Nora, du har säkert många kunniga kring dig, men jag lägger några kommentarer...
Tomater förstås .. fyra sorter ..
( tomater är lätta, omplanteras så djupt att bra bladena syns på ytan, hela stammen bildar nya rötter )
Pumpor och vinterSquash .. flera sorter
sommarsquash
( alla squash och pumpor : börja inte förodla för tidigt, räcker att börja någon gång i maj, förra året frös ändå många av mina plantor vid 10 juni, så i år tänker jag nog ännu senare uteplantering och därmed även senare så-tid, kanske mitten av maj )
Purjo
( behöver förodlas från februari )
spenat .. två sorter ( smidigt och bra, så tidigt ute )
sparrisärt
sockerärtor .. två sorter
( jag odlar inte ärter nu inte många som äter dom här ..., se till att du kan ha en stabil nät eller
pinnar som är bundna ihop på något sätt redan från början, dom växer fort !
Sallat flera sorter ( så i omgångar , kanske 2 veckors mellanrum , bara ett par meter åt gången ger rätt mycke sallad)
Rädisa
Majrovor .. två sorter
( fungerar nog bra)
Morötter och sånt köper jag så billigt (eko-odlat) så det kastar jag inte bort tiden på just i år .. Potatis ska vi ha litegrann ..
( potatis kan man odla som förr, eller om du vill testa 1-2 st så här : sätt dom direkt ovanpå gräsmattan, täck med en svart plast och ha stenar eller sand runt kanterna så att ljuset kommer inte in där. När knodder börjar växa och det bucklar på mitten, skär den liten kryss på plasten så att plantan kan växa upp, gödning och vatten som vanligt och sedan kan man skörda mirakel potatisar som är helt vita och fina ... )
Förresten så är vår odlingszon i område 3. Det är ju ganska bra
,samma här, på gränsen 2-3
Man borde ju hitta på att sätta lite lök också .. skulle vara nyfiket att prova med vitlök!
lökar är roliga , salladslök har blivit min storfavorit, den kommer så tidigt ! Om du tänker så lökar från frö , så tidigt, mars typ, jag har inte testat det , troligen gör jag det i år men då så jag dom först inne.
Annanrs är det sättlökar som gäller , pålitligt och bra.
Vitlöken sätter man på hösten ;MEN det finns även några sorter som man kan sätta tidigt på våren, så tidigt det någonsin går.
Jag kan inte namnge någon sort just nu , men kolla på odla.nu , där vet dom allt
En annan sak som skulle vara kul att prova, är Ingefära
, det tycker jag med, men det har bara aldrig blivit att jag har testat,
funderar på det varje vår ...
Rita en skiss om var du har växterna i år så att du kan rotera lite, man behöver inte vara petnoga men slipper onödiga växtsjukdomar och skadeinsekter om man byte plats.
ärt-baljväxter ger kväve till marken så näringskrävande ( kålväxter pch pumpor är bra att ha efter dom ) .
det finns vissa växter dom trivs med varan och andra som inte klarar någon annan alls. Men jag tror att du inte har några problem med just dina växter !
Ringblomma och tagetes är "nyttiga " att ha i grönsakslandet : lukten håller skadeinsekter borta och tagetes döar nematoder i jorden.
Det är alltid bra att ha lite blommor med där , nyttoinsekter gillar dom och du får fjärilar och humlor ...
Snyggt är det också med lite blandat !
Du ha så goda medarbetare där att jag litar på att ni lyckas bra !