Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.02 - 19:33:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 933132 gånger)
0 Medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Nora
Hero Member

Smörklickar: 7

Antal inlägg: 532

Hemsida
« Svara #660 skrivet: 2010.01.31 - 01:14:19 »

Nu börjar det ta form ... alltså vad jag ska beställa  :nod-yes:

Tomater förstås .. fyra sorter ..

Pumpor och vinterSquash .. flera sorter
sommarsquash
Purjo

spenat .. två sorter
sparrisärt
sockerärtor .. två sorter

Sallat flera sorter
Rädisa
Majrovor .. två sorter

Morötter och sånt köper jag så billigt (eko-odlat) så det kastar jag inte bort tiden på just i år ..  Potatis ska vi ha litegrann ..

Förresten så är vår odlingszon i område 3. Det är ju ganska bra  :nod-yes:

Så får vi se vad svärmor hittar på .. ska kolla med henne i morgon om hon kommit på något mera som hon vill ha ..

Man borde ju hitta på att sätta lite lök också .. skulle vara nyfiket att prova med vitlök!
En annan sak som skulle vara kul att prova, är Ingefära  :nod-yes:

Fast mest spännande är majrova och alla sorters vintersquash och pumpa!  :clapping:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #661 skrivet: 2010.01.31 - 03:05:52 »

Kålrabbi!  :smack:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #662 skrivet: 2010.01.31 - 03:08:14 »

vad använder man majrova till föresten?.. :confused3: såg sådan i affären här om dagen och blev lite nyfiken  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #663 skrivet: 2010.01.31 - 03:50:56 »

:up_yours:
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #664 skrivet: 2010.01.31 - 04:26:01 »

:smack: får man inte fråga saker här längre va!?  :angrywife:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #665 skrivet: 2010.01.31 - 10:18:48 »

Kålrabbi är gott .. men man måste begränsa sig kanske ..  :blink:  Gubben tyckte det blev mycket ..  :rolleyes:

Vi får se vad svärmor säger..  :nod-yes:  .. kanske hon vill lägga tiden på kålrabbi ..  :whink:

Majrova är ett kärt barndomsminne för mig .. Vi fick äta färska majrovor, just uppdragna ur backen .. såå gött  :lick:
Lite lägre med kolhydrater än flera andra rotfrukter också  :nod-yes:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=304&lang=sv

Här står lite mera om majrova :smile:
http://www.rpfrukt.se/register/register.asp?reg=gront_35.htm
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #666 skrivet: 2010.01.31 - 13:08:35 »

Nora, du har säkert många kunniga kring dig, men jag lägger  några kommentarer...

Tomater förstås .. fyra sorter ..
( tomater är lätta, omplanteras så djupt att bra bladena syns på ytan, hela stammen bildar nya rötter )

Pumpor och vinterSquash .. flera sorter
sommarsquash

( alla squash och pumpor : börja inte förodla för tidigt, räcker att börja någon gång i maj, förra året frös ändå många av mina plantor vid 10 juni, så i år tänker jag nog ännu senare uteplantering och därmed även senare så-tid, kanske mitten av maj )
Purjo
( behöver förodlas från februari )

spenat .. två sorter ( smidigt och bra, så tidigt ute )
sparrisärt
sockerärtor .. två sorter
( jag odlar inte ärter nu inte många som äter dom här ..., se till att du kan ha en stabil nät eller
 pinnar som är bundna ihop på något sätt redan från början, dom växer fort !

Sallat flera sorter ( så i omgångar , kanske 2 veckors mellanrum , bara ett par meter åt gången ger rätt mycke sallad)
Rädisa
Majrovor .. två sorter
( fungerar nog bra)

Morötter och sånt köper jag så billigt (eko-odlat) så det kastar jag inte bort tiden på just i år ..  Potatis ska vi ha litegrann ..
( potatis kan man odla som förr, eller om du vill testa 1-2 st så här : sätt dom direkt ovanpå gräsmattan, täck med en svart plast och ha stenar eller sand runt kanterna så att ljuset kommer inte in där. När knodder börjar växa och det bucklar på mitten, skär den liten kryss på plasten så att  plantan kan växa upp, gödning och vatten som vanligt och sedan kan man skörda mirakel potatisar som är helt vita och fina ... )

Förresten så är vår odlingszon i område 3. Det är ju ganska bra  :nod-yes: ,samma här, på gränsen 2-3

Man borde ju hitta på att sätta lite lök också .. skulle vara nyfiket att prova med vitlök!
lökar är roliga , salladslök har blivit min storfavorit, den kommer så tidigt ! Om du tänker så lökar från frö , så tidigt, mars typ, jag har inte testat det , troligen gör jag det i år men då så jag dom först inne.
Annanrs är det sättlökar som gäller , pålitligt och bra.
Vitlöken sätter man på hösten ;MEN det finns även några sorter som man kan sätta tidigt på våren, så tidigt det någonsin går.
Jag kan inte namnge någon sort just nu , men kolla på odla.nu , där vet dom allt  :nod-yes:

En annan sak som skulle vara kul att prova, är Ingefära  :nod-yes:, det tycker jag med, men det har bara aldrig blivit att jag har testat,
funderar på det varje vår ...

Rita en skiss om var du har växterna i år så att du kan rotera lite, man behöver inte vara petnoga men  slipper onödiga växtsjukdomar och skadeinsekter om man  byte plats.
ärt-baljväxter ger kväve till marken så näringskrävande ( kålväxter  pch pumpor är bra att ha efter dom ) .
det finns vissa växter dom trivs med varan och andra som inte klarar någon annan alls. Men jag tror att du inte har några problem med just dina växter !
Ringblomma och tagetes är "nyttiga " att ha i grönsakslandet : lukten håller skadeinsekter borta och tagetes döar nematoder i jorden.
Det är alltid bra att ha lite blommor med där , nyttoinsekter gillar dom och du får fjärilar och humlor ...
Snyggt är det också med lite blandat !

Du ha så goda medarbetare där att jag litar på att ni lyckas bra !
Loggat
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #667 skrivet: 2010.01.31 - 17:41:38 »

Nja, så många kunniga vet jag inte om jag har ..  :shake_head:

Svärmor är finfin i perioder .. ja du vet .. svärmödrar ..  :redface: :rolleyes: :whistle: 

Min svägerska är som sagt nybliven mamma .. och nu har hon startat massor med projekt .. bland annat skaffa häst ..  :max-shock: .. men sån är hon ..   :blink:   Där händer det något hela tiden ..  :whink:  .. man blir helt slut av ett par timmar med henne ..  :sleep:

Nåväl ..   Du ska veta att jag är jätteglad för ALLA tips och råd, absolut!!  :flower:

Mycket matnyttigt redan  :clapping:

Gubben och jag satt och pratade länge förut ... och så var vi ute i kölden och inspekterade detaljer där vi inte var riktigt säkra vad den andra menade ..  :eeek: :confused3:
Vi har haft jättekul med planeringar   :nod-yes:   OCH .. nu äntligen har vi gjort upp att vi ska göra gräsmatta utav hälften av den där förbaskade grusgången vi har!!  :yay:   Tack gode Gud för det ..  :worshippy:
Fy sjutton vad jag tycker illa om den där grusgången ..  :so_mad: :so_mad:
Så snabbt man har rensat .. så är f@nstyget till ogräs där igen ..  :cry: 

Sen ska vi beställa Paddock staket  :yay:   
Vårt staket är så gammalt, det måste göras något .. vi har funderat så länge .. men nu ska det påbörjas! Lika bra att ta det i anslutning till att jag gör i ordning hörnet där alla bärbuskarna står ..

Där ska jag nämligen göra en trädgård i trädgården liksom ... ett staket runt både vinbär, hallon och alla andra buskar .. en sån där gammaldags gärdsgård  http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.myra.nu/myraTF-A-1908.jpg&imgrefurl=http://www.myra.nu/gardsgard.html&usg=__62hJO2FYFvymSepzcmBXqDPdkhY=&h=255&w=255&sz=48&hl=sv&start=12&um=1&tbnid=J5yiMTGsSQn8CM:&tbnh=111&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dg%25C3%25A4rdsg%25C3%25A5rd%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26hs%3DEJd%26sa%3DX%26um%3D1
Jag har massor av sådant virke som bara väntar på att bli gärdsgård ..  :nod-yes:

Jag tror det skulle bli alldeles underbart skydd ifall jag vill ha något mera där framöver ..   :smile:

Jag har inte haft sån lust att påbörja något på flera år..  :thumbsup: 

Är det kosten tro ... eller en kombination av kosten och Idalinda .. ?! 
Tack gulle du för alla tips hittils!  :bearhug:
Loggat

Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #668 skrivet: 2010.01.31 - 20:16:23 »

underbart prat... helt underbart..

:inlove:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #669 skrivet: 2010.01.31 - 21:27:33 »

Det hörs ändå hit att det kommer att bli trädgårdar där hos er Nora  :clapping:
Loggat
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #670 skrivet: 2010.02.01 - 08:39:33 »

Ja nu känns det som att det blir synnerligen mycket trädgårdsarbete i år ..  det skall bli riktigt spännande att se hur långt jag kommer ..  :plant_smack:   

Och jag missade det där med fröbyten .. det skulle jag väldigt gärna vilja!   :nod-yes: 
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #671 skrivet: 2010.02.01 - 11:16:41 »

:inlove: tack så mycket för infon om majrova!.. det låter som en bra växt att prova på!  :nod-yes:.. ska köpa några stycken nästa gång jag handlar!  :nod-yes:
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #672 skrivet: 2010.02.01 - 14:10:28 »

Tala gärna om .. ifall du hittar några! Jag har inte hittat nåt att köpa på flera år!  :confused3:  Verkar som att ingen odlar dem längre häromkring ..  :sad:

Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #673 skrivet: 2010.02.01 - 15:25:03 »

va trist! .. jag såg dem nu senast på Coop i Bromma och på City Gross i Bromma...hoppas att de finns kvar!  :lol:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #674 skrivet: 2010.02.01 - 20:38:29 »

Ja, här finns de också sedan ett antal år. Willys brukar ha.
Loggat

Sidor: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544