + båtupptagning och lite fix med bilen.. sånt smått
.
Men vår kök ville annat, igår kväll tassade jag till köket och tyckte att det lät konstigt vid den nya diskmaskinen, tände lampan och
det sprutade vatten ut ur en av svängarna på diskmaskinens avloppsystem
,
Det var bara att kasta dit ett handuk och fundera vidare...
Vi har alltså inte monterat skåpen, men har ett nylagt golv och alla skåp uppradade längst väggar.
Styrmannen borrade loss en bit av yttregolv kring alla rör ( där under tilltänkta diskbänken ) , lite vatten syntes mellan golvet och spånskivan och även i hålen längre ner kring rör... inte mycket men det fanns där och vi vet inte om det har sipprat vatten någon gång innan eller om detta var första och enda gången.
Så lite tork och sånt under dagen ..
Nu har vi tre alternativ:
1) strunta i det , det finns säkert inte så mycket fukt där
... vi som har just åtgärdat en felkonstruktion och fuktskada ... nej , iget alternativ
2) ringa till försäkringsbolagen, vänta tills någon behagar komma och inspektera kanske under nästa vecka,
ha någon dum apparat på G där hummandes under ett par veckor tills någon snubbe behagar att komma på plats och riva golvet och byta spånskivan och en bit frigolit, notan 1500 som självrisk väntetid : obestämt
Så vi har bestämt oss att alternativ
3) gäller så
Imorgon flyttar alla köksskåp till olika ställen i huset som precis har fått ta in alla andra möbler och 25 miljoner lådor ....
spisen till tvättstugan, diskmaskinen vet jag inte vart och sedan har vi en nästan 4 meter lång diskbänk som inte går att flytta till hallen ( vi tog den in genom köksdörren ut ), sedan plockar vi bort det nylagda golvet i en militärisk ordning , tur att den har en stadig konstruktion som går att plocka i bitar och tillbaks igen.
Sedan river styrmannen upp runt det området där vatten har runnit och tar upp frigoliten, i bästa fall finns det inget vatten där alls, annars är det bara torka , låte luftavfuktaren köra ett par dygn och bygga golvet tillbaks.
Kostar kanske inget , kanske några hundralappar om man måste byta någon skiva. Tid : ett par tuffa dagar och en rivstart till köksrenoveringen.
Jag har nämligen sagt att jag ska inte konka saker tillbaks dit för att sedan lyfta dom ut igen om ett par veckor.
Så summa summarum : köksrenoveringen börjar i morgon ...
Men jag är trött och behöver att ta det lugnt och styrmannen har ju båtupptagningen och lite till .
SÅ spisen och diskmaskinen kommer att vara lite vilsna ett tag för att inte tala om vart man hittar kastruller och skålar ...
Måtte detta gå smidigt nu ...